Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag påtalar att jag betalar besiktning och plåtar om hästen är frisk men tycker att säljaren borde betala själva grundbesiktningen om det visar sig att hästen faktiskt är sjuk.
Jag struntar i hur bra läge jag har, jag vill undvika konflikter, att undvika de som strular med besiktningen är ett sätt. Jag kanske missar en del ärliga säljare men det är ett pris jag tar, i synnerhet som man ofta inte ens sett hästen vid första kontakten. Har man blivit kär i en häst och verkligen vill ha den kan det vara svårare.
Fast om hästen är bärare på scid och ca påverkar ju inte dess användbarhet som ridhäst, så länge de inte är sjuka, och SCID dör ju fölen av, och CA lär man ju märka vid en provridning.
Att man skulle behöva röntga framknäna på en arab har jag aldrig hört talas om! Så den komentaren tar jag faktiskt med en nypa salt tills vidare.
Ts,
Jag har alltid ställt kravet att jag betalar rubbet OM hästen går igenom. Varför ska jag som köpare åka runt och betala en massa besiktningar?
Jag förutsätter att man säljer en häst man tror/vet är frisk och då bör man ju som säljare inte vara så orolig för att hästen inte går igenom och bör därför inte vara särkilt rädd för att göra denna överrenskommelse.
Skulle jag sälja en häst skulle jag aldrig ha mage att tvinga en stackars köpare att betala för att veterinären hittade fel på min häst. Det är väl bara tacka och ta emot att felen uppdagas och börja behandla! Säljaren behöver ju bara betala en besiktning, som köpare skulle du ju i teorin bli tvungen att betala hur många som helst om du har riktig otur!