Hur julpyntar ni

Adventstakar i typ varje fönster, sen stjärna i 2 av dom med. Sen lite pynt runt om i lägenheten mest i vardagsrummet, i form b.la saker som lyser, ljus (LED då jag sällan om inte alls tänder vanliga ljus) , glitter och fåglar. Inga tomtar då jag inte förtjust i det :rofl:


Ingen gran då vi aldrig hemma på julafton så har inte ids skaffa någon, men kliat i mig fixa liten iår men inte blitt av.
 
Jag sätter upp stjärnor i två fönster till 1:a advent och sen kommer stakar, tomtar, gardiner, dukar, änglar och lite annat smått och gott några dagar före julafton.

Men man dansar väl inte ut julen före tjugondedag Knut?!? :eek: :)
Nej, och många gånger har inte allt försvunnit, och min mamma har kvar mycket. Men det normala numera är ju knappt att ens pynta så skulla man ens ha något kvar den 3 januari verkar folk tycka man är onormal... så det har för min del blivit allt mer att det åker ner efter nyår. Man tröttnar på dumma kommentarer till en av folk.
 
Nej, och många gånger har inte allt försvunnit, och min mamma har kvar mycket. Men det normala numera är ju knappt att ens pynta så skulla man ens ha något kvar den 3 januari verkar folk tycka man är onormal... så det har för min del blivit allt mer att det åker ner efter nyår. Man tröttnar på dumma kommentarer till en av folk.
Äh, vi håller på traditionerna, tjugondedag Knut ftw! :D
 
Jag brukar bara ha kvar mina höstslingor ute, men har även nåpgra glittergirlanger och tomtemössor jag använder för att ta julkort på djuren. De ligger dock inte framme som pynt.
 
Jag är tråkig, tycker det är fint med julpynt men orkar oftast inte plocka fram något. Någon enstaka tomte åker nog fram men inte så mkt mer..
 
Mycket varierande; några år någon enstaka ljusstake, julduk och ett par hyacinter - andra år julgardiner, tomtar, bonader, ljusslingor och gran. Stallet är väl det jag är mest traditionsbunden med, de flesta år hängs där i vart fall upp någon grangirland med kulor och röda band.

Men det känns som att detta år kanske kan bli ett med lite mer storskaligt julpyntande? När man inte gör det varje år så kan det vara extra mysigt att ibland vräka på och faktiskt göra det riktigt juligt. Jag har dessutom några dagar ledigt i veckan före jul detta år, så de lämpar sig bra för pyssel och pynt.

Och sedan är det ju bästa bonusgrejen när det har varit lite mer julpyntat att det är minst lika skönt att få packa ner alla julsakerna igen i början på januari och hänga upp nystrukna ljusa gardiner. Det blir liksom ett tydligare avstamp i riktning mot våren att nu jävlar, nu åker granen ut och tomtar och mossa upp på vinden, och så blir det tulpaner och primulor och små spirande frösådder som tas fram i stället.
 
Hemma hos oss är det av tradition full jul i varenda vrå!

Julgardiner, adventsljusstakar och/eller stjärnor i fönstren. Så gott som alla textilier i huset byts ut till julvarianter. Julgran, ofta med "extra allt", i vardagsrummet och i bland i något mer rum. Jul-duschdraperi, jultvålpump och julblomma i fönstret i "stora" badrummet, och självklart röda handdukar och mattor. Julbonader och jultavlor på väggarna, tomtar mer eller mindre överallt. Julblommor i kök och vardagsrum, i bland även i hallen. Jul-dörrmattor, både ute på verandan och inne i hallen. Krans på dörren och ljusslingor lite överallt utomhus.

Vi är nog lite galna i den här familjen, just när det kommer till julpynt 😄

Alltså jag ääälskar julen och pyntar men ni vinner helt klart hahaha 😄😍 så mysig tid! 🥰
 
Hänger upp julgardiner, juldukar, adventsljusstakar och adventsstjärna, ett par ljusstakar med röda juleljus; ena används och den andra som prydnad. Ibland också en ganska stor häst som lyser och en liten lysande pingvin. Röd ljusbricka med lyktor och kulor, vit ljusdekoration som lyser, liten häst och tomte som lyser, hund och kattprydnader med luvor, några tomtar; stora och små. En liten halmbock och lite annat. I år har vi även (på mitt initiativ haha) beställt en ljuslykta "julmys" från Majas lyktor med en peng till barncancerfonden, prydnads candy canes och liten julby med 😊😍. Julgran tas in några dagar före julafton; försöker att inte ha den inne för länge då första året fick sambon nässelutslag som KAN ha berott på att den satte nya skott pga braskamin...Se hur vi gör i år...Där den stått innan dvs längst från kamin i v-rummet har vi nu teven. 😊. Inga julsaker i badrummet men några julköksdukar har vi 😊.
 
Jag pyntar lite i etapper. Förr hade jag en slinga som hängde uppe året om men som jag bara tände vid jul typ. Vid advent brukar jag få upp stjärnor och adventsljusstake, kanske en med riktiga ljus också som jag aldrig kommer ihåg att elda i. Ibland har jag kört på ett sådan där julkalenderljus där man ska elda varje dag, det brukar hålla 3 dagar i snitt sen glömmer jag hela grejen. Sen när det närmar sig själva julafton åker resten upp då kan det var tomtar och ris och jag vet inte allt, i år får jag se hur jag gör med det ska fira borta och det är bara jag och katten hemma. Den har dessutom något lur med magen som jag inte vet om det beror på att den äter något konstigt i lägenheten eller om det är något annat. Så jag vet inte om jag vågar mig på några hyacinter i år, annars älskar jag hyacinter brukar alltid ha. Dofterna är viktigast med jul, det ska dofta jul i bostaden!

Hyacinter är giftiga för katter. Honkatten tror jag inte hade rört den men ungkatten är fortfarande lite och kan smaka (om än inte som förr). Men håller med; de har en underbar doft 😍
 
Jag putsar fönster och sätter upp julgardiner till första advent. då kommer även adventsljusstakar och sådana ljusstakar i fönsterna upp. Även julgran antingen inför första advent eller andra om första är i november. Har dukar, tomtar och ljusfat, julbyar och liknande här och var. Ljus, ljus och ljus+ färg (rött), för att muntra upp i mörkret. :)

Jag har aldrig riktigt förstått grejen med att pynta den 23 december och ta ner allt innan nyårsafton, så mitt får stå hela december, allt på en gång mer eller mindre. Det är ett sätt att orka med, och bli glad under den mörka årstiden, för mig. Speciellt som skåning när snön lyser med sin frånvaro frånsett någon dag här och där i typ februari, det är så väldigt mörkt när det är mörkt. :(

Visst gör ljuset massor!! 🤗😍
 
Ljusslingan har kommit upp ute nu när det är mörkt på morgon och tidigt på em.
Brukar byta gardiner till varmare färger. Stjärnor i fönstren.
Viktigaste är Julbocken som alltid ska fram.😍
Kan komma fram någon tomte eller två.
Sen har jag även en färgglad ljusslinga i min Dracaena. (Sitter där året om. Men lyser inte förrän det är mörkare ute )
 
Sätter upp min vita plastgran någon gång innan vintersolståndet vilket är vad jag firar. Tar oftast ner den runt nyår.
 
Ja hur julpyntar ni?
Sätter ni upp julgardiner och ställer fram alla tomtar ni har?
Ställer ni fram adventsljusstaken, sätter upp julstjärnan, lägger fram juldukar och byter till speciella sängkläder?
Fixar ni jul i badrummet och har ni en speciell dörrmatta?
Inte alls. :D
Fixar julklapp till avkomma med sambo. Inget mer. Förväntar mig inget i utbyte.

Som en bekant sa - det finns julegröt och julegråt. Julen har inga positiva minnen Så jag lever som vanligt utan att uppmärksamma julen varken positivt eller negativt.

Men tycker det är underbart med alla som har glada positiva julminnen av uppmärksamma :heart
 
Jag har alltid tokpyntat, är helt julgalen. Men sen pappa dog, som var min partner in crime gällande julen, så har jag inte tyckt att det varit roligt. Första året tog jag inte fram något alls, förra året blev det iallafall stakarna. Men jag sa till maken att det år brorsonen kommer besöka oss i december, det året ska jag pynta ordentligt.
Han kommer 2-3 december. :angel:

Så jag har redan börjat pynta :D och det känns faktiskt helt okej! Tack vare honom kommer glädjen för julen fram igen :love:
 
Jag har aldrig riktigt förstått grejen med att pynta den 23 december och ta ner allt innan nyårsafton, så mitt får stå hela december, allt på en gång mer eller mindre. Det är ett sätt att orka med, och bli glad under den mörka årstiden, för mig. Speciellt som skåning när snön lyser med sin frånvaro frånsett någon dag här och där i typ februari, det är så väldigt mörkt när det är mörkt. :(
Jag upplever det mer som att de som tar fram allt till första advent eller gärna ännu tidigare är kräkleds på pyntet den 25:e och plockar undan allt innan annandagen typ. De som pyntar sent håller ut över helgerna.

Själv är jag mer ett mellanting, vill hinna njuta lite av julstämningen inför julen men vill absolut inte vara mätt på allt till dess, svår balans :nailbiting:
 
Jag upplever det mer som att de som tar fram allt till första advent eller gärna ännu tidigare är kräkleds på pyntet den 25:e och plockar undan allt innan annandagen typ. De som pyntar sent håller ut över helgerna.

Själv är jag mer ett mellanting, vill hinna njuta lite av julstämningen inför julen men vill absolut inte vara mätt på allt till dess, svår balans :nailbiting:
Inte jag ;). Har julpyntat till första advent (inte julgranen än då) och jag har inga problem med julemyset till 20e dag Knut hehe :)
 
Jag julpyntade för första gången på länge förra året då det var första julen i min egna lägenhet, hade inte lust efter barnen flyttade ut då jag aldrig fick någon hjälp (vi har inte heller samma smak i pynt Xet och jag)
Började med Julstjärnor i fönstret, adventsljustakar och julblommor till första advent. Satte upp granen ett par veckor innan jul och bytte ljus i ljustaken, duk och torkhandukar i köket. Hängde en krans på ytterdörren.
Tog sen ner granen efter 20dag knut men lät stjärnorna och advenstljustaken stå kvar ett tag till. Bara för jag gillade ljuset från dom.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ja. Nån gång ibland hade väl inte varit hela världen men hon har verkligen vår grusgång/parkering som toalett. Det är svårt att ta sig...
2
Svar
30
· Visningar
2 259
Senast: SaraXX
·
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 844
Senast: MiniLi
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 008
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 179
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp