Hur i helsike???

Sv: Hur i helsike???

Jag har ofta nybörjare som elever på mina lektioner o då ser man de mesta. Folk hajar inte hur de ska sadla eller hur grejerna ska sitta. Den bakre gjorden tar jag gärna upp eftersom man allt för ofta ser den väääääldigt hängande på nybörjarnas hästar. De är rädda för vad som händer om de drar åt den. Min erfarenhet är att hästarna vänjer sig väldigt fort. Är man osäker kan man ju longera ett par gånger med den lagom spänd. jag tycker inte man ska dra åt den hårt, då blir det ju lite rodeo av det hela. Känns inget vidare tycker jag. Men om de får springa lite i lina så accepterar de flesta hästar den snabbt.

Du som nu precis lärt dig att spänna din sadel. Ta kontakt med närmaste westernklubb och bli medlem. www.wras.se är den nationella organisationen o därifrån hittar du närmaste lokalavdelning. Så kan du lära dig mer om sadlarna, ridningen och allt annat. Tänk också på att byta till ett par westerntyglar när du rider med westernsadel som har horn. Det är lätt att de vanliga tyglarna fastnar i hornet o det bli INTE bra i hästens mun även om de går sönder efter ett tag. Lycka till med sadel och fortsatt westernridande. PM:a om du behöver mer hjälp :-)
 

Liknande trådar

Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
510
Samhälle Bedrägerier är ett ovanligt stort problem i samhället just nu. Det är SMS, mail och välfärdsbrott. Assistansbolag, friskolor och olika...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 835
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
900
Senast: Trassel12
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp