Hur inleder du ett telefonsamtal när du ringer upp?

labb

Trådstartare
Hur börjar du när du ringer upp någon som inte är vän, släkting eller ens bekant med men som du kanske talat med några gånger?

Personen svar, säg med sitt förnamn, och då säger du?
 
"Hej det är xxx..." Och eventuellt om jag vill nåt speciellt så nämner jag varför jag ringer.

"Hej det är xxx, jag ringer ang lördagen.." Typ
 
"Hej! Det här är Ida Efternamn" och eventuellt något kort om i vilket sammanhang jag ringer: angående den där annonsen, är anställd i företag X etc. Brukar sedan invänta ett bekräftande "Hej" eller liknande innan jag fortsätter med det jag nu ville säga mer specifikt.
 
"Hej! Det här är Ida Efternamn" och eventuellt något kort om i vilket sammanhang jag ringer: angående den där annonsen, är anställd i företag X etc. Brukar sedan invänta ett bekräftande "Hej" eller liknande innan jag fortsätter med det jag nu ville säga mer specifikt.
Så gör jag också, men innan jag fortsätter brukar jag fråga om jag ringer olämpligt.
 
"Hej! Det här är Ida Efternamn" och eventuellt något kort om i vilket sammanhang jag ringer: angående den där annonsen, är anställd i företag X etc. Brukar sedan invänta ett bekräftande "Hej" eller liknande innan jag fortsätter med det jag nu ville säga mer specifikt.

Så gör jag också, men innan jag fortsätter brukar jag fråga om jag ringer olämpligt.

Så gör jag också :)
 
Hur kommer det sig att du undrar, förresten?
Jag brukar presentera mig som ni skrivit ovan: -Hej, det är Anders Efternamn (ibland gårdens namn också) och de flesta brukar då säga Hej eller Hej Anders men ibland svarar en del: - Hej, Anders Efternamn, vilket känns lite underligt. Ungefär som att de uppfattar det som lite udda att jag presenterat mig med efternamnet.
 
Jag brukar presentera mig som ni skrivit ovan: -Hej, det är Anders Efternamn (ibland gårdens namn också) och de flesta brukar då säga Hej eller Hej Anders men ibland svarar en del: - Hej, Anders Efternamn, vilket känns lite underligt. Ungefär som att de uppfattar det som lite konstigt att jag presenterat mig med efternamnet.
Eller tycker de att de känner (till) dig tillräckligt väl så att efternamnet inte behövs?
 
"Hej! Det här är Ida Efternamn" och eventuellt något kort om i vilket sammanhang jag ringer: angående den där annonsen, är anställd i företag X etc. Brukar sedan invänta ett bekräftande "Hej" eller liknande innan jag fortsätter med det jag nu ville säga mer specifikt.
+ 1!

Jag heter också Ida, så lämpligt :D
 
Brukar svara "Aaa, hej det är *mitt förnamn*". Har inga "formella" kontakter så, och mitt förnamn är ovanligt nog att folk som ringer mig känner mig väl nog för att jag inte ska behöva presentera mig med efternamn.
 
Jag presenterar mig med förnamn och något sätt att identifiera mig. Antingen efternamn eller om jag ringer i grannskapet: namn på vår bostad.

Pinsamt ofta blir det dock av gammal vana förnamn och firmanamnet, vilket är av noll intresse eller identifikation vid privata samtal....
 
Jag jobbar på en myndighet och när jag ringer i tjänsten använder jag alltid för- och efternamn. Har reagerat på att många yngre kollegor bara använder sitt för namn trots att de representerar myndigheten vilket jag tycker är fel. Om någon ringer mig från myndighet eller företag vill jag att de använder båda namnen.

Privat använder jag ofta efternamn också trots att jag har så ovanligt förnamn. Jag gillar när man är tydlig och korrekt.
 
Jag brukar presentera mig som ni skrivit ovan: -Hej, det är Anders Efternamn (ibland gårdens namn också) och de flesta brukar då säga Hej eller Hej Anders men ibland svarar en del: - Hej, Anders Efternamn, vilket känns lite underligt. Ungefär som att de uppfattar det som lite udda att jag presenterat mig med efternamnet.
Om du har ringt till mig så beror det på att jag kommer ihåg bättre om jag upprepar, så jag brukar nog svara tillbaka med Hej Anders Efternamn, för att jag själv ska komma ihåg vem det var jag pratade med. ;) Men är det i jobbet så skriver jag även samtidigt för att ha ytterligare en kom ihåg grej. :D
 
Jag jobbar på en myndighet och när jag ringer i tjänsten använder jag alltid för- och efternamn. Har reagerat på att många yngre kollegor bara använder sitt för namn trots att de representerar myndigheten vilket jag tycker är fel. Om någon ringer mig från myndighet eller företag vill jag att de använder båda namnen.

Privat använder jag ofta efternamn också trots att jag har så ovanligt förnamn. Jag gillar när man är tydlig och korrekt.
Ditt sätt låter mest korrekt. När jag jobbade på en myndighet vill jag minnas att det fanns en policy om att svara/börja med både namn och efternamn.
 
Jag har tyvärr mer än en gång varit med om att tjänsten få samtal i stil med "Hej det är Anna på västerortspolisen". Inte okej i mina ögon. En myndighetsperson måste kunna identifieras.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 170
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
353
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
625
Senast: ginnies
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 316
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp