Hur hittar jag en bra tränare?

pulkaskurk

Trådstartare
Förra veckan blev jag och sambon med en Riesen tik på obestämd tid.
Den här tiken har lite bagage med sig och är inte van att bo i en familj utan har till största delen av sitt liv bott på en kennel och gått i stor hage mitt ute i skogen.
Nu bor hon i en mindre lägenhet i stan med oss.
Fröken är 2 år gammal och svår, inte dum eller elak på något vis men svår för oss som inte kan hund.
Vi har 2 Dvärg Schnauzer grabbar som alltid har varit enkla och bara funkar av sig självt utan att vi tränat något direkt med dem.
Nu har vi då insett att om våran vardag ska fungera med denna tiken så måste vi ta hjälp utifrån snarast möjligt som kan lära upp oss och hunden hur man ska bete sig och vad och hur vi ska träna för att alla parter ska vara nöjda och glada med livet.
Men hur ska vi tänka när det kommer till tränare?
Hur vet jag vad som är en bra eller dålig tränare, hur hittar jag en vettig tränare? Kan vem som helst kalla sig tränare utan att ha någon utbildning?
Vad ska jag tänka på i val av tränare? Har någon tips på bra tränare i Falun med omnejd får ni gärna PMa mig.


Ingen behöver påpeka att det är helt fel hund för oss och att hon är för svår, för det vet vi redan.
Men nu är det så att ägaren inte kan ta hand om hunden för tillfället och den enda lösningen är att hon får bo här så länge det behövs så vi måste helt enkelt lösa problemet hur obekvämt det än må vara.
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

jag tycker ni ska hitta en tränare som kan träna er privat där ni kan jobba med de frågetecken och eventuella problem som ni har i er vardag. Jag tror ju inte att det kommer ge just er så mycket att träna i grupp såhär inledningsvis.

Vilken tränare man ska välja och vilka som är bra är ju precis lika som för häst, det vet man inte förrän man har provat och man får gå på rekommendationers från andra.

Det finns rätt många tränare här hos oss som håller i specifika träningar ex agility, lydnad, rallylydnad etc, det finns både bra och dåliga såklart men tycker att det är relativt lätt att hitta denna typ av tränare. Jag tycker däremot att det är svårast att hitta en vettig tränare för att träna på vardagensbestyr. En tränare som kan läsa av en hund, vara pedagogisk inför ägaren och verkligen förklara att din hund gör på detta sätt, därför att och på detta vis ska vi ändra beteendet. Det kan ju vara allt ifrån att inte våga gå i trappor till att skälla frenetiskt vid dörren till att vara rädd för bilar. Detta är ju ingenting du varken tränar bort eller löser på lydnadsplanen. Här tycker jag att många tränare säger sig kunna men det visar sig senare att så inte är fallet eller använder sig av rätt tvivelaktiga metoder, i vart fall enligt mig och min träningsfilosofi.

Jag tror förövrigt att det kommer bli jättebra för er, ni behöver lite tid att landa och lite redskap för att möta hennes behov samt för att lära henne att leva med er. Tills du hittar tränare så kan du såklart alltid höra av dig så kan vi bolla lite idéer och tankar. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Jag tränar för en Immi instruktör. Kanske finns det någon i din närhet? Jag har tränat med tidigare hundar både på brukshundsklubben och kennelklubben men nu har jag hittat 'min' klubb:)

*länk borttagen av moderator*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Jo en privat tränare har vi kommit fram till att vi måste ha, det känns som att vi är långt ifrån att kunna träna i grupp om vi vill ha ut något vettigt av träningen.

Jag förstår ju att det är individuellt vad man gillar för tränare och ej, men med hästarna känns det som att jag kan avgöra vad som är en bra tränare eller ej.
Med hundarna är jag ju så novis så jag vet inte riktigt vad jag ska lyssna på eller ej :crazy:

Hon är ju ingen problemhund, men hon är allmänt jobbig men det beror väl på att vi inte vet vad vi ska göra med henne...

Kan du inte bara börja träna oss så det kan bli bra någon gång?
Just nu är fröken sjukt missnöjd över att P har gått iväg till jobbet å jag vet inte vad jag ska göra..
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

SBK-instruktörer är utbildade och examinerade så där finns en viss lägstanivå. Men alla är inte lika bra. De bästa hittar man via rekommendationer. Om du skriver var du bor kanske någon här kan tipsa om en bra instruktör i närheten?
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Jag är själv yrkesinstruktör och problemhundsutredare och kund av värsta sort när jag ska leta tränare.
Nu har jag shoppat mig en spanniel som jag vill jaktträna, jag är helt grön inom det området och har då vänt mig till en ren spannieltränare som själv jagar.

Skulle jag få beteendeproblem som jag inte kan lösa avgör nog mycket utbilding inom beteendekunskap. Då skulle jag vända mig till någon av mina lärare på min utbildning.

Eller om jag skulle få för mig att träna tex Rallylydnad, så måste jag ha en examinerad rally-instruktör.

Så, det beror lite på vad du vill ha för träning på hunden?

Men jag är utbildninsnörd, alt att personen kan visa upp resultat tex om jag skulle vilja träna lydnad. Men då ska man komma ihåg att kunnna och lära ut inte är samma sak.
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Vad är det ni har problem med då? Är hon inte alldeles nyinflyttad hos er? Då kan man inte räkna med att allt ska flyta på som om hon alltid bott där. Ni behöver tid att lära känna varandra.
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Träning på hunden, jag tror det är träning på mig och min sambo i första hand så att hunden kan göra rätt.

Men hon är allmänt jobbig liksom, hon är som ett häftplåster på oss, hon ska slicka på oss överallt heeeeeeela tiden.
Såna där små pluppar som ofta sitter på kläppen till dragkedjor ska hon bita på och rycka loss, sitt och ligg fungerar inte, hon vill gärna klättra på oss och liksom krypa in under skinnet, hon hoppar mer än gärna på en.
Säger vi nej och puttar bort henne fungerar det ungefär i en halv nanosekund och sen är hon tillbaka och grejar igen.
Hon skäller som en idiot om hon hör folk utanför och eftersom vi bor i lägenhet i stan så låter det liksom utanför.
Plingar det på dörren blir det typ katastrof.
Hon låter som ett monster när vi möter vissa hundar på promenad.

Så ja lite vardagslydnad kanske till att börja med? Sen tror jag att fröken behöver ha någon typ av träning kanske 3-4 dagar i veckan utöver vanlig motion för att vara nöjd?

Jag är ju liksom van vid mina dvärgar som man säger nej till en gång eller två och sen är det bra.
De nöjer sig med promenader på ca 1 mil totalt/dag och lite lek och bus hemma så det är ju liksom stor skillnad...
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Vad är det ni har problem med då? Är hon inte alldeles nyinflyttad hos er? Då kan man inte räkna med att allt ska flyta på som om hon alltid bott där. Ni behöver tid att lära känna varandra.

Problemet är väl att hon är mer vild än tam.
Självklart måste hon få landa och att vi lär känna varandra, men det är fortfarande en ganska vild hund som vi måste lära oss att hantera.
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Jag är själv yrkesinstruktör och problemhundsutredare och kund av värsta sort när jag ska leta tränare.
Nu har jag shoppat mig en spanniel som jag vill jaktträna, jag är helt grön inom det området och har då vänt mig till en ren spannieltränare som själv jagar.

Lite OT men staby är väl ingen spaniel? Spanieltyp möjligtvis men det är väl en stående fågelhund?
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Klart det känns otryggt i början och hon vill vara nära er. Låt henne vara det bara, vad gör det? Svep in henne i famnen. Sen om hon inte är van vid alla ljud hos er och är lite spänd, så skäller hon. Inte heller konstigt. Tala bara om att ni hörde också och att det inte var nåt av intresse. Lägg en ljudridå med lite musik så inte ljuden utanför blir så plötsliga. Sen bara försök ha tålamod och ge henne tid. Motion och aktivering.

Det blir bra.
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Klart det känns otryggt i början och hon vill vara nära er. Låt henne vara det bara, vad gör det? Svep in henne i famnen. Sen om hon inte är van vid alla ljud hos er och är lite spänd, så skäller hon. Inte heller konstigt. Tala bara om att ni hörde också och att det inte var nåt av intresse. Lägg en ljudridå med lite musik så inte ljuden utanför blir så plötsliga. Sen bara försök ha tålamod och ge henne tid. Motion och aktivering.

Det blir bra.

Det jobbigaste är väl slickandet, hon slickar som besatt och det är jobbigt.
Självklart gosar vi med henne och är nära henne och försöker tala om att hon inte behöver bry sig om ljuden men det är liksom svårt när hon skäller massor och håller på att riva halva lägenheten pga det.
Vad gör man då? Hur ska vi göra för att hon inte ska gå upp i atomer?
Motion är ju enkelt, men hur ska vi aktivera henne?
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Det låter ju inte som några jätteproblem, utan kanske att hunden är understimulerad? Jag tycker nog kurs på brukshundklubben är ett bra ställe att börja på, där kan ni dessutom få tips på aktiveringar som passar en brukshund och kanske komma med i någon träningsgrupp när ni kommit en bit på vägen. Hade det varit min omplacering så hade jag faktiskt satt på ett antiskallhalsband för att inte plötsligt stå där med 3 hundar som gapar för minsta lilla. Och vara tydlig med att hon ska ligga ner och ta det lugnt (inte klistra på er) när ni bestämmer det. En hund som är lite osäker på sin omgivning mår ofta bättre av att de har lite tydliga regler runt sig.
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Har ni skrivit något avtal på hunden? Hur ser det ut?
Nu vet man ju inte hur lång tid deras problem tar att lösa men förmodligen är det väl inte gjort i en handvändning så ni lär ju ha hunden hos er ett tag. Men vill ni lägga ner massor av pengar på en hund som inte är er? Privatträning kostar ganska mycket pengar och frågan är om det är värt det om hunden ändå ska tillbaka och bo i hundhuset?
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Okej, spanieltyp. Fast jag har hört de i branschen kalla den för Holländsk Spaniel. Fast det finns ju fler av den modellen.

Spanieltyp är ett så luddigt begrepp. Mina är också av spanieltyp, men dom är ju drivande hundar, även om dom ska ha en viss apporteringsförmåga.


Ts, jag tycker nog också att ni ska välja er till brukshundsklubben, eftersom riesen är en bruksras.
Finns det inga rekommenderade tränare inom klubben?
 
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Har ni skrivit något avtal på hunden? Hur ser det ut?
Nu vet man ju inte hur lång tid deras problem tar att lösa men förmodligen är det väl inte gjort i en handvändning så ni lär ju ha hunden hos er ett tag. Men vill ni lägga ner massor av pengar på en hund som inte är er? Privatträning kostar ganska mycket pengar och frågan är om det är värt det om hunden ändå ska tillbaka och bo i hundhuset?

Nej vi har inget avtal skivet, kanske dumt men jag är inte orolig för det då jag lånat hund av dem förr och vi känner varandra väl sen många år.
Vill jag ha hunden kommer jag få ha hunden, men i nuläget vill jag inte äga henne.
Vi är väl inställda på att ha hunden länge, kanske tom resten av hundens liv och vi är beredda på att själva stå för alla kostnader hunden medför.
Hon kommer inte att få sämre omvårdnad än de hundar vi äger.

Vad gäller träning så visst kostar det pengar som går till en hund som inte är vår.
Men samtidigt så ser jag det inte bara som att jag lägger pengar på hunden utan jag tror att jag kommer tycka att det är kul att träna hund.
Alltså ser jag det lika mycket som ett nöje och det jag får lära mig på kommande träningar borde jag kunna ha glädje och nytta av även utan just denna hunden.
Men visst kommer det säkert medföra en hel del svordomar, blod, svett och tårar men jag tror ändå det är värt det till slut :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hittar jag en bra tränare?

Om du kontaktar brukshundklubben i Falun, så kan du höra om deras tidigare "problemhundsinstruktör" har möjlighet att hjälpa dig. Det är en mycket duktig tjej med lång och gedigen erfarenhet, som hjälpt många. Jag skickar ett PM till dig med namnet så att du vet vem du ska fråga efter!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 058
Senast: Petronilla
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
284
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 910
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
9
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp