Hur illa är det om han inte blir borstad på en vecka?

Bukefalos 30 år!

miumiu

Trådstartare
Min pappa ska passa vår katt Sickan 1-1.5 vecka nu när vi är mitt i en flytt. Han har passat Sickan förut men aldrig såhär länge och aldrig hemma hos sig själv tidigare, och nu har såklart en ny noja dykt upp i mitt huvud. Sickan är långhårig med extremt tjock päls och massa "underull" så om han inte borstas åtminstone ett par gånger i veckan får han massa "dreadlocks". Behöver en rejäl stålkam för att rå på pälsen öht.

Sickan är inte jätteförtjust i att bli borstad men accepterar det om det är någon i familjen som gör det. Däremot tror jag att han kommer bli fullständigt livrädd om min pappa försöker borsta honom. Är det bättre att skita i det helt och hållet, låta honom bli tovig och jobba på att Sickan ska känna sig bekväm med min pappa istället?

Jag hade varit beredd att i värsta fall klippa ner efteråt, hellre än att kattvakten ska bråka om något som inte är livsnödvändigt.

På en vecka eller två hinner det ju inte bli tovor som skadar huden, även om det kan bli omöjligt att reda ut utan att klippa.

Jag hade varit beredd att i värsta fall klippa ner efteråt, hellre än att kattvakten ska bråka om något som inte är livsnödvändigt.

På en vecka eller två hinner det ju inte bli tovor som skadar huden, även om det kan bli omöjligt att reda ut utan att klippa.

Klippa förebyggande?

Klippa förebyggande?

På vissa katter hade jag nog gjort det. Absolut om det finns "lättklippta" delar där det ofta blir tovor. Vet en som kan få riktiga dreads mot huden, framförallt om han är lite stressad också, och tycker att det är väldigt jobbigt när man försöker klippa bort tovorna, och i sådana fall tycker jag ju att katten kanske bör hållas nerklippt för att slippa obehaget med tovor och pälsvård. För en längre period hade jag definitivt gjort det.

Men det beror ju lite på hur illa man tror att det blir, man vill ju inte släpa katten till veterinären och ge lugnande i onödan heller. (Utgår ifrån att det inte går att lejonklippa utan lugnande om han är knepig med pälsvård i övrigt, men för vissa katter verkar det ju vara mer ok att man klipper än att man kammar.)

Min pappa ska passa vår katt Sickan 1-1.5 vecka nu när vi är mitt i en flytt. Han har passat Sickan förut men aldrig såhär länge och aldrig hemma hos sig själv tidigare, och nu har såklart en ny noja dykt upp i mitt huvud. Sickan är långhårig med extremt tjock päls och massa "underull" så om han inte borstas åtminstone ett par gånger i veckan får han massa "dreadlocks". Behöver en rejäl stålkam för att rå på pälsen öht.

Sickan är inte jätteförtjust i att bli borstad men accepterar det om det är någon i familjen som gör det. Däremot tror jag att han kommer bli fullständigt livrädd om min pappa försöker borsta honom. Är det bättre att skita i det helt och hållet, låta honom bli tovig och jobba på att Sickan ska känna sig bekväm med min pappa istället?
Jag hade kört en rejäl urborstning precis innan lämning för att få bort alla tovor och ta bort så mycket underull som möjligt. Sen behandlat med mycket balsamspray/pälsglams särskilt på tovutsatta områden. Då bildas det mindre tovor. Ännu bättre om du kan schamponera, balsamera och sen ha på balsamspray/pälsglans. Sen hade jag låtit pälsvården vara den veckan och återupptagit och evtl rakat bort tovor som inte går att reda ut vid hemkomst.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka