Hur jämna till vall för ridbana

puppan2

Trådstartare
Jag har sett att Ridsportsförbundet har ett förslag på hur man anlägger en budgetridbana:
I mindre stallar kan man försöka komma billigare undan om man har naturligt dränerad mark. Lägg sand med kornstorlek 0-8 mm direkt på gräsvallen. Använd banan försiktigt, speciellt vid dåligt väder.

Jag har en gammal vall med en plätt som ligger på en höjd och alltid är torr och fin = dräneringen finns. Plätten är hyfsat jämn men vissa grästuvor sticker upp och en och annan mindre hålighet finns säkert. Det känns som att jag skulle vilja jämna/plana till vallen innan materialet läggs på. Samtidigt vill jag inte dra bort grässvålen eftersom den sägs ge bra svikt.

Hur jämnar man till vallen på bästa sätt? Eller blir det automatiskt jämnt om man bara lägger på 0-8 materialet?? :confused:

Vad är det för skillnad mellan "sand med kornstorlek 0-8 mm" och stenmjöl som vissa verkar lägga på?
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Skillnad mellan sand och stenmjöl är att sand är den sand/grus som trillar igenom en sil med upp till 8 mm storlek på hålen i ett vanligt grustag. Stenmjöl är krossad sten. Sand kan ha en förmåga att bli väldigt lös när det den blir riktigt blöt eller har ett mjukt underlag och lös när den är torr. Jämför med sanden i en vanlig sandlåda som barn leker i. Stenmjöl har istället en förmåga att packa sig och bli hård så den används en hel del till att hålla grusvägar körbara för bilar. På en ridbana kan det behöva mer underhåll med harvning och liknade än en med grus/sand. Beror ju lite på hur mycket en ridbana används och även hur.
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Jag hade börjat med att spruta ner gräset och sedan lagt på grus/sand/stenmjöl. Men en ram så inte underlaget försvinner ut är nog nödvändigt också.
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Aha! Tack för info!

Hmm ja sandlåde-feeling vill man ju inte ha. Ej heller att det blir så hårt som på en väg :crazy:. Finns det någon blandning av stenmjöl och grus/sand man kan lägga på så att man hamnar någonstans i mitten i fasthet??

Sydstens Makhippo ... vad är det för blandning egentligen? Någon som vet?
Makhippo består av sammansatt krossad granit/gnejs/diabas som har en kornform och ett inbördesförhållande mellan stenarna som gör den sviktande och genomsläpplig och mycket stabil

Är det helt vanligt stenmjöl (dvs krossprodukt ej naturgrus/sand) i någon bestämd storlek eller är det en specialblandning av storlekar och material som Sydsten tagit fram??
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Tack för svar :).

Några frågor:
- Varför spruta ner gräset?? För att det inte skall växa upp så fort på ridbanan?? Eller finns någon annan anledning? Blir marken jämnare??

- Jag måste även fråga om det här med gräs och svikt. Är det verkligen så att grässvålen ger svikt som vissa verkar tycka? Borde det inte vara materialet under gräset som ger den eventuella svikten :confused:.

- Grus/sand/stenmjöl? Ja det var just det ... vad är det man skall välja om man bara skall lägga ett lager ovanpå vallen :confused:. .

- Hur tjockt lager skall man lägga? Jag har gått igenom en hel del gamla trådar och det finns ju alla varianter från att bara lägga på typ 3 centimeter till att bygga upp ett ordentligt skiktat lager med stenmjöl och grus/sand. Så det finns väl kanske inget direkt svar på detta (ok nu talar jag med mig själv märker jag :o).

- Du har inget inspel på det här med att plana till vallen? Blir den automatiskt plan när man lägger på materialet??
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Jag tror inte stenmjölet blir så hårt packat om det inte är många som använder din ridbana.

Efter mina egna erfarenhet av att lägga grus på vall som ridbana så skulle jag lägga en ram. Vårat grus åker ut vid sladdning och det är inte så kula att ha den i skogen eller i diket.
Bespruta eller ej? Vi gorde inte det vilket medför att ogräset sätter banan lite mer och inte gör den så lös vilket är bra för våran del. Men ska man ha stenmjöl som då kunde blir hård kanske det inte är så bra med ogräs i den?
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Banan kommer aldrig bli bättre än underlaget. Utan duk och underarbete kommer det du lägger ut att försvinna ner i marken med tiden, det går inte att undvika.

Ang. utjämningen så kommer ju det material du lägger ut att jämna ut ytan, men det beror ju också på hur mycket av vad du är villig att lägga på (det kostar ju en del). Och blir det mycket material, är det ju lika bra att göra hela biten med underlag, dränering etc, annars är det ju mycket pengar på lite utdelning.

Spruta bort gräset hade jag gjort för att slippa ha det uppväxande i ridbanan. Det jämnar ju också till vissa förutsättningar, men långtifrån allt. Harva och trumla kan man göra, men då börjar det ju igen bli rätt mycket jobb och pengar för en "enkel" ridbana.
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Jag la stenmjöl rakt på vallen förra vintern. Marken var/är inte absolut plan och det stack säkert upp en del tuvor innan stenmjölet las på. Jag la så mkt så det skulle bli ca 1dm tjockt. En "grävgubbe" hjälpte till att beräkna mängden stenmjöl och han gjorde och utplaningen. Banan har hållt väldigt bra och ju mer vi rider desto bättre verkar det bli. En del ogräs kommer det, men vi skrapar av ibland och rycker en del ogräs. Tror även att min far sprang runt med ogrässprutan en del.
Jag räknar med att vi får fylla på lite mer material nästa år, men i år kommer den att hålla bra.

Jag har inte lagt någon ram runt. Visst flyter det ut lite, men inte så att det är något problem.

Innan jag gjorde min ridbana hjälpte jag en granne att göra en. Hon la 0-8 sand och den håller också bra. Den ridbanan är nu 5 år och jag tror att hon bara fyllt på den en gång sedan den gjordes. Den fungerar också som sandhage åt en fånghäst. Möjligtvis är den ridbanan lite mer känslig än min med stenmjöl, men den används mindre så jag har svårt att avgöra om det är någon skillnad.
//Kopia
 
Senast ändrad:
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Banan kommer aldrig bli bättre än underlaget. Utan duk och underarbete kommer det du lägger ut att försvinna ner i marken med tiden, det går inte att undvika.

Jag är mycket medveten om det :). Men när jag gått igenom för/nackdelar så tror jag att en "good enough"-lösning för mig ändå är att testa att lägga ut material direkt på vallen utan något större underarbete.

Mina förutsättningar är följande:
- Banan kommer endast att användas maj-sept så jag behöver inte bygga en bana som håller för belastning under årets blötare period.
- Banan skall endast användas av mig privat och jag har två hästar. Låt säga att pållarna rids varannan dag på banan i 30 minuter - det innebär 3-4 timmars användning i veckan under maj - sept.
- Marken är som sagt helt torr året om på denna plätt eftersom det ligger högst uppe på åsen. Marken är väldränerad.

Visst skulle jag kunna lägga ner 70 000 + på att göra en riktig bana med ordentligt underarbete men det känns som lite "overkill" för mina behov.

Jag har dessutom sett åtskilliga banor som är helt undermåliga trots att man lagt ner en massa pengar på underarbete. Det känns som att det är lite fifty/fifty-chans att man får till det rätt. Det gäller att omge sig med rätt folk och jag är inte säker på att jag har de rätta kontakterna :confused:. Jag upplever att risken att det inte blir bra trots att man lagt ner en massa pengar kan vara ganska stor.

Man kan läsa rätt så många inlägg här på buke där man lagt material direkt på vallen och att detta har fungerat en hel del år utan problem. Kanske att man får fylla på med lite nytt material emellanåt. En brasklapp här är ju dock att man inte riktigt vet hur petiga dessa människor är med svikt, fasthet etc. Vi har ju alla säkert olika krav på vad en fungerande ridbana skall ha för egenskaper.
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Tack för input!!!! :). Hur har ni byggt upp er bana och hur används den *nyfiken*?

Jag har kollat lite efter slipers att lägga som ram. Men det verkar ganska svårt att hitta :confused:. Vad kan man annars ha som ram runt? Betongblock??
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Åh vad intressant!! Det låter ju som att ni gjort precis den varianten jag funderar på och att materialet i sig planade ut marken under. Dvs inget speciellt fokus på att plana ut marken innan materialet lades på.

Finns det olika storlekar på stenmjöl?? Vilken storlek lade ni på? Hur lades den på - paddades den så att den blev fast?? Hur sköter du banan? Harvar i översta lagret? Hur djupt trampar hästarna ner? Tycker du att det är svikt i banan? :bump:
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Träffade bonden idag och diskuterade lite med honom. Han känner till marken mycket väl och tror absolut det skulle fungera med att bara lägga på material direkt på vallen. Han trodde stenmjöl skulle bli bättre än grus. Grus har en förmåga att bli löst menade han. Ca. 10 cm stenmjöl trodde han på. Så det låter ju bra :).

Det jag funderar på är om man kanske skulle lägga en markduk under om man ändå skall ha så tjockt lager som 10 cm. Eller hur tjockt lager av material skall man minst lägga om man skall ha markduk underst??? Kanske skall det vara tjockare än 10 cm?
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Jag vet inte vad det var för storlek på stenmjölet.
Stenmjölet kördes ut och jag trodde inte att det skulle funka för det såg så himla tunt ut med en del gräs som stack upp efter att det planats ut med traktorgrävare. Inget paddande. Ridbanan var väldigt mjuk först och hästarna trampade upp ganska djupa hål på en del ställen (5 cm kanske). Efter lite regn och användning blev den bra.
Vi har under sommaren dragit en järnbalk över banan ca en gång/vecka eller kanske mer sällan. Det beror lite på väder och hur mycket banan använts. Vi är ca 6-7st som rider där, både hoppning o dressyr. Hästarna trampar inte upp hålor längre, men det blir ju mer slitet längs fyrkantspåret och där vi brukar ha hinder så därför behövs det jämnas till. När sedan växtsäsongen sätter fart behövs det köras över för att störa ogräset. Vi har ogräsbekämpat med gift i en hörna. Så länge det rids mkt så är det lättare att hålla ogräset borta. Jag har också dragit upp en hel del ogräs.
Jag tycker att det verkar onödigt med markduk. Det kommer ju inte bara ogräs underifrån, en del är ju fröogräs och jag undrar om inte markduken gör det svårare för banan att "sätta sig"?
Det är perfekt svikt i banan utom när det är väldigt torrt, då kan den kännas något stum och det kan damma rätt rejält (men det gör det ju även på en vanlig ridbana).
Oj vad långt det blev! Du får gärna fråga mer om du undrar mer!
//Kopia
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Jag har lagt en markduk på vallen, därefter har vi stenmjöl mellan 2-3 dm. På sina ställen är det djupare då det följer lutningen av vallen.Den fungerar året om. Lägger du för tunt kan du inte harva den, vilket du behöver göra om du med tiden inte vill ha en hård paddock. Jag harvar 1 ggr/månadern mellan maj-augusti.
Sedan är det viktigt att du lägger ut sanden så du får lutning, mest i mitten & plana ut mot ridspåret. Sedan så lutar våran vall åt ett håll lite grann, vilket oxå underlättar avrinningen. Förra året började vi lägga slipers runt om, klar med hälften då det är svårt att få tag i slipers. Hoppas få klart det sista i år då vi fått tag på mer.
Vårat problem har varit att längst ner på kortändan där lutningen är på vallen har paddocken brutits loss när det regnat varje dag i veckor. Blev trött på att skyffla & laga paddocken på hösten jämt, tungt är det oxå. Nu slipper jag det & mer sand stannar kvar. Konstant regnande underminerar paddocken då regn fålor bildas & tar med sig stora bitar allt eftersom & det rinner rätt ut i vallen.
Vill man behålla sanden så får man nog ha en kant runtom av något slag. Har haft våran paddock i 3 år, rider själv med 2 hästar varannan dag. Mina tränare tycker underlaget är bra. Den är 21 x 40 m , det krävdes 13 dubbellass gick på nästan 30 000:-
Trästaket gjorde vi först i höstas, då det kostar en del. Innan hade vi stolpar & tråd vilket kan vara livsfarligt. Har varit farligt nära några gånger att fastna i tråden vid ridning då dom bråkat el. blivit rädda för något, dvs. sparkat med bakbenet.
Det är inte bra om dom drar med sig hela staketet, dessutom så kan dom sno in svansen i tråden. Mitt sto svänger runt en hel del med sin svans vid ridning...........inget man tänker på direkt kanske.........

En decimeter låter lite tunt om du vill ha bra underlag, men det blir du varse med tiden. Det är ju bara att lägga på mer efterhand. Lycka till // Ewa
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Gamla telefonstolpar har massa gammal äcklig impregnering på sig... miljöbovar... vi körde våra på miljödumpning. På blocket finns säkert stockar som du kan köpa eller fråga någon skogsägare efter fällda träd... ja jag de håller inte 30 år men kanske alldeles tillräckligt många år.

En bana hade ingen ram, det var bra för då var det lätt att köra med gräsklipparen... Jag vet att jag har skottat åtskilliga banor med ram och någon jättebra lösning behöver det inte vara med ram. Utan ram är det lättare att sladda också.
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Nån som vet var man kan hitta markduk till vettiga priser. Att köpa småförpackningar på plantskolan a 2X5 meter verkar ju lite dyrt.:D

Jag behöver bara veta vilken typ av firmor som säljer markduk i storpack så googlar jag själv.

Firmanamn och sånt räknas väl under reklamreglen????
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Jag köpte av en firma som gör plattsättning och annat markarbete. Billigt blev det också.
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Vi la direkt på en gräsvall som inte hade använts till något. SÅ själva vallen var bra satt från början. Vi puttsade först av den och ev drog vi till den så att tuvor försvann.
Men sedan la vi bara på grus. Mer i mitten så att det kan rinna av den. sedan är det ett dike efter ena långsidan. den blir lerig efter ena kortsidan men det kan ju åtgärdas med ett dike om vi vill. Den är inne på sitt 5 år. Tyvärr är det inte så många osm har kvar sina hästar nu så den används nästan inte alls och därmed har det vuxit upp mer ogräs än nädvändigt tycker jag. Men lite ogräs var bara bra då det satte banan bättre för oss då den var lite ljup i början. Men dom första åren användes den ganska så flitigt och jorde ca 17 pass/veckan på den.
Men som sakt så flyter den ut vid varje harvning. Vilken storlek på gruset vet jag inte. Men det kunde vara med lite stora stenar. annars så var stilen helt från grustaket/sadlådan.
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Jag har varken duk eller dränering på min bana! Jag tror att det från början bara är sand på vall. Problemet jag har är att det växer upp en del gräs/ogräs men jag harvar den regelbundet för att hålla efter.

25224133.jpg
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 496
Senast: warg
·
Anläggning Hej! Vi håller på att anlägga en ny ridbana på gården. Platsen för ridbanan ligger ganska högt då vår mark sluttar en del. Grävaren har...
Svar
2
· Visningar
1 506
Senast: Elinbeyla
·
Anläggning Vad kan man göra för att billigt förbättra en hage så det går att rida där även när det är mer blött ute? Har inga ridvägar ingen...
Svar
15
· Visningar
2 128
Senast: Buck
·
Anläggning Nu är det lite kris och jag behöver bolla mina ideér! Jag måste ha en fungerande ridplan då gräsängen som jag använt i sommar börjar bli...
Svar
4
· Visningar
1 614
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp