Hur kan det vara så svårt att köpa häst?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare syster_yster
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 8 468
Sv: Hur kan det vara så svårt att köpa häst?

Jag hade nog inte sålt till dig heller, för i mina ögon så är du en krånglig köpare.

Jag påtalar att jag betalar besiktning och plåtar om hästen är frisk men tycker att säljaren borde betala själva grundbesiktningen om det visar sig att hästen faktiskt är sjuk.

Så tycker jag är det absolut bästa!
Jag tycker inte att du är krånglig, jag tycker du är noggran. Även om allt extra resande blir lite omstänigt, så visar det i mina ögon att du är en seriös köpare.

(Baserat på ursprungsinlägg)

*kl*

När jag sålt OCH köpt häst har vi gjort så att köparen betalar besiktningen OM hästen går igenom. Om hästen inte går igenom blir det inget köp, köparen måste leta vidare, då tar säljaren besiktningen. Ev extra som röntgen däremot skulle jag som säljare inte betala för om hästen gick igenom besiktningen ua.

Jo jag är jättekrånglig, det är jobbigt med folk som vill ha hästen friskförklarad innan köpet görs upp, den röntgen som jag begärde skulle betalas av säljaren om hästen inte gick igenom var spattröntgen, den vanligaste åkomman på islandshästar jämte eksem.

Kikat igenom tråden och har några funderingar...

Jag kan förstå att man som köpare vill ta reda på så mycket som möjligt innan köp, genom besiktning, röntgen osv.

Men en sak jag inte förstår är hur man som köpare kan förvänta sig att säljaren skall stå för dessa kontroller?
(Tycker absolut att man som säljare skall stå för en riktig besiktning)
Däremot förstår jag inte varför denna skall stå för kostnader utöver denna besiktning för veterinär som någon annan har valt ut.

Om det kommer flera spekulanter, är det då rimligt att man som säljare skall bekosta vet.bes för dessa?

Om jag som köpare vill ta reda på så mycket som möjligt, och jag är intresserad av att köpa en häst, så är det väl rimligt att jag betalar för det som jag vill ha reda på? Det är ju ändå köparen i detta fall som gör en "investering" och vill veta vad pengarna läggs på.

Jag tycker inte heller du verkar så attans krånglig. Med tanke på att du antagligen ska lägga ut en hel del pengar och sedan ta ett ansvar för djuret under lång tid tycker jag att du har rätt att ställa krav.

När man säljer en häst hoppas jag att man som säljare känner så pass stort ansvar för vart hästen hamnar att man är tacksam för en nogrann köpare.

Det enda som jag kan ha viss förståelse för är att säljaren i detta fall hade invändningar mot att köra hästen 15 mil till klinik om det finns en mycket närmare. Annars tycker jag att 8 mil eller 15 mil i transport är i princip sak samma. Dock när jag sålde min egen ögonsten lät jag köparen åka över tjugo mil för att kunna använda sin klinik fast det fanns mycket närmare. Och vilken fantastik ägare hon var under alla år! Verkligen engagerad men det var nog just hennes nogrannhet innan som jag föll för. Min tanke var nog sådan att en person som lägger så mycket energi på att allt ska bli rätt gör nog så även i fortsättningen.

Har full förståelse för att man vill använda sin vet/ klinik när det finns en och annan skojare där ute på säljmarknaden.

Precis som några andra här upplevt så är min erfarenhet att vid besiktning betalar köparen om det resulterar i köp. Finns det fel som gör att köpet inte blir av betalar säljaren, som då kan ta itu med problemet om det går.

Men blir det fler spekulanter om hästen visat sig ha en diffekt eller sjukdom som försvårar en försäljning? Det ädlaste av säljaren är väl då att använda resultatet av besiktningen för att försöka åtgärda problemet och sedan lägga ut hästen till försäljning igen.

Vet man som säljare att hästen är diffekt låter man väl inte folk komma i tron att den är frisk och besikta om och om igen (om man är seriös)

Förhoppningsvis så uppvisar säljaren tidigare besiktning ja :) Men jag tänkte på dem som vill att deras veterinär skall göra en besiktning (vilket inte är konstigt i och för sig) och att man kanske inte kan kräva att säljaren skall stå för ytterligare besiktning och för röntgen om man som köpare önskar det.

Jag struntar i hur bra läge jag har, jag vill undvika konflikter, att undvika de som strular med besiktningen är ett sätt. Jag kanske missar en del ärliga säljare men det är ett pris jag tar, i synnerhet som man ofta inte ens sett hästen vid första kontakten. Har man blivit kär i en häst och verkligen vill ha den kan det vara svårare.

Ja men det påverkas ju inte ett SMACK av att säljaren betalar besiktning?

En köpare som tänker ljuga om att hästen på div spekulanters bekostnad besiktigats 10 ggr och ingen gång gått igenom böjprov, den köparen kommer inte tala om att 'ja, jag besiktade för X tid sen, då gick den inte genom böjprov. Men NU har jag besiktigat den igen, och nu fick jag igenom den, köp den snälla du'

Den kommer heller inte säga att 'du vill besiktiga, givetvis, jag betalar. Förresten har hästen inte gått igenom de 10 tidigare besiktningarna, men jag betalar såklart igen'. Däremot kanske hästen får en liten lagom dos butta, för att oseriösa säljaren ska behöva bara betala en besiktning till och bli av med skrället..

Utan en oärlig säljare kommer vara oärlig på ett eller annat sätt oavsett.

Jag har en "bekant" som köpte en tysk importerad dressyr häst.
Med tanke på prislappen så vart det en komplett röntgen av hästen.

Allt såg ok ut och hästen togs hem.

Kort efter var den halt, hade rygg ont och visade sig vara en inbiten krubbbitare!
Till saken hör då att hennes tränare(rider upp till svår dres) har följt hästen från dag ett.

Min häst köpte jag för en symbolisk summa.
Gick inte igenom gårds besiktningen, men pratade med vet som sa att det kan bero på många faktorer.
Eftersom det fanns en försäkring utan anmärkning tog jag hästen.

Aldrig varit halt eller sjuk!
Rider både dres, hopp och mysiga skogsturer.
Är visserligen mycket noga med uppvärmning/avskrittning, strething etc.. men ändå.

Med risk för att bli på hoppad :) men jag börjar tro att röntgen blivit lite av en trend. En del har fått förs sig att man inte är seriös om man inte tar en röntgen.

Men jag kan ju så klart ha fel..

ha det gott allt hästfolk!! :)

Jag tycker väl att det självklara är att säljaren besiktar sin häst själv efter den friskförklarats så man vet att den går igenom en besiktning. Då riskerar man inte att betala någon köpares besiktning heller.

Gammla besiktingspapper är värdelösa. Vill man som säljare vara säker när man säljer en häst så är det bästa att göra en egen besiktning då vet man vad man har att vänta och då riskerar man inte att betala den som köparen gör.

Tycker det känns självklart att man är säker på att man säljer en frisk häst.

Det är rimligt att köparen betalar om hästen är frisk (kan A1 försäkras utan reservation) oavsett vilken undersökning man begär, det är i mina ögon också rimligt att säljaren betalar röntgen som avser vanliga problem hos rasen, t.ex lösa benbitar hos halvblod, spatt hos islandhästar om hästen inte går igenom om inte annat för att få tillgång till resultatet för eventuell vidar behandling.

Det är ju givetvis omöjligt att montera isär hela hästen för att undersöka allt så trots klinikbes osv kommer ändå det finnas en hel del trasiga hästar. Och givetvis betyder en obesiktad häst eller en häst med anmärkning inte automatiskt att man kommer att få en massa problem. Men har man gjort de vanliga kontrollerna så har man i alla fall lite kött på benen ifall hästen blir sjuk. Det är ju ändå en kostsam affär både ekonomiskt och kännslomässigt att köpa häst. För mig är det självklart att man gör sin undersökningsplikt. Väljer man att köpa trots fel så vet man vad man ska göra för att minimera skadorna (som du gjort med uppvärmningarna osv)

Sen håller jag med att man inte ska stirra sig blind på plåtar och liknande. Man köper häst med hela kroppen ;). Magkännsla, sunt förnuft och efterforskningar runt historik är minst lika viktiga. Samt vad som finns i hästens huvud. Det glöms ofta bort när många letar efter en frisk häst som ska hoppa bra eller ha de bästa av rörelser. Sen är den helflippad i hanteringen och hela hästägandet blir bara krångligt och trist.

Nog påverkar det, jag slipper betala för veterinärundersökning om hästen inte går igenom. Alla oseriösa pumpar inte hästen full med droger (som går att upptäcka med ett enkelt blodprov som man kan spara för analys) och butta kan inte dölja alla problem.

Senast ändrad:

*kl*

Jag har köpt tre hästar i mitt liv, alla halvblod och den senaste i lördags, och jag har ALDRIG betalt en besiktning. Röntgen ja men inte själva besiktningen. Hon jag köpte av i lördags sa att om något skulle finnas på röntgen så skulle hon köpa bilderna av mig = betala röntgen, nu var ju hästen klockren så det behövdes ju inte.

Alla 3 hästar är köpta av seriösa uppfödare.

Jag kan också som säljare tacka att jag gjorde en ordentlig besiktning när jag sålde min ena häst, röntgen, böjprov, ridprov och longering, för när köparen sen ville lämna tillbaks hästen efter en månad för att den var halt så gick inte det. Vi hamnade t.o.m i rätten men pga den grundliga besiktningen så ansågs det bevisat att hästen var frisk när jag sålde den. Så jag tycker att det är både i köparens och säljarens intresse att besiktning görs ordentligt.

Jag skulle aldrig köpa en häst utan röntgen och vill inte säljaren att hästen ska röntgas så blir det nej tack.

Fast om hästen är bärare på scid och ca påverkar ju inte dess användbarhet som ridhäst, så länge de inte är sjuka, och SCID dör ju fölen av, och CA lär man ju märka vid en provridning.

Att man skulle behöva röntga framknäna på en arab har jag aldrig hört talas om! Så den komentaren tar jag faktiskt med en nypa salt tills vidare.

Nej jag har markt att svenskar inte rontgar framknana pa NAGON ras.. Men sen borjar manga ocksa att rida sina araber nar de ar 3 och hastarna ar utslitna nar de ar 20.. Detta inkluderat i de som tycker att racing ar helt ok med araber.. Manga, inte alla men manga har ben problem..

Sa den dar nypan med salt skulle jag nog slanga over axeln om jag var du.. Och rontga mina arab knan..Det kan bli jatteintressant att see vad som kommer upp pa platar..

Kat som har rontgat varenda hast hon har agt.. vi talar om 50+..

Tja,så enkelt er det:at hvis en kjøper begynner å tjaffse
allerede i telefonen(uten å ha sett hesten)om at jeg som selger skal betale
besiktning,så er det ikke sikkert at det er rett kjøper for min hest.
Vil du ha den,så må du faktisk betale for det.
Jeg klapper bare hesten på røven,og sender den ut i paddocken igjen,jeg
må ikke selge til kranglefanter:)

Så du tycker det är bättre att någon börjar tjafsa om villkoren när du ägnat flera timmar att visa hästen ;)? det tycker jag mest är slöseri med tid. Raka puckar och komma överens om grundvillkoren så tidigt som möjligt är mycket bättre, då slipper man ju dem man aldrig kommer att komma överens med.

Anledningen till att man inte gör det är helt enkelt för att det är väldigt sällan som man hittar röntgenfynd just där, varför ska man då röntga?

Ts,

Jag har alltid ställt kravet att jag betalar rubbet OM hästen går igenom. Varför ska jag som köpare åka runt och betala en massa besiktningar?
Jag förutsätter att man säljer en häst man tror/vet är frisk och då bör man ju som säljare inte vara så orolig för att hästen inte går igenom och bör därför inte vara särkilt rädd för att göra denna överrenskommelse.

Skulle jag sälja en häst skulle jag aldrig ha mage att tvinga en stackars köpare att betala för att veterinären hittade fel på min häst. Det är väl bara tacka och ta emot att felen uppdagas och börja behandla! Säljaren behöver ju bara betala en besiktning, som köpare skulle du ju i teorin bli tvungen att betala hur många som helst om du har riktig otur!

Det är så dialogen går i vårt stall oxå. De som sålt hästar i mitt stall eller köpt då har säljaren stått för grundbesiktningen. I vissa fall även röntgen.(Jag kan dock gladeligen betala för den med bara den går igenom) . Jag har dock full förståelse för om man inte vill betala för röntgen då det faktiskt kan visa saker som inte har betydelse för hästens brukbarhet. Jag har då tydligt sagt att jag står för plåtarna och om allt är inom normalvärden är köpet i hamn. Veterinärerna i fråga har även godtagit att börja där man ev kan misstänka något för att inte behöva ta en hel serie i onödan.

I mitt tycke är köpet färdigt om hästen går igenom. Ska jag som köpare betala alla besiktningar då inte hästen går igenom kan det om man har otur bli en mkt kostsam historia.
Som sagt tidigare är det för mig en självklarhet att när vår ponny måste säljas då står jag för besiktningen. Om hon inte skulle gå igenom är det mitt problem. Det kan jag ju inte belasta den presumtiva köparen för.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 107
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
24 031
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 737
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka