Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Det låter inte alls som någon livgivande situation du sitter i.

Men det finns ändringar att göra, men vilka du mäktar med vet bara du själv. Vi härinne på Buke kan slänga upp bollar i luften, men vi vet inte vilka som kan vara intressanta för dig.

Själv måste jag trivas hemma för att livet ska vara drägligt. Jag hade försökt prioritera ett vettigt boende, så gott det går med dina förutsättningar. Kanske andra lösningar än de du ser idag, även om det är svårt att tänka utanför ramarna ibland. Och ibland är det så att när de alternativa lösningarna är bortsållade, blir det lättare att acceptera den nuvarande.

MEN jag tror att den vanmakt du känner inför din situation gör att du i grunden känner den stora hopplösheten välla in. Det hade jag känt. Vanmakt, att inte ha möjlighet till förändring, är fruktansvärt.
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Jag kan inte bo billigare än jag gör. Att hyra ett rum skulle kosta mer.
Ekonomin håller jag på och reder ut, men ju mer jag får koll desto mer inser jag vilket kaos det har varit och hur lång tid det kommer ta att balansera upp det...

Och inget ont om mina vänner, dom flesta är fina människor. Dom är bara så mitt uppe i livet medan jag lever i ett vakuum. Men klart dom ska få vara glada, det förtjänar dom allihop, jag vill bara få känna likadant...

Utbildningen känns viktig att avsluta, för min egen skull. Jag påbörjar alltid en massa projekt och ger upp halvvägs. Det skulle svida att ge upp, men jag tänker allt oftare på det, att bara sticka härifrån...

Jag tror också att det är bra för dig att avsluta utbildningen utan uppehåll. För det första för att den ger dig möjligheten att ta dig ur den situation som du vantrivs i. För det andra så är det bra för självförtroendet att kunna "pricka av saker".

Du håller också på att reda ut ekonomin - tagit itu med den för att se hur den ser ut. Även om det kommer att ta tid att reda ut den, så ge dig själv credit för att du har tagit tag i situationen. Det är också en sak som du kan pricka av!

Det jag dock tycker att du ska göra snarast är att kontakta vården igen. Gå till din husläkare och förklara att situationen är ohållbar psykiskt sett. Det sista man i och för sig ska göra över nätet och absolut inte när man inte har kompetensen att avgöra det är att ställa diagnoser. Men jag kan inte låta bli att misstänka att du är deprimerad och att du kanske har varit det ett tag.

Sedan tror jag att du behöver hjälp med att strukturera upp tillvaron och lära dig att göra saker i små bitar och se glädjen i att uppnå de små målen. Annars blir bara det stora målet (som ligger långt fram i tiden) en källa till hopplöshet och ångest istället för en positiv bild. Att dela upp tillvaron i mindre bitar och beta av dem bidrar också till att stärka självkänslan och självförtroendet.

Du är värd att må bättre än så här. Ta kontakt med vården igen redan idag.
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Ja och mot depression så finns hjälp att få redan på Vårdcentralen.
Då så kan det kännas bättre redan inom några dagar.
Varför ha det värre än man måste liksom?
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Jag KAN INTE förändra mitt boende, KAN INTE köpa häst... KAN INTE resa... Inget festande på krogen, inget shoppande, inga cigaretter... behöver inte allt jag vill ha på samma gång. Men något av det.
Vet du vad, inget av det där är någon mänsklig rättighet. Har du inte råd, så har du inte. Då blir det inget. Oavsett vad du vill och önskar och vad andra har. Du måste acceptera det.

När du har insett att du måste gilla läget, hur irriterande det än är, så kan du titta framåt. Se vilka möjligheter du har till att åstadkomma en förändring på kort och lång sikt. Vad du kan göra för att trivas bättre tills en förändring är möjlig.
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Och inget ont om mina vänner, dom flesta är fina människor. Dom är bara så mitt uppe i livet medan jag lever i ett vakuum. Men klart dom ska få vara glada, det förtjänar dom allihop, jag vill bara få känna likadant...
Fast vet du med all säkerhet att de inte också känner att allting är hopplöst och att de alltid arbetar i en uppförsbacke!

Jag är på pappret väldigt ordnad. Har ordnad ekonomi, även om det är lite skralt såhär efter 7 års studier, jag har ordnad bostad som jag älskar, jag har en sambo som jag älskar, jag har i perioder under min studietid haft häst, jag har hund, jag har ett bra extrajobb och jag har jättebra planer för sommaren. Ändå känner jag ibland att skiten aldrig tar slut!! Jag känner att jag också vill glida på en räkmacka och få det sådär enkelt i livet.

Men oavsett vad jag tar mig för så känns det ibland som värsta uppförsbacken som jag aldrig kommer igenom. Hela min studietid har varit en enda lång jävla uppförsbacke som fan aldrig verkar ta slut. Nu ser jag ljuset i tunneln...även om mitt självförtroende är i botten när det gäller mina studier.

Jag tror att vi alla i perioder känner precis sådär som du känner. Även om vi verkar mer ordnade än vad du tycker att du själv är!
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Det är nog extremt ovanligt att inte känna så då o då i livet. Vi är dessutom extremt duktiga på att inte visa andra hur dåligt vi mår, just för att vi tror att vi är unika om att känna just då.
Meningen med livet måste man skaffa sig själv, likaså motivation att leva.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 831
Senast: Mabuse
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 936
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 518
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 058
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp