Hur högt har ni erat bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 4 452
Sv: Hur högt har ni erat bett?

Två fingrar från hästens första kindtänder har jag bettet. Det slår inte i framtänderna och tar inte i kindtänderna vid tygeltag.

Jag är också jätteförvirrad vad det gäller det här just nu! Jag har aldrig riktigt tänkt på det förut, jag har bara spänt så att det blir något veck i mungipan, inte mer, inte mindre.

Men min pappa (som dock inte är särskilt hästkunnig) gav mig världens utskällning för någo vecka sen för att han tyckte att jag satte betten alldeles för högt på alla mina hästar. Jag såg ut såhär: :eek: . Mina hästar har alltid varit stadiga, mjuka i munnen och verkat nöjda. Har även ridit för flera erkänt duktiga tränare som aldrig påpekat något.

Skulle ingen av er som är bettkunniga kunna lägga ut lite rätt-och-fel-bilder? Bukefalos utnyttjas :angel:

Säger som de andra - det hästen trivs med.

Dock tror jag verkligen på det din tränare sa. Det aktiverar ju tungan och käken att hålla uppe bettet, och hästen får själv välja var i munnen den vill ha det. Jag har det så på båda mina hästar, och de trivs!

Hur reagerar hästarna om du släpper ner det så mkt att det hänger löst, liksom så att bettringarna faller utåt? Det blir säkert en massa smackande och gapande innan den fattar hur den ska göra, men när de vant sig är det det som de flesta hästar verkar trivas bäst med. Och man behöver inte vara orolig för att det ska vara för hårt spänt. :)

Sen känns det också som att löst spänt borde göra hästen känsligare för tygelhjälper. Om den inte känner något tryck märker den ju av minsta rörelse, men om trycket är konstant i mungipan lär det ju krävas mer för att hästen ska urskilja hjälperna.

Jag ska sätta på bettskivor på min, han går nämligen utan nosgrimma och har minismå bettringar- bettet rör sig sjukt mycket och ibland lyckas han få in bettringen i munnen :S Han är ung, och leker med munnen... så ett par bettskivor, så hålls det nog på plats sen :)

*knapplån*

Så här sitter bettet på min häst:

15394762.jpg

Bettskivor har jag på mitt raka bett, upplever att det ligger mer still då. Har även på det tredelade när jag rider utan nosgrimma, för att tränset ska bli lite mer stabilt. Men det är kanske ren inbillning att det känns stabilare... :o

Det verkar ju logiskt det du säger. Ska testa det där med betten i helgen, min tid... räcker inte till för något extra just nu :p

Hmm.. det funkar inget bra det här. Jag har provat att sänka bettet och provat att höjja det men han är lika "orolig" med munnen ändå. Han har ett tredelat, precis som han hade hos sin förra ägare(och då funka det bra vad jag såg iaf).
Vad ska jag göra? Tips på något annat bett som kan funka bättre?

Nu rider inte jag längre med bett på valacken men på honom fungerar det bäst om bettet sitter så här. Körs med bett gör han. Ett tredelat eggbett med fasta ringar.

6811303.jpg

Synd att jag inte har några bilder på stoet... hon har bett ibland... kameran verkar bara vara med när hon rids på bettlöst :D

Hmm.. det funkar inget bra det här. Jag har provat att sänka bettet och provat att höjja det men han är lika "orolig" med munnen ändå. Han har ett tredelat, precis som han hade hos sin förra ägare(och då funka det bra vad jag såg iaf).

Har ni kollat att tänderna är ok? Kan även vara andra orsaker till att de blir orolig i munnen, ryggproblem

Jag är också jätteförvirrad vad det gäller det här just nu! Jag har aldrig riktigt tänkt på det förut, jag har bara spänt så att det blir något veck i mungipan, inte mer, inte mindre.

Men min pappa (som dock inte är särskilt hästkunnig) gav mig världens utskällning för någo vecka sen för att han tyckte att jag satte betten alldeles för högt på alla mina hästar. Jag såg ut såhär: :eek: . Mina hästar har alltid varit stadiga, mjuka i munnen och verkat nöjda. Har även ridit för flera erkänt duktiga tränare som aldrig påpekat något.

Skulle ingen av er som är bettkunniga kunna lägga ut lite rätt-och-fel-bilder? Bukefalos utnyttjas :angel:

Bilder hjälper inte mycket eftersom hästarna ser olika ut i munnen. Vart de har sina tänder avgör var bettet ska sitta. 1-2 fingrar från första kindtanden så bettet inte tar i vid tygeltag och inte så nära framtänderna att bettet slår i dem. Du känner lätt hästens första kindtand om du känner med fingrarna precis ovanför bettet. (på utsidan alltså)

Hästen kanske inte trivs med ett så rörligt bett? Prova oledat bett eller ett Billy Allenbett. De är ledade med begränsad rörlighet. Ett BA bett var lösningen för min hästs oroliga mun. (Nu kan jag rida på vilket bett som helst)

Jag köpte honom för 2 månader sen och han har inte varit riden sen dess och då fanns det inga problem med munnen. Han har ett likadant bett nu som då.
Har funderat på ett rakt faktiskt.

Bilder hjälper inte mycket eftersom hästarna ser olika ut i munnen. Vart de har sina tänder avgör var bettet ska sitta. 1-2 fingrar från första kindtanden så bettet inte tar i vid tygeltag och inte så nära framtänderna att bettet slår i dem. Du känner lätt hästens första kindtand om du känner med fingrarna precis ovanför bettet. (på utsidan alltså)

Då ligger ju alltså bettet på tand-fritt ställe i munnen, men vad kommer det sej då att det låter som han tuggar på bettet med tänderna när jag har det där?:crazy:

Jag köpte honom för 2 månader sen och han har inte varit riden sen dess och då fanns det inga problem med munnen. Han har ett likadant bett nu som då.
Har funderat på ett rakt faktiskt.

Du kan testa bett med fasta ringar även, våran herre trivdes betydligt bättre med fasta ringa än med rörliga.

Då ligger ju alltså bettet på tand-fritt ställe i munnen, men vad kommer det sej då att det låter som han tuggar på bettet med tänderna när jag har det där?:crazy:

Om bettet är ledat så kan hästen suga upp det och tugga på det. Det gjorde min också tills jag hittade BA bettet. Det är ledat så du har alla fördelar som det ledade bettet har, men det kan bara röra sig lite så hästen kan inte suga upp det och leka med det. Mycket stabilt. Kolla på westernsidor så finns det bilder på ett sånt. (sök på Billy Allen bett)

kl.

Så här ser mitt bett ut. Sidostyckerna är inte alls hårt spända utan ganska 'lösa' eller hur man ska säga. Sänker jag ett hål blir han baar irriterad & höjer jag tycker jag det sitter för tight & spänt. Jag tycker det är väldigt inviduellt de här med bett, men jag har de såhär & det trivs min häst med :)

9569582.jpg

det är det jag menar, att höjden på bettet ska anpassas till hästens mun.

Prova dej fram, alla pållar är olika!Du har redan fått bra tips, så jag behöver inte upprepa;)

Det med bettskivor hade jag när jag skolade min pålle. Dels för att inte bli nypt av bettet o få dålig uppfattning av ridningen, dels fö att bettet låg stabilare i munnen!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 880
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 090
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 702
Senast: Kristall10
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 965
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka