Hur hittar man en passande tränare?

moiran

Trådstartare
Detta är ingen annons, så namnge inga tränare eller liknande i tråden är ni snälla!

Jag har "ganska nyligen" flyttat till en ny ort och har så smått börjat komma igång med min ridning igen efter tio års mer eller mindre riduppehåll. Jag har börjat leta lite på nätet efter tränare eller information därom och har väl insett att det inte finns något bra sätt att hitta tränare på, eller har jag missat något (hittade en intressant portal, men med lite futtig info)? Både jag och hästen tävlade på SM-nivå då för tio år sen tillsammans, men nu är vi båda otränade, ringrostiga och saknar stil... :D Därför hade vi tänkt försöka hitta en tränare som har träningar på någon av anläggningarna ganska nära oss, åtminstone fram till vi ledat upp oss tillräckligt för att det ska vara värt att åka lite längre för träningen. Just nu är vi på nivån att någon behöver tjata hål i huvudet på mig att inte sitta som en hösäck på min stolta springare, och det måste man ju inte nödvändigtvis ha en A-tränare till, om man säger så... :angel:

Men redan här blir det stopp. Ingen av anläggningarna verkar vilja skylta med vilka privattränare som hyr in sig för träningar under veckorna. Och tränarna själva verkar inte (generellt) ha några hemsidor där de upplyser om var de huserar heller. Mina tidigare tränare är numera pensionerade med råge. Jag har lite bekanta i trakten som rekommenderat tränare, men dessa träningar ligger lite för långt bort för att det ska vara riktigt intressant i nuläget, så mina mouth-to-mouth referenser är uttömda. Jag har dragit slutsatsen att det enda sättet förmodligen är att plocka fram listan med licensierade tränare i bygden, bocka för vilka som kan vara intressanta och sen ringa dem en efter en och höra om de möjligen har träningar på X-, Y- eller Z-anläggningen. Eller har ni något annat tips på tillvägagångssätt?


Hur gjorde ni för att få tag på en tränare som passar er och er målsättning? Finns det tränare som man kan växa snabbt med, eller är det mer ekonomiskt att byta tränare en eller ett par gånger på vägen? Vi suger fett just nu (mest jag, hästen sköter sig fint), men jag räknar med att vi relativt snabbt borde kunna ta oss till tävlingsbart skick - ingen av oss är skadad eller istadig och vi kan ju egentligen ganska mycket rent teoretiskt. Och kan man egentligen med att träna för en duktig tränare även som varande hösäck på bukig fölmärr, eller ska jag nöja sig med att instruera grannbarnen att skrika "räta på ryggen" instinktivt så snart de får syn på mig till häst? :idea: Hur tänker ni?
 
Sv: Hur hittar man en passande tränare?

Vi suger fett just nu (mest jag, hästen sköter sig fint), men jag räknar med att vi relativt snabbt borde kunna ta oss till tävlingsbart skick - ingen av oss är skadad eller istadig och vi kan ju egentligen ganska mycket rent teoretiskt. Och kan man egentligen med att träna för en duktig tränare även som varande hösäck på bukig fölmärr, eller ska jag nöja sig med att instruera grannbarnen att skrika "räta på ryggen" instinktivt så snart de får syn på mig till häst? :idea: Hur tänker ni?


:rofl::rofl::rofl: Jag garvar ihjäl mig! Jag såg några små Skövdebarn för min inre syn, vildsint springande efter en megatjock fölmärr med liten speta uppe på ryggen....:rofl:

Men iaf...om orten stämmer i din avatar så finns det många tränare där. Men jag hängde inte riktigt med i din story...är det hopp och dressyrtränare du letar efter just nu för att sen leta terrängträning nästa säsong?
 
Sv: Hur hittar man en passande tränare?

Nej, det är kanske inte en allt för lättgreppad story, skrev den under värsta paltkoman... :angel:

Någon terrängträning hade vi inte tänkt oss nu i år nej, vi tänkte komma i form lite under vintern och sen släppa ut oss på terrängbanan framåt vårkanten. Förr om åren red vi för en duktig fälttävlanstränare som varvade dressyr och hoppträningar under vinterhalvåret och träningar med alla tre discipliner varvade på sommarhalvåret. Tumregeln var varannan vecka, men vissa dressyrpass innehöll bommar och vissa hoppass mycket markträning. Vi förstärkte regelbundet med en ren dressyrtränare och en del privatträningar. Det passade oss ypperligt, och egentligen är det väl något liknande jag skulle vilja ha nu med, men att hitta liknande ridpass med någon man känner förtroende för utan att veta om att de finns verkar minst sagt klurigt (med mindre än att ringa runt bland tränarna och fråga då). Just nu är vi väl mest i behov av dressyrtränare som kan shejpa upp oss lite så att vi inte ser ut att vara vad vi är (inte allt för olikt din inre syn :cool:), men eftersom det var länge sen vi hoppade vore det ju helt klart kul att se om vi känner igen ett hinder när vi ser det också... Just när det börjar bli läge för terrängträning vet jag vart jag kan åka, ridhusträning över vintern verkar svårare.

Det känns som vad jag vill åt är nog att tränare borde marknadsföra sig bättre, exempelvis på den där portalen jag hittade, eller någon annanstans. Så man kan sålla lite i sin lista från början och hitta träningsupplägg, träningsplatser och prisnivåer som är lagom innan man börjar ringa runt för att leta efter en ledig plats. Som du säger finns det en hel del tränare häromkring. Vissa har jag tränat för förr och vill inte träna för nu, andra har jag tävlat emot förr och skulle kännas konstigt att träna för och ytterligare andra har jag inte hört talas om tidigare. Så det är ändå en 'svår' lista att ta sig an på något vis. Men kanske har jag missat att tänka på något sätt att hitta tränaren jag letar efter?
 
Sv: Hur hittar man en passande tränare?

Härligt du skriver, jag bara fnissar.. =)

Men åter till ämnet, Har du kollat på distriktets hemsida? Iallafall Örebro (som jag tillhör) har en "flik" på hemsidan som heter anslagstavlan och där under "träning och kurser" kan man se en del av träningsutbudet som finns.

Jag har även dammsugit distriktets klubbsidor på info om träningar för att bilda mig en uppfattning om vilka tränare som är på de klubbar som ligger nära mig. Lycka till med märren och träningen =)
 
Sv: Hur hittar man en passande tränare?

Som du säger finns det en hel del tränare häromkring. Vissa har jag tränat för förr och vill inte träna för nu, andra har jag tävlat emot förr och skulle kännas konstigt att träna för och ytterligare andra har jag inte hört talas om tidigare. Så det är ändå en 'svår' lista att ta sig an på något vis. Men kanske har jag missat att tänka på något sätt att hitta tränaren jag letar efter?

Kan inte låta bli att känna att du nog inte är så lätttillgänglig att träna heller... Om du har degat till dig under några år och dina kompisar har vässat till sig, och kanske även utbildat sig, så har de mycket att ge dig.
Dom unga tränarna som kommer fram idag har oftast mkt, mkt mer på fötterna än dom från 60-70-80-talet.
Åk ut och titta på en träning i närheten vettja och bilda dig en uppfattning.
Marknadsföring är ju just hur man säljer varan, dvs säger INGENTING om hur bra varan är :devil:
 
Sv: Hur hittar man en passande tränare?

Haha, visst inser jag att under de tio år jag varit borta har de allra flesta av mina gamla konkurrenter och ryttare som 'bara var barn' och red ponny på min tid passerat mig med hela kontinenter i både teknik och kunskap och skulle förmodligen ha mycket att tillföra oss som ekipage - särskilt i nuvarande skick - det hade ju varit mycket konstigt annars... :D Kanske är det bara stoltheten som kommer i kläm, men det skulle kännas lite konstigt ändå. Jag kanske mognar och fattar vettigare beslut när jag väl kommer igång och tränar... :angel:

Marknadsföring är inte sanning, nej. Men om jag som tränare påstår att jag har hoppträningar varannan torsdag på Hästskons Ridsportförenings ridanläggning klockan 19, 20 och 21 med unghästar, ponnyer lätt klass respektive hästar som tränar för 110-120-klasser så vet jag ju grundförutsättningarna. Sen om träningarna är bra och tillför mig något eller ej det får jag väl avgöra på plats eller ta till referenser för... :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hittar man en passande tränare?

Jag har varit inne på klubbarna häromkring och kikat. Sen har mycket tips kommit ifrån kompisar. Jag håller fortfarande på att prova mig fram så att jag hittar en tränare som jag trivs med:-)
 
Sv: Hur hittar man en passande tränare?

Hörru, hittar du nån bra tränare så hojta. Vi kan kanske åka o träna i hop. Du som hösäck och jag som en påse nötter.

Den jag tränade terräng för under ponnyåren, (på stenåldern), är gammal nog att trilla av pinn vicken dag som helst. Synd för han var bra. Jag vet inte hur de har det med träningar på det stället nuförtiden. Den gamle tränaren, jag gissar att du vet vem jag menar, har två barn som är/har varit aktiva inom fälttävlansvärlden.

Jag har hittat en fälttävlanstränare som jag gillar starkt men det är en bit att åka. Var på Hajjernas utanför Alingssås och tränade förrförra veckan. Sits Hitler kallar vi tränaren.:D

Någon som tycker att vi behöver förbättra något?:angel:

(Det är vi som gör boinkboink)
http://www.youtube.com/watch?v=k56eeKvwbHE&feature=channel
 
Sv: Hur hittar man en passande tränare?

Jag vet precis vem du menar, och jag hängde där mycket på stenåldern också, jag tror jag har koll på vem du är! :D Sonen har träningar där vet jag, men även om jag ridit för honom ett par gånger kommer jag faktiskt inte ihåg hur han var längre... :o Dottern var på GFRK för några år sen, och så vitt jag vet håller hon fortfarande till på västkusten, fast en bit längre ned! :idea:

Jag måste säga att jag är imponerad av vattengravsforceringen, har hästen Jesus-komplex? Han kan knappt ha hunnit blivit blöt om fossingarna ens! :rofl: Jag har ingen video för att bevisa det, men du och jag, vi skulle bilda en oslagbart team. Vi kanske kunde sälja åskådarbiljetter till våra träningar? :cool:
 
Sv: Hur hittar man en passande tränare?

Gå in på tränarportalen och kolla tränare för det länet där du bor .
Det står vad olika tränar har för kvalifikationer och i vilka grenar de är tränare i.:idea:
Fråga runt bland andra hästmänniskor ,så hittar du säkert ngn som passar dig.
Ibland passar man ihop ibland inte men då är det ju bara att byta.:banana:
 
Sv: Hur hittar man en passande tränare?

Nä, tjamsfjollan har inga jesuskomplex utan lider snarare utav dramus queenus. En farlig åkomma.:p

Jag kan lätt tänka mig att träna för den gamle mannens son. Kan inte minnas om jag tränat för honom egentligen eller ej. Dottern hoppade iallafall in för sin far någon gång. Den gamle red fortfarande på min tid när jag harvade runt på en d-ponny vid namn Lord Diamond. Så det var läääääääänge sedan.

Nu är jag ju nästan tillbaka på ponny igen. Finns inte ett spår av häst i Ella.:D Hon är som en stor ponny att rida. Och har samma hyss o ideer för sig.
 
Sv: Hur hittar man en passande tränare?

Nä, tjamsfjollan har inga jesuskomplex utan lider snarare utav dramus queenus. En farlig åkomma.:p

Jag kan lätt tänka mig att träna för den gamle mannens son. Kan inte minnas om jag tränat för honom egentligen eller ej. Dottern hoppade iallafall in för sin far någon gång. Den gamle red fortfarande på min tid när jag harvade runt på en d-ponny vid namn Lord Diamond. Så det var läääääääänge sedan.

Nu är jag ju nästan tillbaka på ponny igen. Finns inte ett spår av häst i Ella.:D Hon är som en stor ponny att rida. Och har samma hyss o ideer för sig.

Dramus Queenus är inte att leka med, det förstår jag! Men tur att det är i kombination med ponnyhjärna, för då blir det liksom inte lika allvarligt! Min gamla märr har bara släpat sig över ponnymåttet med tio cm över manken, och ligger nog på gränsen och balanserar vad gäller hjärnan. En av fördelarna är att hon går lätt att muta med godsaker, en av nackdelarna att man kan vara säker på att hon hoppar staketet om gräset inte är tillräckligt grönt på hennes sida.

Mina ponnyer som jag delade med min syster och som började vår långa träningsera hos den gamle mannen drogs med de mycket särpräglade namnen Manolito och Boss :p Och till våren hoppas jag helt klart att jag och min älskade tjockis ska vara i tillräcklig form för att hälsa på hos den gamle mannens son med viss regelbundenhet... :D
 
Sv: Hur hittar man en passande tränare?

Om Manolito var en fuxfärgad c-ponny som du köpt av fälttävlansryttarinnan JL så vet jag nog vem du är. Jag har ridit Manne, JL brukade övernatta hos oss på väg upp i landet till olika tävlingar.

Världen är bra liten.

Och jag hoppas med till våren vara i tillräcklig form. Just nu är det jag som är tjockis. Tror du man kan ha en liten sadelväska i bak och stoppa ungar i om man inte har barnvakt till terrängträningen?
 
Sv: Hur hittar man en passande tränare?

Om Manolito var en fuxfärgad c-ponny som du köpt av fälttävlansryttarinnan JL så vet jag nog vem du är. Jag har ridit Manne, JL brukade övernatta hos oss på väg upp i landet till olika tävlingar.

Världen är bra liten.

Och jag hoppas med till våren vara i tillräcklig form. Just nu är det jag som är tjockis. Tror du man kan ha en liten sadelväska i bak och stoppa ungar i om man inte har barnvakt till terrängträningen?

Precis den världens bästa Manne var det! :love: Och liten värld var orden... :D

Du kan få stå brevid min märr så känner du dig genast i toppform! :idea: Har jag sagt att grannen hela sommaren cyklade förbi hästhagen, ivrigt spanande på mina hästar, och vid en konfrontation framkom det att grannen var så nyfiken på när mitt sto skulle föla, för det var väl den lilla svarta som var högdräktig..? (Nej, till grannens stora besvikelse, det var inte den lilla svarta, det var den stora bruna, och hon hade för all del redan fölat..! :devil:) Men vi är i form vilken dag som helst nu... :angel:

Om du tar dina barn i sadelväskan, tror du det är ok om jag tar en unghäst i varje hand på släp? De behöver hjärnjympas. Idag upptäckte tvååringen att aggregatet (tydligen) sagt tack och adjö och dött och spenderade dagen med att tugga i sig sju meter eltråd. :eek: Som tur är satt den fortfarande fast i andra änden, och det tackade jag min lyckliga stjärna för när jag hittade 'nystanet' med mycket vältuggad tråd i ett hörn av hagen (En mycket akupunkturliknande känsla att ta i från alla avtuggade metalltrådar. Jag vill inte veta hur det kändes i hans mun...). Puh.
 
Sv: Hur hittar man en passande tränare?

Haha, här är det tvååringen som är en ängel medan storasyster Ella fem år brutalt knäcker stolpar när det inte passar att vara i hagen. Tvååringen går inte ens ut, han brukar ju bli hämtad av en människa först.
 
Sv: Hur hittar man en passande tränare?

Jag brukar samordna träningar för en B-tränare, S J. Kanon bra!
Vi brukar hålla till där det passar,Sämsholm, hajjerna, trollhättan bla...
Nu blir det väl inga mer i år men försöker ju dra igång så fort det går till våren..är ni intresserade kan ni ju PM:a mig...
 
Sv: Hur hittar man en passande tränare?

Ha, Ha!

Låter som vi kan få en hel tantgrupp med rostiga gamla ft ryttare till nästa vår!!!! Om jag nu bara kommer i form så jag kommer ner i en sadel igen, har som sagt var samma "problem" som A-K... Förstår inte att ja måste bli lika fet som en fölmärr varje gång ja ska ha barn....

Var själv hos sonen och tränade för första gången på 10år förra året. Sa att jag va ringrostig och ville mjukstarta, fick ett stort leende tillbaks och kommentaren -Det är som att cykla d glömmer man aldrig. Så d va bara att hålla i sej och se glad ut. Var mkt lycklig att d inte var mkt folk där och tittade!!!

Har själv jagat runt en del efter dressyr och hopptränare sedan vi flyttade hit men har hittat en hel del bra nu som kan stå ut med hösäckar oxå. E bara att skick pm om du vill ha tips.
 

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 158
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan För cirka 11/2 år sedan kom jag i kontakt med CR och trivs väldigt bra med det. Det känns logiskt för mig. Jag red då för två olika...
Svar
14
· Visningar
1 453
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Då jag blev tvungen att köra hem foderhästen i helgen och därför behöver sätta fokus på något annat får ni stå ut med ännu en rastråd:D...
Svar
11
· Visningar
1 443
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp