Hur hittar jag passande sadel till en minikort rygg? (gärna "annorlunda" sadel)

Sammet

Trådstartare
Denna stora C-(ev liten D-)ponny har en extremt kort rygg.
Tänk er kort, och så kortar ni av detta ännu mer.
(kan mäta till senare men inte just nu)

Ryttaren är vuxen (dvs vuxen rumpstorlek).

Vad skulle ni rekommendera för sadel?

Gärna en "alternativ" sadel. Bladsadel är ett stort pluss.

Har varit inne på "camarguesadel" men då dessa är svåra att få tag i och jag inte vet hur jag ska få en anpassad för hästen så har detta fallit. Någon som kan berätta hur man får en sådan sadel specialbeställd efter hästen?

Jag söker även en sadel som kan användas som "tills vidare" då hästen är under inridning.


Tips önskas här med. Iom att denna sadel endast ska användas en kort tid så vill jag inte lägga ut någon större summa på den.
Kan tänka mig att använda en "engelsk" sadel till detta.
Finns det engelska sadlar som har ponnymått mot ryggen men vuxenmått för "rumpdelen" på sadeln.

Om jag skulle ta en ponnysadel som passar ponnyns rygg, skulle det vara negativt för ponnyn (dvs inte ryttaren) om sadeln var för liten för ryttaren? Blir det fel vikt eller någon annan skaderisk?
Och hur svårt är det att rida i en sådan sadel?


Hästen har ridits tidigare i galoppsadel (orsak = dessa var vad som fanns tillgängliga).
Det var inga problem där. Men det känns inte helt ok att dyr köpa en sadel (ex camarguesadel) till en häst som sedan ska växa ur den direkt den börjat muskla sig.


Hur snabbt musklar sig hästen så att man måste köpa ny camarguesadel? Och grå dessa att stoppa om så de passar en ommusklad häst?
 
Sv: Hur hittar jag passande sadel till en minikort rygg? (gärna "annorlunda" sadel)

Vad är vuxen rumpstorlek? Lite svårt då vuxna kommer i många storlekar.
 
Sv: Hur hittar jag passande sadel till en minikort rygg? (gärna "annorlunda" sadel)

Ingen aning vad jag har för tum på min rumpa.

Men jag är rätt smal och har en proportionelig rumpa.
 
Sv: Hur hittar jag passande sadel till en minikort rygg? (gärna "annorlunda" sadel)

Oj haha vänta ska jag gå och kolla... (så ofta köper jag nya kläder... *stirrar på mina 2 ekonomiskt svarta hål, även kallat "hästar"*)


36 tror jag att jag är.
 
Sv: Hur hittar jag passande sadel till en minikort rygg? (gärna "annorlunda" sadel)

Det är lovande, det är svårt med korta hästar och stora ryttarrumpor.

Har du tittat på sadlar med läderbom? Bomlösa? Bomlösa gör ju att trycket inte fördelas bakom ryttaren, så längden på sadeln spelar mindre roll. Särskilt bra om du förväntar dig att hästen ändrar sig i ryggen under resans gång.
 
Sv: Hur hittar jag passande sadel till en minikort rygg? (gärna "annorlunda" sadel)

Då skulle jag rekomendera, liksom lovisaleonora gör, en bomlös, kanske i en lite nättare modell?
 
Sv: Hur hittar jag passande sadel till en minikort rygg? (gärna "annorlunda" sadel)

En islandssadel kanske?
 
Sv: Hur hittar jag passande sadel till en minikort rygg? (gärna "annorlunda" sadel)

Jo jag har funderat på dom.

Jag rider akademiskt, är det någon som har erfarenhet av bomlöst + AR?

Jag vill ju ha samma stöd som en bra sadel ger, helst lika bra stöd och komfort som jag upplevde att den camargiska (stavas det så?) sadel gav mig när jag red den.


Någon som rekommenderar någon speciell bomlös för AR?

Och vad behövs till en bomlös? Behövs dessa paddar som jag läst om?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hittar jag passande sadel till en minikort rygg? (gärna "annorlunda" sadel)

ISlands sadlar är en bra idé (jag har arab och isis så behvöer alltid korta sadlar haha)

Nu ser jag att du rider AR, då har jag mer 'val' åt dig :)

En star trekk expaniola begagnad kan man hitta för ca. 7000 tusen om man letar lite, dom är korta nog och bomlösa (52cm total längd!), men man behvöer inte extra padd eller nåt för dom har som bossor kan man säga.

Om du har ltie mer pengar att spendera, så kan du köpa en deuber & partner barocksadel av valfri modell, men steglöst inställbar bomvidd (mellan XS-XXVid) och då växer den inte ur den, så om man kan lägga pengarna så har man ju en sadel som man kan ha "för evigt" så länge bomformen är rätt.
 
Sv: Hur hittar jag passande sadel till en minikort rygg? (gärna "annorlunda" sadel)

Jag har två bomlösa spanska hemma nu, men inte hunnit rida i någon av dem.
Det ena är en Innova-sattel Spanischer som jag hittade på E***ys tyska sida. Superhärlig, stabil sak som tyvärr ser lite sned ut bak, men har bestämt mig för att det antagligen bara SER konstigt ut. Har ju inte provat ännu.

det andra är en Chezz Iberico, köpt på samma ställe snuskigt billigt. Flyttbara paneler undertill, och mindre uppbyggt säte än Innovan. Rapport avlägges imorgon efter ridning!

Min häst är fet, kort, bred och överbyggd. Islandshäst med några trivselkilon för mycket :angel:
 
Sv: Hur hittar jag passande sadel till en minikort rygg? (gärna "annorlunda" sadel)

Aha så man kan verkligen fynda där?
Jag har inte förstått hur man använder den där siten... kan bara tradera.
 
Sv: Hur hittar jag passande sadel till en minikort rygg? (gärna "annorlunda" sadel)

Vad kostar en sådan sadel? Dvs den som går att ändra bom på.
 
Sv: Hur hittar jag passande sadel till en minikort rygg? (gärna "annorlunda" sadel)

Man kan fynda, vissa sadlar auktioneras ut billigt, andra säljs på fast pris. Men kollar man upp säljaren så är det inga problem, jag köpte från två företag.
Jag återkommer med uppdatering när jag har orkat mig ut till stallet :)
 
Sv: Hur hittar jag passande sadel till en minikort rygg? (gärna "annorlunda" sadel)

Oooh man kanske kan få lite insidertips från dig då? ;) :D
 
Sv: Hur hittar jag passande sadel till en minikort rygg? (gärna "annorlunda" sadel)

Jag är full av insidertips, bara att PM:A ;)

Nu har jag ridit i den mer stabila och uppbyggda sadeln, en "Innova sattel" med flexibel läderbom. Bra kvalitet på lädret men tyckte den såg lite snedsydd ut bak.
Dock inget alls som kändes när jag red, när jag spänt sadelgjorden (:angel:) låg den rakare än mina bomsadlar!
Sitsen blir KANON i den, mina skänklar blev långa som ösregn och hästen trivdes bra. Jag tycker det känns som en blandning mellan westernsadel och dressyrsadel, faktiskt.
Den här sadeln åker nog dock upp till varberg till unghästen, eftersom den är så stabil så den känns som en bomsadel. Gamlingen här hemma klarar av lite mer vinglighet och han är lättare att sitta "närmare på" än unghästen.
Min gissningen är nämligen attm an får mer kontakt med hästen i Chezz iberico än i Innova sattel, men att man nog också sitter bredare i Chezz.

Ja just det, flyttbara paneler under chezz, fasta under innovan!

Imorgon blir det till att prova chezzen, och så kan jag fota lite :)
 
Sv: Hur hittar jag passande sadel till en minikort rygg? (gärna "annorlunda" sadel)

Toppen! Ser fram emot både bilder och insidertips! ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har just fått hem en ny ponny och vi fick till en hoppsadel. Problemet är att vi upptäckt att sadeln inte passar, den backre...
Svar
3
· Visningar
708
Senast: Oknytt
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 733
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 456
Senast: mackan
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 958
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp