Hur jämna till vall för ridbana

Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Jag har en "fuskbana" som är riktigt bra. Den ligger på en grusås med naturlig dränering. Sedan har jag lagt på 10 cm stenmjöl som vältats ihop till en tjock kaka. Ovanpå detta har jag lagt 5 cm sand. Jag har ingen ram runt banan men är noga med att rida en bit innanför spåret.
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

KL

Jag har inte läst hela tråden nu, så med risk för att det redan är sagt... Borde inte marktimmer kunna fungera som en bra ram? Finns på de vanliga bygghandlarna.
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Hade tänkt göra en budget från början..men det sprang iväg lite;) Vi grävde av grässvålen, lade markduk (köpte på ett jättestort bygge billigt, "snuttar" som blivit över) Lade på grovt fyllnadsmaterial som en grävmaskin plattade ut, fyllde på med 018 grus, som grävmaskinen sen jämnade ut och plattade till. Telefonstolpar ska läggas ut som ram. Gick på runt 50000+ diesel för grustransporteringen gissar jag.. Det gick ca 30 gruslass med traktor till underlagret och ca 25 lass med det finare gruset över till 20x40 m. Gissningsvis runt 8-10 ton på ett lass! Bra som tusan blev det iaf=)=) Jag är superlycklig!
 
Sv: Hur jämna till vall för ridbana

Grattis =) läntar tills min är färdig, väntar på att dom kommer och spränger bort vårat berg vi hittade bara =( Smart med bygget, vad var det för typ utav bygge? Tänkte att jag kan kolla upp den möjligheten med ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 496
Senast: warg
·
Anläggning Hej! Vi håller på att anlägga en ny ridbana på gården. Platsen för ridbanan ligger ganska högt då vår mark sluttar en del. Grävaren har...
Svar
2
· Visningar
1 506
Senast: Elinbeyla
·
Anläggning Vad kan man göra för att billigt förbättra en hage så det går att rida där även när det är mer blött ute? Har inga ridvägar ingen...
Svar
15
· Visningar
2 128
Senast: Buck
·
Anläggning Nu är det lite kris och jag behöver bolla mina ideér! Jag måste ha en fungerande ridplan då gräsängen som jag använt i sommar börjar bli...
Svar
4
· Visningar
1 614
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Problemhund
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp