Hur hittar man doktorandtjänster?

AgentCarter

Trådstartare
En vän till mig (från annat EU-land) skulle inte ha något emot att hitta en doktorandtjänst i Sverige (eller övrigt EU-land där den kan göras på engelska dock mycket duktig på språk och kan en hel del skapligt).

Jag har lovat hen att kolla runt här i Sverige och har kollat på platsbanken hittills utan att hitta något bra.
Personen har en master i neuroscience med inriktning på det kognetiva om det har någon betydelse för vart jag ska leta :)

Är det platsbanken man ska leta? Eller ska hen skicka mejl till universitet som har forskningsarbeten som verkar intressanta? Eller är det totalt kört då hen inte kommer kunna svenska under sitt första år i sverige?

Språket är i de allra flesta fall inget som helst problem. Undantag kan säkert finnas. Jag har inte använt svenska på universitet förutom på grundkurser.

De flesta tjänster tillsätts via kontakter så det bästa är om personen i fråga känner någon som känner någon. Har personen tur kan ett mail fungera. I sällsynta fall utlyses tjänster där de faktiskt letar efter någon. För de flesta annonser finns redan en tilltänkt kandidat. Platsbanken kan nog ha en del, annars är science jobs bra.

Men om personen verkligen brinner för något men inte lyckas etablera kontakt så skulle jag överväga att läsa en kurs på den avdelning som är intressant, bara för att få en chans att knyta kontakter och visa vad man går för.

På Platsbanken kan du söka specifikt på doktorandtjänster. Det kommer inte ut sådär galet många tjänster per år, så det är smart att prenumerera på tjänsten, alternativt prenumerera på eller regelbundet besöka hemsidor till de universitet som är intressanta geografiskt sett.

Sen gäller det ju att hitta rätt tjänst med rätt inriktning inom rätt intresse- och kunskapsområde, och om det är inom ett projekt ska det matcha det man är intresserad av och kan. Om det inte är ett projekt ska man skriva ett forskningsanslag som övertygar. Det är många steg, men språket lär inte vara något större problem i sammanhanget så länge personen behärskar engelska på akademisk nivå.

De flesta tjänster tillsätts via kontakter så det bästa är om personen i fråga känner någon som känner någon. Har personen tur kan ett mail fungera. I sällsynta fall utlyses tjänster där de faktiskt letar efter någon. För de flesta annonser finns redan en tilltänkt kandidat.

Näe, jag håller verkligen inte med!

Det är möjligt att när det stämmer när det gäller tjänster knutna till specifika forskningsprojekt, men knappast när det gäller tjänster som finansieras med fakultetsmedel. Där är det ju en öppen ansökningsprocess och tjänsterna läggs ut på lärosätenas hemsidor och på platsbanken.

Det är nog lite olika beroende på vetenskapsområde. Inom mitt eget är de förekommande vägarna till doktorandtjänst:

1. Fakultetsanslag enligt ovan.
2. Att bli rekryterad till projekt.
3. Att man själv fixar finansiering via fonder. Handledarfrågan ska vara löst.

Inom mitt ämne är kategori 2 numera ganska liten. Beträffande kontakter är det naturligtvis en fördel att man är känd, men en bra ansökan är en bra ansökan

TS - lägg bevakning på lediga jobb på aktuella lärosäten.

Man får hålla kolla på olika annonssidor och på hemsidor för ställen man är intresserad av.

Jag har inte fått en enda av mina intervjuer genom kontakter, det underlättar kanske då man får veta om projekt i tid men de flesta är ju utannonserade och har du en stark CV så kommer du ju med i urvalsprocessen ändå. Ett par ansökningar gick direkt till institution, ett par var genom annons. Doktorand tjänsten jag har annonserades på findaphd.co.uk (fast doktoranden inte är i UK).

Det är tämligen få doktorandtjänster som inte görs på engelska. Min masters i Sverige var på engelska t.ex. så det började redan där, det är svårt att kunna attrahera utländska studenter annars.

Man får hålla kolla på olika annonssidor och på hemsidor för ställen man är intresserad av.

Jag har inte fått en enda av mina intervjuer genom kontakter, det underlättar kanske då man får veta om projekt i tid men de flesta är ju utannonserade och har du en stark CV så kommer du ju med i urvalsprocessen ändå. Ett par ansökningar gick direkt till institution, ett par var genom annons. Doktorand tjänsten jag har annonserades på findaphd.co.uk (fast doktoranden inte är i UK).

Det är tämligen få doktorandtjänster som inte görs på engelska. Min masters i Sverige var på engelska t.ex. så det började redan där, det är svårt att kunna attrahera utländska studenter annars.
De enda som på platsbanken ens var pyttelite intressanta var självklart endast på svenska :p

Tack för hjälpen alla! Jag ska kolla runt lite ikväll

De enda som på platsbanken ens var pyttelite intressanta var självklart endast på svenska :p

Tack för hjälpen alla! Jag ska kolla runt lite ikväll

Det betyder inte att platsbanken var fel ställe att leta på. Det betyder att det rätt sällan kommer doktorandplatser inom exakt det område man hoppas på.

Det man kan göra för att inte missa något, är att prenumerera på "lediga jobb-mail" från alla de lärosäten som ger forskarutbildning i det aktuella ämnet.

Det betyder inte att platsbanken var fel ställe att leta på. Det betyder att det rätt sällan kommer doktorandplatser inom exakt det område man hoppas på.

Det man kan göra för att inte missa något, är att prenumerera på "lediga jobb-mail" från alla de lärosäten som ger forskarutbildning i det aktuella ämnet.
Nej jag misstänkte att det inte var helt fel men tänkte att det kanske fanns bättre sätt att leta och misstänkte att buke hade koll på det hela :)

Personen kanske kan mejla till en institution som är inom rätt "område" och fråga? Eller kanske vända sig till sitt hemuniversitet och fråga? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 493
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda... 2
Svar
35
· Visningar
4 286
Senast: Sharpless
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 442
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka