Varför är det plastade höet så dåligt??

Zandrah

Trådstartare
I år fick vi möjligheten att köpa plastat HÖ, vilket kändes kanon eftersom våra förvaringsmöjligheter inte är de bästa. Observera att jag pratar helt torrt hö nu, inte hösilage. (Åtminstone enligt vår bonde).

Plasten skulle då göra att höet inte drar åt sig av fukten utifrån och således håller sig fräscht och fint.
MEN - problemet är att jag tycker detta hö är det sämsta jag fått nån gång. Höet är inte grönt, snarare brunt och dessutom tycker jag det dammar om en del balar. Ibland har det blivit hål i balen så vi tejpat för men då har ju endast den lilla biten hålet varit på blivit förstörd.

Frågan jag ställer mig, eller er är; hur kan höet vara så dåligt? Alltså, att det dammar och håller tråkig färg. Var höet ändå inte torrt när det plastades då? MEn då borde det väl rimligtvis bli hösilage och det borde väl inte heller damma eller ha ful färg, eller?
Om det är HÖ, kan några ynka pyttehål göra att hela balen blir sån? Eller är det så att höet inte alls var torr och då blir balen helt enkelt så förstörd av småhål?
Tilläggas kan att inte alla balar fått småhål i plasten, men än så länge har jag inte öppnat nån bal som varit grön och verkligen "fin".
 
Sv: Varför är det plastade höet så dåligt??

Låter väldigt mkt som att någon försökt rädda förstört hö på fältet, troligen har det fått massor av regn ute och sedan vänts och vänts för att torka, sönderregnat hö på fält blir just brunt, säkerligen har det sedan inte heller varit helt torrt när det pressades utan bitar har fortfarande varit blött eller tom redan ruttet från fältet.
Jag hade helt klart inte fodrat med sådant hö, reklamera skiten till bonden.
 
Sv: Varför är det plastade höet så dåligt??

Jag håller med. Troligen har det varit dålig kvalitet på materialet från början... svårt att veta när man inte kan se det ju!
 
Sv: Varför är det plastade höet så dåligt??

Allt plastat foder räknas som hösilage, det låter som om du har fått ett vansinnig dåligt sådant så byt leverantör.
 
Sv: Varför är det plastade höet så dåligt??

Allt plastat foder räknas som hösilage, det låter som om du har fått ett vansinnig dåligt sådant så byt leverantör.

Ja, fast där vet jag inte om jag håller med.
Har själv haft superfina rundbalar (oplastade) som jag funderat på att plasta endast ur förvaringssynpunkt. De hade väl inte automatiskt förvandlats till hösilage? Torrsubstansen är ju fortfarande samma som den ska vara för att vara hö.

Däremot har jag hört att det inte finns nåt som heter hösilage, utan att allt sådant går under ensilage.
 
Sv: Varför är det plastade höet så dåligt??

Grejen med att plasta är ju att man vill konservera innehållet, och är det för torrt så kommer inte den processen igång. Då vill det till att innehållet är snustorrt för att det ska funka, och även hö innehåller ju vätska, om än inte så mycket som hösilage.
 
Sv: Varför är det plastade höet så dåligt??

Jag kan tänka mig att i somras i stora delar av landet fanns det ingen möjlighet att få höet så torrt ute på fälten att det gick att bala, utan det var tvunget att skulltorkas. Har det inte varit tillräckligt torrt ute på fältet och har plastats så blir det silage av det.

Här är bra info om hösilage

http://www.ensilagenytt.se/varfor_moglar_torrt_ensilage.htm
 
Sv: Varför är det plastade höet så dåligt??

Det blir ingen process om det är 70-75% ts heller.

Jag har ingen erfarenhet av plastat hö, min sambo har däremot och vi ska försöka göra det om det bara orkar bli en bra sommar.... har man ett bra gräs i grunden (= jämn kvalitet, bra skördat och pressat etc) så tror jag det kan bli riktigt bra. 10 lager plast behövs nog (det har vi iofs till allt hästfoder).
 
Sv: Varför är det plastade höet så dåligt??

Grejen med att plasta är ju att man vill konservera innehållet, och är det för torrt så kommer inte den processen igång. Då vill det till att innehållet är snustorrt för att det ska funka, och även hö innehåller ju vätska, om än inte så mycket som hösilage.

Det är väl det som är meningen med att plasta från början. MEN - dagens klimat har ju gjort att man också plastar hö enbart för att få det att inte bli förstört av den fuktiga luften.
Det var iaf det som var syftet för oss att plasta hö. Det, i kombination med platsbrist för oplastade balar.
 
Sv: Varför är det plastade höet så dåligt??

Vi hade silage med minst 75% TS i höstas och det var superfint, grönt och fräscht, bara en pyttesmula saftigare än hö. Nu har vi silage med 40-45% TS som är precis lika fint och fräscht, bara blötare. Gemensamma faktorn: Stallägarna är väldigt skickliga på att producera vallfoder. Det, och att man inte har vädret allt för mycket emot sig, tror jag är avgörande för att även torrare silage ska bli bra!
 
Sv: Varför är det plastade höet så dåligt??

Jag kan tänka mig att i somras i stora delar av landet fanns det ingen möjlighet att få höet så torrt ute på fälten att det gick att bala, utan det var tvunget att skulltorkas. Har det inte varit tillräckligt torrt ute på fältet och har plastats så blir det silage av det.

Här är bra info om hösilage

http://www.ensilagenytt.se/varfor_moglar_torrt_ensilage.htm

Tack för en intressant länk!

Jag kan nog också tänka mig att det höet vi fick inte var hö, utan ensilage, eftersom bonden varnade lite för att en del hö inte hade blivit helt torrt. Eller han sa att det kunde finnas en liten risk för det.

Vi har också köpt skulltorkade hårdpressade småbalar av samma bonde, och det är jättefint hö! Grönt och fint och med bra värden precis som man vill ha. :)
 
Sv: Varför är det plastade höet så dåligt??

Jag klipper lite ur länken ovan:
---
Torrt ensilage är inte lika mjukt som ett blötare. Ju torrare ensilaget är desto hårdare är grässtråna. Detta ökar risken för att strån ska punktera plasten och på det sättet släppa in syre, vilket är den vanligaste orsaken till att mögel kan växa under ensileringen.

Hur torrt ensilage bör man då ha?

I balar gäller i allmänhet 40-60 % ts-halt, oavsett vilket djurslag som ska utfodras med ensilaget. Tanken med den rekommendationen är helt enkelt att det kan vara lämpligt att nå minst 40 % ts-halt i balen för att man ska säkerställa att inte ogynnsamma mikroorganismer får konkurrensfördelar mot mjölksyrabakterierna. Eftersom det är svårt, för att inte säga omöjligt, att få exakt samma ts-halt i alla balar bör man sikta på att genomsnittet ligger något över 40 % och en rimlig uppskattning blir då att man siktar på 50 % ts-halt. För att man sedan ska få ungefär samma marginaler åt båda håll blir då rekommendationen 40 till 60 %.
---

Dammigt foder är aldrig tjänligt, oavsett varför det dammar. Det ska kasseras. Oftast beror det på mögel, det kan ju mycket väl börjat mögla på fältet, torkat och sedan börjat damma när man öppnar balen. En hygienanalys tycker jag absolut varit på sin plats.
 
Sv: Varför är det plastade höet så dåligt??

Vi har också lika varierade ts-halter och det är allt som oftast bra kvalitet.

(utom provet jag tog i höstas som visade 91%, haha, fråga mig inte vad som hände på väg till labbet :p)
 
Sv: Varför är det plastade höet så dåligt??

Ibland tycker jag man ser (eller ofta här) hästar stå och äta på öppnade balar och de är alldeles bruna i färgen (balarna alltså, inte hästarna), är det vanligt gällande ensilage? Eller är det dåligt ensilage då? Som kanske stått öppnat för länge?
Ska ensilage också vara grönt och fint precis som ett fint hö?
 
Sv: Varför är det plastade höet så dåligt??

Dammigt foder är aldrig tjänligt, oavsett varför det dammar. Det ska kasseras. Oftast beror det på mögel, det kan ju mycket väl börjat mögla på fältet, torkat och sedan börjat damma när man öppnar balen. En hygienanalys tycker jag absolut varit på sin plats.

Absolut! Det som ser ut så ger vi inte. Jag blev mest frågande till hur det kunde börja mögla över huvud taget. Jag tänkte nog mest som att eftersom det var plastat så var man mer "safe".
Eftersom det också skulle vara hö, alltså den TS-halten. Är det annars ensilage och det kommer hål på plasten så blir ju balen förstörd. Men när det gäller hö, borde det inte vara samma sak så länge det inte kommer in vatten....
Men nu var det ju rätt osäkert på huruvida det VAR helt snustorrt, så kanske kan höet i det fallet bli förstört av små hål?
 
Sv: Varför är det plastade höet så dåligt??

Avsikten med att plasta foder hänger samman med brist av utrymme för torkning och förvaring, oavsett ts så är fodret av silage karaktär även om det i ert fall är väldigt torrt. Producenten verkar ha fått ett anfall av panik, och fodret är oavsett inte tjänligt som foder och bör ju därför inte användas.
 
Sv: Varför är det plastade höet så dåligt??

Absolut inte! Safe är ju det sista man är. Stoppa hö i en plastpåse (hö har ändå runt 16 % vatten), knyt till och se vad som händer på en vecka. Jag tror det är rätt äckligt när du öppnar påsen.

Ju torrare, desto svårare att få bra. Det finns ju inget som skyddar materialet. Antingen satsar man på en konserverande process (ensilage) eller på lufttät lagring (där den fukt som finns i hösilaget konsumerar syret och därmed gör luftät lagring).

Med torrhö i plast finns det dessutom gigantisk risk att det gör mikroskopiska hål i plasten, så skyddet är ännu mindre.

Själv vill jag inte fodra med ts över 70 % om det är plastat.
 
Sv: Varför är det plastade höet så dåligt??

Jag tror nog vi går tillbaka till samma som vi gjort alltid förr. Hö i rundbal utan plast. Det har alltid varit bra hö och inte heller påverkats så mkt av fukten i luften. Jag får leta på någon mer stans att ha balarna på istället. :)
 
Sv: Varför är det plastade höet så dåligt??

Jag har tagit hem EN plastad höbal, en gång och aldrig mer. Det var ohygieniskt och vi slängde det mesta. Det som störde mig mest var att säljaren saluförde det som hö, inte plastat hö eller hösilage.

Hela förra vintern fodrade jag med löspressade storbalar (ca 120 kg) som hade torkats med fläkt när de tagits in, utmärkt hö!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderade på hur det funkar med hösilage, om man tar såna stora ball, men inte plastar in dom. Hur blir hållbarheten och kvalite på höèt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 613
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 724
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 151
Senast: Horse1738
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 905
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp