Hur hittar man en stil eller klär sig prydligt?

Jag letar generellt kläder av bra kvalitet och material, gillar naturmaterial i så stor utsträckning det går eftersom jag får mindre stötar av omgivningen då :o. Köper gärna dyrare kvalitetskläder second hand och kör oftast på max tre färger samtidigt i en outfit som återkommer även i accessoarerna. Ibland helt enfärgat men med smycken eller handväska i avvikande färg och försöker se till att även hår och naglar ser hyfsat välskötta ut (jag själv är jättedålig på det sista, pga mina hobbyer :angel: som i princip allihop inkluderar att smutsa ner händerna) men det gör enormt mycket för helhetsintrycket. Jag ska gilla de kläder jag köper, det ska inte bara kännas "ok" utan då åker de tillbaka. Utöver det så gillar att hitta youtubers som har en stil som jag gillar och inspireras lite stilmässigt av det. Just nu är nog min favorit Laura Blair som jag tycker har en väldigt bra känsla för att kombinera sina outfits och kan få billiga saker att se betydligt mycket dyrare ut.

På min arbetsplats kan jag i princip gå i mjukisbyxor på om jag vill men jag tycker jag gör ett bättre jobb om jag åtminstone försöker se lite seriös ut ibland eftersom jag känner mig piggare och mer ordentlig.
 
På ett jobb jag hade, it support, hade vi rätt chill klädkod. Men en sak som hade kommit till i personalhandboken innan min tid var, förbudet mot att komma till jobb i onepiece. Haha, tydligen hade många kommit på att det var nice att sitta vid datan i det 😅 ledningen var först ok med det men.. kom sen på, efter ett kundbesök, att det kanske såg lite väl slappt ut med ett kontor fullt av onepiece folk :p

Nu har jag haft en del admin jobb och vill för min egen del klä mig hyfsat fint, (smart casual) känner mig mer vaken och professionell då. Har efter lite youtubande några "regler" jag håller mig till mtp min garderob,

-bör hålla mig till mina färger, så allt är lätt att matcha och känns enhetligt
- ska sitta bra, passa för min livsstil och vara bekvämt, gärna bra kvalitet
- plaggen jag köper ska helst kunna stylas på tre olika sätt
- köp plagg som kan användas som "lager" till olika outfits, tex, klänning, linne i ull och kofta.
- skor av bra kvalitet och som passar årstiden
- planera mina inköp, skriva ner vad jag behöver och vad jag tycker om för typ av plagg

Mina färger är blått, gult, rött, rosa, grönt och neutrala basfärger. Kan ha olika nyanser av färgerna men det är i stort sett dessa jag håller mig till.

Jag gillar omlott klänningar med lång och kort ärm och kjolar i jersey material eller kjolar med mjuk stretch i midjan. Har fina toppar och skjortor med. Oversize skjorta, skinnleggings (fusk) och boots är snyggt och funkar på kallare årstider. Har några leggings med fleece på insidan som är så varma och sköna på vintern ^^ Sen på sommaren kan man ha bara den stora luftiga skjortan med shorts och sandaler.

Har några favoriter kedjor jag brukar handla hos, tycker det underlättar att ha några favorit butiker att leta i. Försöker handla second hand men kan tycka det är svårt att hitta det jag letar efter. Men går en del och ser i second hand iaf ☺️
 
Jag har kanske världens tröttaste klädstil när jag jobbar men det brukar funka på olika kontor ovasett. Min erfarenhet är att det är ganska få kontor i Sverige som har väldig strikt klädkod.

Har oftast svarta jeans eller lösare variant av kostymbyxor i skönt tyg. Hatar också obekväma kläder så det är maximal stretch som gäller. Till det oftast en polotröja/t-shirt i neutral färg och oftast en blazer/kavaj till.

Får ofta höra att jag ser "dressad" ut men det är ju egentligen bara kombo av tre tråkiga plagg i tråkiga färger haha. Däremot tycker jag små saker kan göra stor skillnad för intrycket, tex en trevlig klocka, ett fint bälte och ett par rena och fina skor. Jag brukar ha typ loafers oftast.
 
Under mina senaste 7 år på arbetsmarknaden har jag haft det enkelt med kläder. På de djurrelaterade jobben har jag bara behövt klä mig praktiskt och på brevbärarjobbet hade vi arbetsuniform. På fritiden är jag i skogen med hundarna eller sitter i soffan.

Så. När jag väljer kläder själv blir det numera i 99% av fallen friluftsbyxor eller mjukisbyxor och t-shirt. Inte så tjusigt.

Nu söker jag olika administrativa jobb och inser att man på ett kontor kanske bör klä sig lite prydligare där. Men... hur?!!

Kom inte dragandes med "Så länge du är bekväm så är det bra" för då blir det just utnötta mjukisbyxor. Kan tilläggas att jag avskyr(!) jeans och alla former av byxor som inte har rejäl stretch i midja osv. Kjol känns betydligt trevligare och borde väl fungera på de flesta arbetsplatser? Kan man ha kjol även vintertid? Finns det någon typ av byxa som fungerar om man jobbar på ett ställe där det av någon anledning inte fungerar med kjol?

Jag känner mig totalt förvirrad av allt sånt här och sådant jag tycker är snyggt på andra ser oftast bara bra ut på en helt annan kroppsform än den jag själv har.

Administrativa jobb kan ju vara väldigt olika. Som administratör på ett litet företag i byggbranschen, på en körskola så fungerar det nog med vad som helst, som friluftsbyxor och t-shirt. På bankkontor eller juristkontor så är det sannolikt mer krav på klädkod, som i det närmaste är att se som en uniform.

På mitt jobb så klär sig administratörerna i sina vardagskläder. En del går i rutig skjorta och jeans, andra i kostym, andra har jeans/chinos och t-shirt/skjorta, eller klänning, och vår ekonom ser vi ofta i löpartights.

Om man inte har ett arbete där ens vardagskläder fungerar till arbetet så skulle jag tänka på arbetskläderna som uniform och köpa en uppsättning kläder som fungerar därefter. Däremot skulle jag inte köpa "uniformen" på förhand, utan göra det när jag väl hade fått jobbet.

Men jag förstår dilemmat om vardagskläderna är mer av slaget friluftskläder och du känner att det skulle kännas konstigt att gå till jobbet i samma kläder, och att du vill hitta din stil i lite "finare" kläder. Gillar du friluftskläder så gör ju många friluftsmärken även vardagskläder. Titta t.ex. på Houdini (ex. Wadi byxor (jag har ett par i shortsvarianten och de är verkligen sköna med resårspänne)). Därifrån är inte steget långt till t.ex. byxor från Hope (ex. News Edit). Fjällräven har också börjat med mer vardagskläder.
 
Ni som har klänning och kjol mycket, hur gör ni med alla grejer? Är ju stört omöjligt att hitta några med vettiga fickor att lägga saker i.
Jag hade gärna gått i klänning oftare men då måste jag bära runt på 2 mobiler, en nyckelknippa och passerkort. I bland även en kopp eller dator. Går ju inte utan fickor :arghh:
Passerkortet har jag runt halsen eller fastknäppt i tex koftan/kjollinningen eller liknande. I övrigt har jag bara dator, jabra högtalaren och mobilen att ta med på möten och det bär jag i händerna. Nu har jag dock 9/10 gånger möten på samma våningsplan som jag jobbar på så har väl normalt max 50 meter att gå från mitt skrivbord till mötesrummet. Annars kan jag ta med sakerna i min handväska/ryggsäck.
 
På ett jobb jag hade, it support, hade vi rätt chill klädkod. Men en sak som hade kommit till i personalhandboken innan min tid var, förbudet mot att komma till jobb i onepiece. Haha, tydligen hade många kommit på att det var nice att sitta vid datan i det 😅 ledningen var först ok med det men.. kom sen på, efter ett kundbesök, att det kanske såg lite väl slappt ut med ett kontor fullt av onepiece folk :p
Ursäkta, men när jag läste detta så målades denna bild upp i hjärnan :rofl::rofl::rofl:
På ett IT-kontor någonstans, alla går runt i =
1654270163282.png


Sorry för dålig humor :o:D
 
Under mina senaste 7 år på arbetsmarknaden har jag haft det enkelt med kläder. På de djurrelaterade jobben har jag bara behövt klä mig praktiskt och på brevbärarjobbet hade vi arbetsuniform. På fritiden är jag i skogen med hundarna eller sitter i soffan.

Så. När jag väljer kläder själv blir det numera i 99% av fallen friluftsbyxor eller mjukisbyxor och t-shirt. Inte så tjusigt.

Nu söker jag olika administrativa jobb och inser att man på ett kontor kanske bör klä sig lite prydligare där. Men... hur?!!

Kom inte dragandes med "Så länge du är bekväm så är det bra" för då blir det just utnötta mjukisbyxor. Kan tilläggas att jag avskyr(!) jeans och alla former av byxor som inte har rejäl stretch i midja osv. Kjol känns betydligt trevligare och borde väl fungera på de flesta arbetsplatser? Kan man ha kjol även vintertid? Finns det någon typ av byxa som fungerar om man jobbar på ett ställe där det av någon anledning inte fungerar med kjol?

Jag känner mig totalt förvirrad av allt sånt här och sådant jag tycker är snyggt på andra ser oftast bara bra ut på en helt annan kroppsform än den jag själv har.

Kjol är super. Jag har enfärgade /svarta/gråa) kjolar som jag varierar med strumpbyxor i diverse färger och mönster där toppen till matchar strumpbyxorna. Kjolar slits inte heller på samma sätt som byxor, så de håller längre upplever jag.
Går jättebra att ha även på vintern. Ibland är det varmare än långbyxor.
 
Ni som har klänning och kjol mycket, hur gör ni med alla grejer? Är ju stört omöjligt att hitta några med vettiga fickor att lägga saker i.
Jag hade gärna gått i klänning oftare men då måste jag bära runt på 2 mobiler, en nyckelknippa och passerkort. I bland även en kopp eller dator. Går ju inte utan fickor :arghh:
En liten väska funkar fint för det
 
Nu har jag varit modig och vågat mig in i en för mig helt ny affär! Hittade förvånansvärt nog en klänning som var SÅ bekväm. Den är egentligen bara som en stor, grön säck med resår i midjan, men den ser helt ok vardaglig ut och med lite smycken kan den nog bli riktigt fin. Jag unnade mig också en ny (dyr...) bh för att kunna vara ännu bekvämare och få kläder att sitta lite snyggare.

Det känns som om jag är igång lite nu :)
 
Kan tillägga att jag blev SÅ frustrerad av att gå i klädbutikerna idag. Jag ville ha en något mörkare klänning, dvs INTE pastellfärger eller vit. Det fanns bara på avdelningarna med "plussize-kläder", där fanns det å andra sidan inga ljusa kläder... Sedan blev det väl också att jag insåg att man ofta får lite vad man betalar för. I de vanliga "billiga" affärerna (lindex, kappahl...) så var passformen sisådär, materialen stumma och resårerna hårda. När jag väl gick in i en lite dyrare affär så blev allt mjukare, bekvämare och det kändes som om kläderna satt så som det var tänkt att de skulle göra. Det ska kommas ihåg till framtiden. Och jag ska våga gå in i läskiga "finbutiker" och leta efter rea-hyllor :angel:
 
När jag väl gick in i en lite dyrare affär så blev allt mjukare, bekvämare och det kändes som om kläderna satt så som det var tänkt att de skulle göra. Det ska kommas ihåg till framtiden. Och jag ska våga gå in i läskiga "finbutiker" och leta efter rea-hyllor :angel:
Vågar du inte gå in i en "finbutik" så är mitt tips att shoppa på Sellpy. :) Second hand online med massor av märkeskläder till bra priser.

Sen ska man inte klanka ner på tex HM för de kan ha riktigt bra kontorskläder på sin prydliga avdelning. Jag jobbade i 5,5 år i en svart kostym från HM. Den var knappt sliten när jag slutade. Och då var den kemtvättad minst 10 ggr under den tiden.
 
Vågar du inte gå in i en "finbutik" så är mitt tips att shoppa på Sellpy. :) Second hand online med massor av märkeskläder till bra priser.

Sen ska man inte klanka ner på tex HM för de kan ha riktigt bra kontorskläder på sin prydliga avdelning. Jag jobbade i 5,5 år i en svart kostym från HM. Den var knappt sliten när jag slutade. Och då var den kemtvättad minst 10 ggr under den tiden.
Jag har kollat lite på tex Sellpy och tradera, men jag vågar inte riktigt köpa utan att kunna prova eftersom väldigt få kläder är anpassade efter min kroppsform (eller så är det jag som har noll koll på vad som fungerar...).

HM har tyvärr stängt ner vid mig, men finns en bit bort. Det kräver dock att jag verkligen bestämmer mig för att åka iväg på shoppingtur och det känns så svårt att motivera sig till det. Mina shoppingrundor brukar bestå i att jag kollar på nätet efter ett fåtal plagg jag är intresserad av, tar mig till butik, provar ut rätt storlek och köper. Klart på några minuter.

Jag gillar inte hur negativ jag låter till allt... Jag försöker också verkligen att tänka till och försöka få nya idéer, men det är SVÅRT :rofl:
 
Jag har kollat lite på tex Sellpy och tradera, men jag vågar inte riktigt köpa utan att kunna prova eftersom väldigt få kläder är anpassade efter min kroppsform (eller så är det jag som har noll koll på vad som fungerar...).

HM har tyvärr stängt ner vid mig, men finns en bit bort. Det kräver dock att jag verkligen bestämmer mig för att åka iväg på shoppingtur och det känns så svårt att motivera sig till det. Mina shoppingrundor brukar bestå i att jag kollar på nätet efter ett fåtal plagg jag är intresserad av, tar mig till butik, provar ut rätt storlek och köper. Klart på några minuter.

Jag gillar inte hur negativ jag låter till allt... Jag försöker också verkligen att tänka till och försöka få nya idéer, men det är SVÅRT :rofl:
Jag rekommenderar dig att testa Etsy. Där finns många som syr upp plagg efter dina mått utan extra kostnad, massor med olika stilar, och eftersom det oftast är mindre tillverkare är de bra på att svara på frågor om material/konstruktion. Förvånansvärt billigt för vad en får många gånger!
 
Jag har kollat lite på tex Sellpy och tradera, men jag vågar inte riktigt köpa utan att kunna prova eftersom väldigt få kläder är anpassade efter min kroppsform (eller så är det jag som har noll koll på vad som fungerar...).

HM har tyvärr stängt ner vid mig, men finns en bit bort. Det kräver dock att jag verkligen bestämmer mig för att åka iväg på shoppingtur och det känns så svårt att motivera sig till det. Mina shoppingrundor brukar bestå i att jag kollar på nätet efter ett fåtal plagg jag är intresserad av, tar mig till butik, provar ut rätt storlek och köper. Klart på några minuter.

Jag gillar inte hur negativ jag låter till allt... Jag försöker också verkligen att tänka till och försöka få nya idéer, men det är SVÅRT :rofl:

Jag gillar verkligen inte att köpa från Sellpy. Kanske jag har haft otur, men de sätter höga priser och kläderna är ofta otvättade och i betydligt sämre skick än vad man skulle kunna förvänta sig.
 
Jag gillar verkligen inte att köpa från Sellpy. Kanske jag har haft otur, men de sätter höga priser och kläderna är ofta otvättade och i betydligt sämre skick än vad man skulle kunna förvänta sig.
Plus att beskrivningarna och bilderna lämnar väldigt mycket att önska. Förstår faktiskt inte hur så många kan bli nöjda med sina köp därifrån, det är ju verkligen ett lotteri om en ens får det som de skriver (har till exempel fått en klänning istället för t-shirt, och storlek xs istället för L). Men det är nog OT-gnäll det här :angel:
 
98C97D4D-DED8-4CC3-A513-05C50EE680BE.JPG

Som referens: statlig administratör at your service.
Vissa dagar ser jag ut såhär. Undertröja från Tyngre, hoodie från Lidl, kjol från Monki, knästrumpor med kompression (och glitter!) från Vårdväskan, på fötterna löparpjuck på rea från InterSport.

Kjolen är såklart knälång på alla över 150 cm - och den har FICKOR, djupa fickor. Har klänningar, maxikjolar med fickor. Byxor med fickor som går ner på halva låret. Det är en kvinnosaksfråga.
#pocketsforwomen
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 934
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp