Hur julpyntar ni

Julpynt är en längre process med flera delsteg och det är viktigt att hålla på tidsgränserna.
1a advent är en första milstolpe. Då är det ok att tända ytterbelysningen. Ytterbelysningen är kanske inte av amerikanska mått men lyser ändå upp gatan och de närmaste husen. Till första advent kan man också sätta upp adventsstjärnor och ljusstakar.

Lucia är gräns för nästa pyntinsats. Då öppnas dammluckorna för allt luciainspirerat pynt och t ex krans på ytterdörren. Någonstans här börjar det också bli ok att börja spela julmusik 24/7.

4e advent är gräns för precis allt annat pynt. Tomtar, bockar, dukar, gardiner, mattor och allt vad som nu finns i lådorna. 4e advent brukar också vara startskott för ytterbelysning med julmotiv då snögubbar och snöflingor belyser den vägg som sedan tidigare legat i skugga.

Dagen före julafton tas granen in och kläs. Här finns det inga regler utan more is more. Vi har stort vardagsrum med högt i tak och köper i stort sett så stor gran som det går att finna och som ändå går att ta genom dörren.

Julförberedelserna startade för övrigt för två veckor sen då årets sats av dunderglöggen sattes.
 
Jag älskar advents- och julpynt! Eller kanske mest adventspynt när jag tänker efter.

Gärna både stjärnor och elstakar i fönstren, en nedräkningsstake med levande ljus (otroligt viktigt med jämnt bränd ”trappa”) och någon jullöpare. Julmusik! Mycket, ofta och samma. :rofl: :bag: Mest kör, klassisk acapella. Hyacinter (doftfria :( för luftvägarna) och någon amaryllis.

I år får jag se hur det blir. Flyttade nyss från mögel och dumpade alla julgrejer (hade inga i glas/metall som mindre sannolikt har mögeltoxiner). I kombo med kass ekonomi får det bli vad det blir.

Juldofter hör till också! Yogite klassisk i lösvikt är en bra genväg för det. Saffransmjölk.

Tillägg: men tomtar är jag inte mycket för.
 
Senast ändrad:
Julpynt är en längre process med flera delsteg och det är viktigt att hålla på tidsgränserna.
1a advent är en första milstolpe. Då är det ok att tända ytterbelysningen. Ytterbelysningen är kanske inte av amerikanska mått men lyser ändå upp gatan och de närmaste husen. Till första advent kan man också sätta upp adventsstjärnor och ljusstakar.

Lucia är gräns för nästa pyntinsats. Då öppnas dammluckorna för allt luciainspirerat pynt och t ex krans på ytterdörren. Någonstans här börjar det också bli ok att börja spela julmusik 24/7.

4e advent är gräns för precis allt annat pynt. Tomtar, bockar, dukar, gardiner, mattor och allt vad som nu finns i lådorna. 4e advent brukar också vara startskott för ytterbelysning med julmotiv då snögubbar och snöflingor belyser den vägg som sedan tidigare legat i skugga.

Dagen före julafton tas granen in och kläs. Här finns det inga regler utan more is more. Vi har stort vardagsrum med högt i tak och köper i stort sett så stor gran som det går att finna och som ändå går att ta genom dörren.

Julförberedelserna startade för övrigt för två veckor sen då årets sats av dunderglöggen sattes.

Jobbigt när 4e advent ligger på en julafton då, som i år 😄
 
Jag upplever det mer som att de som tar fram allt till första advent eller gärna ännu tidigare är kräkleds på pyntet den 25:e och plockar undan allt innan annandagen typ. De som pyntar sent håller ut över helgerna.

Själv är jag mer ett mellanting, vill hinna njuta lite av julstämningen inför julen men vill absolut inte vara mätt på allt till dess, svår balans :nailbiting:
Det upplever jag mer av de som pyntar redan i november. :) Personligen har jag inga problem att ha kvar mitt pynt över helgerna.

Sedan jag blev vuxen upplever jag att själva julen inte är mycket att hänga i julgranen utan det är typ känslan innan, adventsfikat, julpyntet, lucia osv som är själva grejen, det viktigaste.
 
Visst gör ljuset massor!! 🤗😍
ja de är mycket viktiga känner jag! Avskyr flerfärgade lampor då de inte lyser så mycket, enfärgat är fint och ljust är ännu bättre! Har precis köpt 60 batterier för ljusslingorna här, synd bara att de inte lyser lika starkt som den slingan som man sätter i eluttaget, sånna skulle jag vilja ha fler av!
 
Ljusslingor ute. Stjärnor och ljusstakar i fönstren. En dörrkrans. Amaryllis.
Är mer för adventspynt än julpynt. Tror jag har en endaste liten porslinstomte. Har ett änglaspel. Brukar ha ett dekorerat tallris under advent, men har bara gran ibland.
Inga juldukar, julgardiner, löpare, bonader och liknande. Vit linneduk funkar alla högtider.
 
Ja hur julpyntar ni?
Sätter ni upp julgardiner och ställer fram alla tomtar ni har?
Ställer ni fram adventsljusstaken, sätter upp julstjärnan, lägger fram juldukar och byter till speciella sängkläder?
Fixar ni jul i badrummet och har ni en speciell dörrmatta?
Väldigt lite
 
Byter gardiner i köket, byter dukar i vardagsrum och kök. Sätter upp adventsljusstakar och några få tomtar. Brukar köpa en julgrupp att ha på bordet i mitten av december. :)
 
Juliga textiler, tomtar och annat småpynt är inte så mkt mig utan jag gillar allt det gröna och maten ^^ som kommer med julen så jag kör hyacinter, julrosor, amaryllis, julstjärnor granris, kransar, etc. Sitter gärna med en hyacint i näsan och doftar på hela december, kan inte få nog av den ljuvliga doften 😅 pyntar även med ljusstakar, skålar med ätbart, stora pepparkakor i fönstren (mkt också för doften), byter ut till julserviser i hyllor och skåp, dukar med julservetter, har julgran när det närmar sig julafton, ljusslingor ute, gran med ljus vid entreen, krans på dörren och granris på marken. Tror äldsta barnet ska få egen liten gran på rummet i år.

Mycket av min julkänsla går också på atmosfären hemma, med tända ljus, musik, mat och dofter. Jag gillar ju mat och porslin så dukar gärna fint och byter ut av vad jag har till bordet.

I år vill jag också pröva nått nytt med girlanger av torkad apelsin och kanske kanel bark (Pinterest och jag är goda kompisar) ❄️🌟✨🎄
 
Till advent kommer jultextilier fram samt adventsljusstakar/stjärnor. Ljusslingan på balkongen sätts upp nånstans i dom krokarna också. Har ett par ljusslingor inne också som vi plockar fram då.
Sen vid lucia kommer det ännu mer juliga fram och vi tar fram granen (har plastgran då vi alltid åker bort över jul) så vi hinner njuta av den innan vi åker bort.
 
Julgardiner i kök och vardagsrum. Ljusgardiner och ljusstakar (inte i samma fönster), massor med tomtar och en fin girlang i en dörröppning. Dörrmatta. En jultavla. Ljusstakar för värmeljus.
 
Har pyntat en del, belysningen tycker jag är viktig med tanke på hur mörkt det är. Hade tänkt dra ner på pynt i år men efterson den numera utflyttade dottern skulle komma över på julpynt och adventsmys så blir det väl pyntat i vanligt utsträckning i år :love:.
 
Även här är fokus primärt på mysiga ljus. Vi brukar ha en lång ljusslinga som löper längs burspråket i vardagsrummet, vidare över TV-bänken och spiselkransen för att sedan ta slut i bokhyllan. Ljusgardin på ytterdörren (som har frostad glasruta med originalmönster = det lyser igenom fint även på utsidan). Adventsstjärnor i samtliga fönster (ok, inte badrumsfönstret :D). Ljusslinga runt sängramen i sovrummet. Adventsljusstakar (alltså sådana med levande ljus) på köksbord och soffbord.

Utomhus har vi på framsidan en ljusslinga som löper längs staketet samt en stor upplyst snögubbe och en upplyst ren. Funderar på att komplettera med ytterligare någon figur i år. Vi är definitivt det hushåll i grannskapet som syns mest under december månad :angel:

Utöver detta har vi en hyfsad samling småprylar, allt från renar till tomtar och snögubbar, som brukar åka fram kring första advent vilket är då allt annat plockas fram också. Granen tas in nån vecka efter det.

Textilerna gör vi inte så mycket med, vi har inga gardiner eller dukar ens i vanliga fall så där händer det inget. Men bordsunderläggen vid köksbordet byts ut till juliga, soffbordet får en rödvit löpare och vi har nån soffkudde med vintermotiv också. Tror jag ska investera i lakan med julmotiv i år, det har jag suktat efter ett tag nu!
 
Det upplever jag mer av de som pyntar redan i november. :) Personligen har jag inga problem att ha kvar mitt pynt över helgerna.

Sedan jag blev vuxen upplever jag att själva julen inte är mycket att hänga i julgranen utan det är typ känslan innan, adventsfikat, julpyntet, lucia osv som är själva grejen, det viktigaste.

Vi pyntar allt utom granen (för det SKA vara en äkta gran!) i mitten av november. Sen köper vi och klär granen runt Lucia. Efter nyår är jag nöjd och vill städa undan allt julpynt. Då vill jag ha vår!
 
Jag kan nog inte riktigt relatera till det här med att "bli trött på julen" som en del pratar om. Jag tror inte att det någonsin har hänt mig faktiskt. Det skulle vara julmusiken då, och julmaten/godiset smakar inte lika gott i början av januari, men själva myset med alla ljus och fina saker skulle jag gladeligen njuta av dubbelt så länge som jag i verkligheten gör. Nu brukar jag ändå försöka lägga band på mig och inte börja med varken pynt eller musik förrän runt första advent, men det är främst för att det blir extra härligt när man gått och längtat efter det i ett par veckor :) Motvilligt plockar jag undan julen runt den 6 januari eftersom det är traditionen här i UK, men hade det inte varit för min man så hade jag lätt kunnat ha pyntet uppe från slutet av november till slutet av januari :D
 
Jag tar fram adventsljusstakar och stjärnor till advent.
Granen absolut tidigast vid Lucia. Helst senare.
Sen ska julen ut senast på nyårsdagen.
Tycker inte om att det börjar för tidigt. I butiker och så vidare. Tycker det blir inflation i julen. Däremot så är jag helt för olika ljusslingor osv. Överlag föredrar jag små ljuskällor. Vi har bara taklampa i kök och badrum hemma just av den anledningen. I övrigt bara "mysbelysning".
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ja. Nån gång ibland hade väl inte varit hela världen men hon har verkligen vår grusgång/parkering som toalett. Det är svårt att ta sig...
2
Svar
30
· Visningar
2 259
Senast: SaraXX
·
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 844
Senast: MiniLi
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 005
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 177
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp