Ont i höften, söker passande sadel

Linda_A

Trådstartare
Jag söker lite råd om sadeltyper.

Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal år. Än så länge går hon kvar på ridskolan deltid och jag rider henne 2-3 dagar i veckan. För tillfället använder jag samma sadlar (en allround och en dressyr) som hon haft på ridskolan men hon är inte såld med dessa (hon delar dem dessutom med ett par andra hästar).

Jag funderar nu på att skaffa en egen sadel då jag tror att jag skulle behöva nåt som fungerar lite bättre för mina höfter. Har nämligen haft ganska stora problem med framförallt vänster höft på sista tiden. Jag har varit hos rehab och de har mest fokuserat på att jag behöver stretcha, och det är en del i problemet (sitter mycket i mitt arbete), men jag tror det är nåt mer då höger höft blivit märkbart bättre av att stretcha medan jag fortfarande har väldigt ont i vänsterhöften efter ett rejält pass. Så delvis måste jag gå vidare hos läkare, men jag märker ju en hel del skillnad på hur ont det gör om jag rider i allroundsadeln eller dressyrsadeln, så sadeln spelar helt klart in.

Så om jag ändå ska skaffa en egen dressyrsadel, vad för märken ska jag titta efter? Jag är medellång till kort (163 cm) och har korta ben och en hel del svankrygg. Dvs byggd som raka motsatsen till en dressyrryttare, så det är tur att det handlar om hobbyridning med ambition att starta några lättare klasser.
 
@Linda_A börja med att gå till naprapat för genomgång av din kropp/höfter och de besvär du har.

Vilken sadel du ska/bör ha är en ickefråga. Det går inte att svara på helt enkelt . Längd och vikt är irrelevanta också. Det handlar om hur just du är skapt , vad du har för problem, vad /hur din kropp beter sig och ffa hur när du är ryttare/sitter till häst.

Om du börjar med att kolla upp dina problem , så sedan behöver du provrida i olika sadlar . Eftersom sadeln dessutom måste passa hästen är det en del jobb ang att prova . Men det är väl värt att ta sig den tiden.
 
Tack. Som ridskoleelev i över 30 år är man ju van i att bara sitta i den sadel som hästen råkar ha, så jag har egentligen noll koll på vilken ände jag ska börja i. Får försöka få tag i ett bättre ställe att kolla upp mig själv till att börja med -- de som jag gått hos är sjukgymnaster och jobbar med sportrehab, men de har ingen erfarenhet av ryttare.
 
@Linda_A nej det är sällan tyvärr de har erf av just ryttare . Men jag tror som sagt att dina problem inte är pga just din ridning. Så börja med att få hjälp med dina besvär helt enkelt.
 
Tack. Som ridskoleelev i över 30 år är man ju van i att bara sitta i den sadel som hästen råkar ha, så jag har egentligen noll koll på vilken ände jag ska börja i. Får försöka få tag i ett bättre ställe att kolla upp mig själv till att börja med -- de som jag gått hos är sjukgymnaster och jobbar med sportrehab, men de har ingen erfarenhet av ryttare.

Om du har smärtproblematik i höfter kan det vara så att det går att åtgärda genom rätt sadel. Eller iaf minska påfrestningen.

Ens får man väl kolla upp smärtproblematiken och dels ta hjälp av en kunnig sadelutprovare som kan hjälpa dig hitta en sadel som dels ligger bra på din häst och dels fungerar för din kropp.

Jag fick så vansinnigt ont i främst ena höften att jag till slut lät av smärta om en häst jag hade i träning hoppar till.
Jag är överrörlig och har lätt till svank. Hans sadel var fel för mig. Jag kunde inte avslappnat sitta korrekt i den. Jag fick jobba emot sadeln. Iom att den var så bred fick jag så ont att jag trodde jag skulle behöva sluta rida. Med sadelbyte då han musklat sig ur sadeln försvann smärtan.

Det finns en duktig sjukgymnast i Västerås som gör ryttaranalys. Klart värt besök om du har möjlighet.
Då kan du få tips för avsutten träning etc och uppsutten för att minska värk.
 
@Linda_A nej det är sällan tyvärr de har erf av just ryttare . Men jag tror som sagt att dina problem inte är pga just din ridning. Så börja med att få hjälp med dina besvär helt enkelt.

Det är nog sant. Dock är det endast ridningen som orsakar smärta, så jag har haft svårt att kommunicera till dem när och hur det gör ont då de inte är med på hur man sitter och hur man använder sin kropp vid ridning.
 
Jag är överrörlig och har lätt till svank. Hans sadel var fel för mig. Jag kunde inte avslappnat sitta korrekt i den. Jag fick jobba emot sadeln. Iom att den var så bred fick jag så ont att jag trodde jag skulle behöva sluta rida. Med sadelbyte då han musklat sig ur sadeln försvann smärtan.

Det finns en duktig sjukgymnast i Västerås som gör ryttaranalys. Klart värt besök om du har möjlighet.
Då kan du få tips för avsutten träning etc och uppsutten för att minska värk.

Om jag går rent på känsla så känner jag igen mig i att jag jobbar emot sadeln. När jag sitter korrekt enligt mina instruktörer så kan jag inte slappna av utan får spänna mig för att vara kvar där.

Västerås är inte precis i närheten (bor utanför Göteborg), men ska kolla upp det, tack för tipset. :)
 
Det är nog sant. Dock är det endast ridningen som orsakar smärta, så jag har haft svårt att kommunicera till dem när och hur det gör ont då de inte är med på hur man sitter och hur man använder sin kropp vid ridning.

Jag förstår , men som sagt, utifrån det du skrev att du ändå i grunden har lite problem /dessutom ett stillasittande arbete osv.

Ang sadeln blir det självklart värre om du då sitter och spänner emot vilket man gör om sadeln inte passar ens kropp .

Men som sagt - börja med dig själv. Och sen blir det att prova flera sadlar . Väldigt många sadlar kan det bli - eftersom den ska passa både hästen och dig .

Vore roligt om du vill uppdatera hur det går för dig framöver 😄 Önskar lycka till !
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 190
Senast: Blyger
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 619
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 573
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 098
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp