Hur inleder du ett telefonsamtal när du ringer upp?

I jobbet när jag ringer externa samtal säger jag: "Goddag, du talar med Hagel Hagelsson från Myndigheten och jag ringer angående bla bla..." (om jag ringer privat till typ elbolaget säger jag samma sak, men skippar delen med Myndigheten).

Internt på jobbet , inom avdelningen, börjar jag samtalet med "Hej Ulla-Bella, det är Hagel (...har du tid?)", så har personen lite extra tid att koppla vem jag är om vi inte pratar så ofta :).

Svarar med:
"Det är Hagel" (privat och internt på jobbet)
"Myndigheten; du talar med Hagel" (externt)
 
Privata samtal brukar inledas med "-Hej, det är *förnamn*. Hur är det?" Är det någon god vän som är upptagen ofta kan det också bli ett "Vad gör du?" eller "Har du tid att prata?". Ringer jag som privatperson till ett företag eller en myndighet blir det oftast för- och efternamn och varför jag ringer.
Alltså - varifrån kommer detta "vad gör du?" ???
Jag får mest lust att fräsa -det ska väl du skita i.

Nu är det få som frågar mig det men jag märker ju att många som ringer eller kontaktar avkomman frågar så. Varför ska man ha koll på vad motparten gör? Är det itne bättre att fråga om man stör eller bara säga hej och börja prata?
 
Alltså - varifrån kommer detta "vad gör du?" ???
Jag får mest lust att fräsa -det ska väl du skita i.

Nu är det få som frågar mig det men jag märker ju att många som ringer eller kontaktar avkomman frågar så. Varför ska man ha koll på vad motparten gör? Är det itne bättre att fråga om man stör eller bara säga hej och börja prata?

Det där är lite märkligt. Jag kan fråga särbon det (och han mig) men det har ju att göra med att vi upprätthåller vår relation via telefonen. Kan tillägga att det inte är ett "vad gör du" i förhörston utan snarast att jag hör något i bakgrunden som jag inte kan identifiera. Numera kan jag dock identifiera hans olika gevär och en del av maskinerna på ljudet genom telefonen :p
 
Alltså - varifrån kommer detta "vad gör du?" ???
Jag får mest lust att fräsa -det ska väl du skita i.

Nu är det få som frågar mig det men jag märker ju att många som ringer eller kontaktar avkomman frågar så. Varför ska man ha koll på vad motparten gör? Är det itne bättre att fråga om man stör eller bara säga hej och börja prata?

Det står dig helt fritt att svara så om någon ringer dig och du tycker att det är så hemskt. Som någon svarade tidigare är det ju inte en fråga ställd som i ett förhör.

Det är, i mitt fall, en fråga som ställs åt båda hållen mellan mig och en god vän eftersom hon i princip alltid har något på gång och ljud i bakgrunden de få gånger man faktiskt får tag i henne. Just därför svarar och ringer hon ofta medan hon gör andra saker, tex mockar boxar eller lagar mat, vilket givetvis hörs. Dessutom träffas vi sällan sedan hon flyttade ganska många mil bort, så det är ett sätt att ta del av varandras vardag eftersom vi träffades i stort sett dagligen tidigare. Skulle det sedan falla sig så att hon svarar när hon faktiskt inte har tid att prata, då säger hon det. Vi känner varandra sedan vi var barn och har den öppna kommunikationen. Alltså är det en relevant fråga för oss. Att man sedan inte ställer den till vem som helst är ju självklart.
 
Ringer jag i tjänsten säger jag typ "Hej, det är Anna X från Y", om det inte är någon jag känner väl och ofta pratar med, då räcker det med "Anna från Y". Ibland blir det ännu mer informellt förstås, vissa leverantörer har jag en nästintill vänskapsrelation med och då kan det bli lite allt möjligt. Dessutom ringer jag nästan uteslutande från mobil till mobil, och då vet de ju att det är jag innan de svarar.

Företaget jag jobbar på är ungt men expanderar hysteriskt, så ibland kan det vara idé att förklara vilka vi är också, om det är någon jag aldrig talat med förut "Hej, jag heter Anna X och ringer från Y, systerbolag till Jätteföretaget".

Privat till vänner, familj, bekanta und so weiter säger jag knappt vem jag är, ringer även då nästan uteslutande från mobil till mobil.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 170
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
353
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
621
Senast: ginnies
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 313
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp