Hur KÄnsligt Är HÖet???

Snobben

Trådstartare
Vi fick hem våra 20 rundbalar hö på ca 200kg/styck igår(rena träningen för mig & syrran & rulla in då bonden ställt det utanför ;) )
Vad vi vet så är det ju torrt & fint men hrm.. :o vi blötte lite på golvet en stund innan pga en massa damm som flög omkring,hann inte torka så vi rullade balarna genom vattnet(inte en pöl men blött)
Funderar nu om det kan bli mögel av det som sprider sig in i balarna??Eller hur känsligt är det?Vill inte öppna balarna heller då vi ska rulla ut dem en bra bit sen i höst/vinter.

Är det stor skillnad på ett grovstråigt & ett mer bladigt hö?
(så länge sen man läste om hösorter osv,kommer inte ihåg...)
Är väldigt grovt,men doftar fräscht & finare än förra året.
Ska göra analys snart på det.
 
Sv: Hur KÄnsligt Är HÖet???

Är inte de förpackade i plast eller liknande, eller är det bara själva höt?
 
Sv: Hur KÄnsligt Är HÖet???

Stoppa in näven under balen och känn om det känns fuktigt - om så är och du känner dig orolig för mögel, rulla balarna till ett torrt område och se till så den fuktiga sidan kommer upp så den torkar så är det ingen risk.
Fast jag tror inte det är någon fara.
 
Sv: Hur KÄnsligt Är HÖet???

Det är nät runt balarna.Så det är ju ganskan luftigt,men vet inte om det nu skulle bli fuktskadat av det vattnet,om det sprider sig..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Frågor om torrhö! 1. Har ett torr-hö i småbal slaget i juni. Doftade supergott när vi tog in det, men nu är det alldeles doftlöst...
Svar
5
· Visningar
1 009
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
2 949
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 642
Foder & Strö I år fick vi möjligheten att köpa plastat HÖ, vilket kändes kanon eftersom våra förvaringsmöjligheter inte är de bästa. Observera att...
2
Svar
20
· Visningar
7 050
Senast: Rifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp