Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hmm.. det funkar inget bra det här. Jag har provat att sänka bettet och provat att höjja det men han är lika "orolig" med munnen ändå. Han har ett tredelat, precis som han hade hos sin förra ägare(och då funka det bra vad jag såg iaf).
Vad ska jag göra? Tips på något annat bett som kan funka bättre?
Jag är också jätteförvirrad vad det gäller det här just nu! Jag har aldrig riktigt tänkt på det förut, jag har bara spänt så att det blir något veck i mungipan, inte mer, inte mindre.
Men min pappa (som dock inte är särskilt hästkunnig) gav mig världens utskällning för någo vecka sen för att han tyckte att jag satte betten alldeles för högt på alla mina hästar. Jag såg ut såhär:. Mina hästar har alltid varit stadiga, mjuka i munnen och verkat nöjda. Har även ridit för flera erkänt duktiga tränare som aldrig påpekat något.
Skulle ingen av er som är bettkunniga kunna lägga ut lite rätt-och-fel-bilder? Bukefalos utnyttjas![]()
Hmm.. det funkar inget bra det här. Jag har provat att sänka bettet och provat att höjja det men han är lika "orolig" med munnen ändå. Han har ett tredelat, precis som han hade hos sin förra ägare(och då funka det bra vad jag såg iaf).
Vad ska jag göra? Tips på något annat bett som kan funka bättre?
Bilder hjälper inte mycket eftersom hästarna ser olika ut i munnen. Vart de har sina tänder avgör var bettet ska sitta. 1-2 fingrar från första kindtanden så bettet inte tar i vid tygeltag och inte så nära framtänderna att bettet slår i dem. Du känner lätt hästens första kindtand om du känner med fingrarna precis ovanför bettet. (på utsidan alltså)
Jag köpte honom för 2 månader sen och han har inte varit riden sen dess och då fanns det inga problem med munnen. Han har ett likadant bett nu som då.
Har funderat på ett rakt faktiskt.
Då ligger ju alltså bettet på tand-fritt ställe i munnen, men vad kommer det sej då att det låter som han tuggar på bettet med tänderna när jag har det där?![]()
Om bettet e för stort kan man ha bettskivor, eller om bettet nyper hästen... tror jag. använder aldrig själv, så vet inte så exakt.![]()