Hur jämna till vall för ridbana

Sv: Hur jämna till vall för ridbana

:D Är själv på gång att fixa budget ridbana, så jag läser snällt allt ni skriver. :p
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

kl
Följer tråden med stort intresse. Är mitt i husförsäljning med allt vad det innebär. Flyttlasset går snart till en gård, vilket innebär en häst till, renovering av ladugård till stall och sist men inte minst så skall vi anlägga någon slags ridbana:)
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Då jag numera själv jobbar som anläggare, om jag ska göra en ridbana på en plan vall, skulle jag först
lägga ut duk, det kan du köpa av vilken grävfirma som helst eller byggfirma.
Det dyraste är materialet , stenmjöl/sand 10cm springer fort till pengar. Transporten kostar också.
Då jag har tillgång till dräneringsrör lägger jag det som en ram runt banan och lägger duken runt den sen lägger jag sten mjölet.Det fungerar då som dränering och ram till ridbanan. Tåler dock inga större tryck av tramp. Så staket runt om är att föredra.
Stenmjöl är inte hårt om du sköter det och harvar. Sand kan lätt bli tungt och slitigt att vara i för hästen.
Ogräs kommer uppifrån inte underifrån , så harva flitigt <:)
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Smart med dräneringsröret. Annars är det precis så har vi tänkt. Som tur är har jag en händig man som kan köra de flesta maskiner och dessutom har vi en lastbil så transportkostnaderna blir bara dieselpengarna:) Får välja en väl dränerad plätt. Tack för tipset:) Harvningen är ett ypperligt tillfälle för mig och hästen att frotsätta inkörningen/körningen och har man brått får fyrhjulingen jobba lite. Låter faktiskt ganska lätt trots allt.
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Vi har jämnat till marken där vår bana ska vara. Dock är inte all matjord borta. I ena änden är den det men inte i den andra. Beror på att det var ojämt så för att få det jämt blev det så. Vet inte om det är bra eller dåligt att jord ligger kvar.

Vi har tänkt gräva och lägga rör, singel att fylla upp dikerna där rören ligger och sedan lägga markduk, sedan 10-15 cm sand som man har till grusvägar. Vet inte vad den heter men det är inga jättestora stenar i iaf. Detta ska paddas och sedan ska det vara 5 cm sand, fast jag har börjat fundera över om jag ska ha stenmjöl i stället. Har hört att sand kan bli tungt och det vill jag inte.

Någon som gjort liknande?
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Följer tråden med spänning.... Ska snart anlägga en ridbana själv.
Jag undrar dock vilken storlek det ska vara på stenmjölet?
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Jättefin bana Elektron, så ska det se ut.

Jag flyttar till gård om två veckor så planerna är många :)

Jag undrar vad du har för mått på din ridbana, eller funderar väl generellt hur stor måste den vara för att vara något att ha? Vill både dressyra och hoppa.

/Gg
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

*knapplån*

Marken där vi ska lägga vår ridbana är, till skillnad från trådskaparens mark, väldigt ojämn. Marken har legat i träda i många år, och det är gropigt och allmänt ojämnt. Sorkarna har levt loppan alldeles för länge... Dessutom är det vattenhaltig lera inte alltför långt ner, så det går inte att gräva ur för djupt heller. Man får passa sig så att man bara rör om i matjorden.
Vad för maskin använder man bäst för att jämna till detta markområde? Vi kan ju ordna ett avvägningsinstrument (rotationslaser) för att hitta rätt höjder på banan, men hur får vi banan plan?
I nuläget har vi en grävmaskin, dock utan planerskopa. Grävmaskinen har fått gräva bort de värsta höjdskillnaderna, men det diffar ändå på ca 20-30 cm kors och tvärs över banan. Med vad för slags maskin fixar man detta? Vad brukar firmorna använda för att plana marken helt jämn och fin?
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

*kl*
TACK för alla inspel :bow:.

Alla säger olika :confused:. Ta bort matjord - nej det behövs inte. LÄgga duk - nej den trampas upp. Lägga stenmjöl - nej det dammar och blir hårt. Lägga grus - nej det blir som en sandstrand osv osv.

Nu har jag bestämt mig för att testa det enklast möjliga. Funkar det så funkar det ... annars får jag göra ett mer gediget jobb :).

Jag har valt ut en plätt på vallen som ligger vågrätt utan lutning. Den ligger hyfsat högt så vid regn så rinner vattnet av. Jag har sprutat bort gräset men grässvålen är kvar. Ytan är ca 22 * 22. Egentligen hade jag tänk ha en 22*40 bana men den övre delen av den delen av vallen har en lutning så ca 20-30 cm skulle behöva grävas ut. Det är iofs inte så stort jobb men frågan är hur underlaget blir om man börjar gräva så pass mycket i marken.

Så jag valde att nu i första steget ta hälften (22* 22) där jag inte behöver gräva ut :). Det är egentligen i minsta laget .. men det känns bättre att börja smått så kan man öka på ytan ifall det fungerar bra :).

Så på onsdag kommer jag att börja med att lägga på 5 cm 0-8 naturgrus. Enligt utsago alla fraktioner .. vilket borde göra att det kan bindas ihop till hyfsad stabilitet. Kanske behövs det mer. Men vi börjar med det. Belastning på banan är två hästar ca 30 minuter varannan dag maj - september.

Wish me good luck ;):D.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Fler som vill berätta om sina budgetridbanor?

Är fortfarande lite nyfiken på hur många ton grus som kan tänkas gå åt till en mindre ridbana av den typen TS nämner - ngn som har ngn uppfattning?!
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

I runda slängar: Ungefär hur mycket pengar? Eller hur många ton? (till 10 cm på 20x40 bana)

Bara att räkna 20x40x0,1 = 80 kubik och ca: 1,8 ton / kubik ger ca: 150 ton

Beroende på avstånd till grusgrop och vilken bärighetsklass vägen har så
ca: 10-13 ton/vända för en lastbil och kanske 20-36 ton för bil och släp
beroende på typ av bil och släp som finns i området..

Priset beror på vilket grus/sand , enklast att ringa och höra efter priserna...
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Vår ridbana är lite mer än ett år nu. Vi lade matta direkt på en vall, satte staket med en ram nertill som satte fast matten och gör att sanden stannar. Vi lade på 80 ton 0-8 sand och banan är 15 gånger 30m, vi har planer på att lägga på ytterligare 30 ton i år för det är lite dåligt med sand på de ställena som marken är högst. Banan håller helt ok och det är endast ett fåtal gånger som det stått vatten på den, men slutar det regna är det borta på någon timma. Underlaget är bra och mycket fint att rida på inte för fast men inte för rulligt, men vi sladdar det minst en gång i veckan med ponny eller med bilen för att det inte ska bli dåligt.
Så banan kräver lite skötsel men den har inte gjort något stort hål i plånboken.
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

kl, jag har varit inne ganska länge på att göra en budget ridbana, men har nu kommit fram till att det är bättre att fortsätta rida i hagen. lägger man bara sand/ stenmjöl direkt på gräset så sjunker det ner i marken efterhand, dräneringen blir inte optimal, man måste lägga på mer material oftare än en "riktig" ridbana behöver = kostnaderna för budget banan blir ungefär detsamma som en bana med bärlager och markduk efter några år om man har otur.

förstår inte riktigt det här med att gräset ska ge svikt:confused:. lägger man en hög sand på en gräs plätt så dör gräset under, men man menar kanske att gräsrötterna binder ihop matjorden och gräset fungerar lite som en markduk och hindrar att materialet försvinner ut i matjorden allt för snabbt.

har man bra svikt i marken och bra naturlig dränering, varför lägga ett lager sand på det? risken är ju att det blir sämre dränering och tungt för hästen att gå i.
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Slänger då in en fråga, hur mycket brukas sand/stenmjöl kosta?

Utan transport alltså eftersom jag ev kan lösa det själv!:laugh:
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Vi betalar 100 kr/kubik med hemkörning, pratade med en granne som gör lite allt möjligt han kunde inte göra det billigare, så min gissning är 85-90 utan frakt.
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Jag kan använda min ridbana mycket ner nu är jag kunde med vallen innan. Jo det har kostat lite men inte i närheten av vad en "riktig" bana hade gjort. Jag kan rida på min bana alla dagar när det inte är fruset eller som i dag har regnat 30 mm, men i morgon kan jag det om det slutar regna ikväll, hade inte gått på vallen.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 496
Senast: warg
·
Anläggning Hej! Vi håller på att anlägga en ny ridbana på gården. Platsen för ridbanan ligger ganska högt då vår mark sluttar en del. Grävaren har...
Svar
2
· Visningar
1 506
Senast: Elinbeyla
·
Anläggning Vad kan man göra för att billigt förbättra en hage så det går att rida där även när det är mer blött ute? Har inga ridvägar ingen...
Svar
15
· Visningar
2 128
Senast: Buck
·
Anläggning Nu är det lite kris och jag behöver bolla mina ideér! Jag måste ha en fungerande ridplan då gräsängen som jag använt i sommar börjar bli...
Svar
4
· Visningar
1 614
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp