hur kan det få gå till så här

R

Raffe

Vi har precise köpt en tomt....Och grannen till tomten har ett flertal hästar fast han har djur förbud....Varken polisen eller någon annan myndighet kan göra något...Prata med polisen igår och dom sa att dom har i ett fler tal år försökt att stoppa honom ....En gång tog myndigheterna hästarna och det blev aktion på sammtliga hästar alla hästar utan 2-3st blev tillbaka köpta :confused: Pengar till det fanns tydligen men inte till att hästarna ska ha bra foder eller hov/vetrinär vård...Och här om dan hitta vi något ner grävt bakom våran lada, vi fråga runt lite vad det kunde vara, och fick höra att det var en ner grävd föl unge som hade slagit ihjälsig förra sommarn...Vi tog kontakt med hälsomyndigheten och fråga vad vi skulle göra, och dom sa att det var ett brott att bara gräva ner djur hur som hellst. Men dom skulle höra av sig igen...I går när vi åkte upp hade gubb J****n grävt upp fölet och skulle lägga det någon annanstans,(antagligen pga att han hade fått reda på att vi anmält det hela)Fölet låghelt synligt uppe, det var ingentrevlig syn...Men vi ringde polisen så att dom kom ut och tog kort...Men man känner sig så himmla maktlös över att ingen kan göra något åt dom stakars hästarna......
 
:mad: synd att dem inte tar in honom direkt, får han inte ha häst ska han fan heller inte ha ..
 
Den här soppan har hållit på i säkert 20-30 år, och i flera generationer. Säger en hel del om svensk djurskyddsinspektion och lagar.
Medan vissa inte får ha häst för att taket är 3 cm för lågt kan andra göra precis hur som helst. Ingen törs ju åka dit, har han inte hotat dom med bössa massor med gånger?
 
jOO det stämmer bra det....Du verkar veta vem det är...Tycker att det är helt ofattbart att han kan få hålla på så här år efter år.... :devil:
 
Jag var där 1980. Följde med en kompis som då red där regelbundet. Jag blev totalt chockad över hästhanteringen. Kunde inte för mitt liv begripa hur man ville rida hans hästar! Magra och eländiga. Asdålig utrustning och lagård utan strö och lyse... :( Gubben (pappan till nuvarande gubbe) hade hållit på i många år med hästar, men kunde inte nåt vis se till att sköta dem. Dock tog han bra betalt för att hyra ut sina hästar till folk som ville ut och rida. Kom Miljömyndigheten dit så släppte han ut hästarna i skogen osv. För några år sedan fick Gubben djurförbud och hästarna såldes på aktion, några av dessa hästar köptes tillbaka av sonen och det är han som fortsatt i faderns fotspår... :mad:

Jag tycker det är otroligt svagt av våra myndigheter att det inte går att förbjuda denna familj från att ha hästar.

Det som dock är ännu mer förvånande är ju att det finns tjejer som åker tid. Sköter hästarna och rider osv...

Så länge de tjänar pengar på sina hästar så kommer de att hålla på!!!

Så allra bäst skulle ju vara om alla människor skulle totalt bojkotta stället! :devil:

Tyvärr är det så att det finns tjejer som tycker så synd om hästarna och därför åker dit och hjälper till.... tyvärr...

/Lizzie
 
Min fd granne grävde ner sin häst i trädgården då den dog. Den var sjuk länge och full av medicin. De grävde ner den 5 m från vår tomtgräns.

Jag ringde miljökontoret och fick svaren att "ja, är det bara en häst så, men det får ju liksom inte bli någon vana..." Snacka om pucko!! :mad:

Grannen flyttade uppåt landet sen. Kanske han som bosatt sig i era trakter. :angel:
 
Men om grannen fått tillstånd så vad är problemet? Så länge det inte finns risk för att nåt ska komma ut i grund- el ytvatten så spelar det väl ingen roll?
 
Problemet är att han grävde ner en död häst i sin trädgård. Risken att det ska komma ut i vattnet är ganska överhängaande eftersom vi båda hade egna brunnar på tomterna. Och han hade inte tillstånd, det var då jag ringde miljökontoret de fick reda på att hästan var nergrävd. Var tog de inte ens reda på.

Konstigt nog fick de som köpte vårt hus av oss inte ens ha en gödselstack till två shettisar 10 m från där hästen var nergrävd eftersom den kunde förstöra vattnet. :confused:
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 156
Senast: alazzi
·
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 373
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 646
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp