förbättra ridhagen?

Buck

Trådstartare
Vad kan man göra för att billigt förbättra en hage så det går att rida där även när det är mer blött ute?

Har inga ridvägar ingen paddock och inget körbart släp för tillfället. Motivationen är i botten och hagen är för förstörd av sorkarna i hörnen och ena långsidan.

Är likadant på höst/vinter/vår år efter år, och på sommaren finns det ännu mindre ridvägar då de läskiga korna invaderar våra få ridvägar. Samtidigt som det lätt blir för hårt i hagen för att rida ordentligt.

Jag funderar dock på om man kan lösa detta lite genom att lägga ut sand eller stenmjöl i hörnen och ena långsidan typ (så man kan sätta ut ett hinder där även när det regnat).
Dvs för att minska halkrisken och lättare kunna kratta ut ojämnheter.

Kan det vara en idé som håller i ngt år tror ni? Bor hos mina föräldrar och studerar heltid så att anlägga en ridbana efter konstens alla regler finns det inte pengar eller utrymme för. En budgetridbana går inte då marken är för dåligt dränerad för att det ska vara värt det.
 
Sv: förbättra ridhagen?

Ett budget-budget tips, som ägarna till min första medryttarhäst gjorde, var att när vi mockade så satte vi bajset i en hink och spånet i skottkärran, och la dessa på två separata högar. Efter några månader så lånade dom en traktor och körde över spånhögen till ridåkern. Det tog ett tag att fylla hela banan, men det var ett kul sätt att återanvända spånet (och urin är i princip sterilt). Ovanpå lades sen ett lager sand. Det var faktiskt ett riktigt trevligt ridunderlag och definitivt budget-budget. Inhägnat med elstängsel (utan el) i början, sen byggdes det staket.

Jag körde förbi där i somras igen (har gått 10 år sen) och ridbanan har nu blivit en "riktig" ridbana, det har byggts belysning, och ett nytt lager sand ovanpå.

Denna banan låg iofs på hyfsat dränerad mark, lerig åkermark men precis bredvid ett djupt dike, smart placerat av hästägaren.

Har du några möjligheter att lägga din ridåker bredvid ett befintligt dike? Eller kan du själv dika ur åtminstone litegranna runtom banan?
 
Sv: förbättra ridhagen?

Gräva ett dike kan man ju alltid göra, men i hela området är det lika platt och vattnet blir stående länge på åkrarna varje vår så ett dike blir nog inte så jätte mycket skillnad.
Har inte spån i boxarna, föredrar halm då det är billigare och enklare att få tag i. Sen har jag 2 hästar bara, kommer ta många år att fylla en ridbana :p.

Men ja grannen har en flis maskin så det kan man nog lägga ut, hade dock velat ha en gräs ridbana så hästarna kan gå där sommartid och beta.
Kanske kan lägga ut flis och stenmjöl längst spåret så det blir mjukare där.

Att anlägga en hel ridbana, budget eller ej, känns inte aktuellt då jag om jag flyttar hemifrån kommer ta hästen med mig och lämna tillbaka foderhästen. Det kommer dock inte ske så länge jag pluggar dvs de närmsta 5 åren.
 
Sv: förbättra ridhagen?

Sand ska du nog akta dig förr, för sand + lera byggde man hus med förr i tiden :D Tror mer på spån som skiesabove var inne på. Jag vet en som lagt spån längs fyrkantsspåret i deras ridhage, det verkar funka bra!
 
Sv: förbättra ridhagen?

Men det känns som att spånet kommer att flyga bort i den eviga blåsten här :rofl:, sen har jag ingen tillgång till det om man inte köper flera pallar av spånbalar för 80kr st :/.

Ja sand blir det nog inte, stenmjöl är lättare att få tag i och lägger man träflis under så kommer det inte att försvinna ut i leran lika fort som om man hade det direkt på marken.
 
Sv: förbättra ridhagen?

Det är därför du måste ta använt spån :). Det är ju fuktigt och halvvägs nerbrutet, det blåser inte bort lika lätt som torrt spån.
 
Sv: förbättra ridhagen?

Ja hade jag velat ha spån i boxen så hade det varit ngt ^_^, men som sagt så kommer jag inte använda det. Pga 1, det luktar snabbt urin, 2 det fäster sig överallt och dras med ut och skräpar ner(inte lika lätt att kratta upp heller). Och framflr allt, 3, hästarna har inget att pilla i under natten.

Jag föredrar halm framför alla andra strömedel och kommer inte ha spån ens för en ridbana ;).

Men kan inte träflis fungera? Hade varit enklare att få tag i...
 
Sv: förbättra ridhagen?

spån låter jättekonstigt som lösning, det förmultnar ju direkt, innebär ingen riktig bindning i sig med annat material om det blir för blött, och blir om man lägger på mycket och minsta blött så blir det jättegrisigt direkt, bara som en sörja om banan inte är anlagd öht?
flis håller ju mycket längre, även det blir dock halt om det är blött på banan men jag tror mer på att eftersom du inte har en anlagd bana på ngt sätt att om du typ kunde harva upp lite på fyrkanten du skall vara, dvs bara harva liiite lite för att luckra upp marken just där, och sen träflis på, då kan det bli bra, för flisen lär blanda sig med marken och förhoppningsvis stabilisera lite. men som sagt, det är ju bara ren spekulation för jag har ingen uppfattning om hur det verkligen ser ut där du vill ha en ridplan. barkflis som sagt, kan bli halkigt om det inte blandar sig med övriga materialet.

hade du inte ridavstånd till ridhus? jag hade lätt satsat på det isåfall även om det tar lite tid att rida dit och hem osv. eftersom du har de förutsättningar du beskriver?
 
Sv: förbättra ridhagen?

Ja men det är 50kr per gång, fd arbetsgivare som det slutade lite dåligt med. och jag trivs inte i ridhus, sen sommartid är vägen dit blockerad av ko hagar. Och min lilla häst är allt annat än glad i kossor, nuförtiden går det bra om de är ca 30m bort. Dvs de är i en hage på andra sidan vägen och min häst är så långt bort från dem som möjligt utan att spränga tråden ;).
Bättre än tidigare år då hon inte ens kunde se dem på håll utan att svettas floder och få panik.

Vi har lerjord, där jag tänkt förbättra är en ruta på 20×40ca och på ena långsidan är det en lada. De fick dränera väldigt mycket när de byggde den och fylla ut då det var så blött där, och ändå så är det mycket vatten och blir snabbt lerigt runt om.
Men där tror jag ett dike kan fungera( på långsida nr 2 ut mot åkern. Och det behöver redan rensar upp en hel del i den hag delen då pappa förvarat skrotbilar där, så att harva ner flis blir smidigt där.
 
Sv: förbättra ridhagen?

Vad kan man göra för att billigt förbättra en hage så det går att rida där även när det är mer blött ute?

Har inga ridvägar ingen paddock och inget körbart släp för tillfället. Motivationen är i botten och hagen är för förstörd av sorkarna i hörnen och ena långsidan.

Är likadant på höst/vinter/vår år efter år, och på sommaren finns det ännu mindre ridvägar då de läskiga korna invaderar våra få ridvägar. Samtidigt som det lätt blir för hårt i hagen för att rida ordentligt.

Jag funderar dock på om man kan lösa detta lite genom att lägga ut sand eller stenmjöl i hörnen och ena långsidan typ (så man kan sätta ut ett hinder där även när det regnat).
Dvs för att minska halkrisken och lättare kunna kratta ut ojämnheter.

Kan det vara en idé som håller i ngt år tror ni? Bor hos mina föräldrar och studerar heltid så att anlägga en ridbana efter konstens alla regler finns det inte pengar eller utrymme för. En budgetridbana går inte då marken är för dåligt dränerad för att det ska vara värt det.

Nu är detta ingen riktig lösning till ditt problem, men när vi byggde ridbana sparade vi massor på att vi råkade bo nära ett grustag och hade en bekant med lastbilskort.
En granne använde vad som såg ut som gammal konstgräsmatta som botten till sin ridbana, med lite större sten under och sand ovanpå.
Kanske har du om du kollar runt liknande eller helt andra möjligheter?
Sand åker du nog på att betala, men mycket av grunden kan ju byggas med "skräp" som folk ändå vill bli av med? Företag får ju betala för att slänga på tippen, så att åka hem till dig och dumpa gratis kanske är intressant?
 
Sv: förbättra ridhagen?

nja botten är ju det viktigaste att få bra, och består den av ojämt matterial = större stenar och skräp. så blir det nog inte bra i längden, sen så är det viktigt att det bara ska vara att plöja bort ridbanan när jag och hästarna flyttar ut. då vi garanterat kommer arrendera ut hagmarken då.

vill alltså inte ha en riktig ordentlig sandbana, utan bara förstärka de partier i ridhagen så att den blir lättare att sköta och så den blir stabilare i hörnen(vilket är de ställen som det lättast blir halka på vid regn och lera. samt djupare hål än resten av spåret.)
 
Sv: förbättra ridhagen?

kan du inte flytta hästen?
Låte väldigt tråkigt och svårt att hålla igång ridningen med bara en ridhage.
 
Sv: förbättra ridhagen?

har inte råd att stalla in hästen nånstans nu(fattig student som vägrar ta lån så länge det går), har hästen hemma på gården = gratis stallplats och bete samt inga bensinkostnader för att ta sig till stallet.

håller på att ta BE-kort så då kan jag köra iväg till tränare osv,(om släpen går att ordna dvs(ena behöver ny ramp och det andra är det lite si och så med axlarna). annars får jag sälja dom och köpa annat). är bara för vardags motionen som en ridbana/hage hade varit trevligt, har dugt bra de senaste 5 åren men nu har sork j*****a förstört 2 hagar som jag ridit i tidigare och den 3e har fått stå som vinterhage nu = helt söndertrampad och ojämn.
 
Sv: förbättra ridhagen?

De partier där det är sorkhål skulle jag satsa på stenmjöl, det packar på bra och gör förhoppningsvis att det inte är lika trevligt för dom att bo i marken där. Sen om du har tillgång till flis skulle jag prova det.
Har ingen direkt erfarenhet av det, men man brukar ju lägga det i joggingspår och där är det ju fint. :)
 
Sv: förbättra ridhagen?

just där denna ridhagen blir så är det inte några sorkhål, eller ens mullvadshögar :love: för tillfället.. men det är nog bra att lägga stenmjöl ovanpå flisen så det inte blir allt för halt. bara ngn cm så man kan kratta ut det enkelt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 180
Senast: Totola
·
A
Hästmänniskan Då stallet på gården fixades finns det plötsligt plats för fler hästar. Jag har alltså för första gången inackorderingar. Eftersom...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 707
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp