Hur kan det vara tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Ja, hur kan det vara tillåtet att ha sin häst inne dygnet runt?!?!

En tjej i stallet har haft sin häst inne i snart 3 veckor (senaste veckan utan att ens rida den)
Orsaken till att han står inne är att hon tycker att det är jobbigt att ta in sin häst pga att de andra hästarna gärna vill föjla av ren nyfikenhet och försöker smita med genom grinden...

3 veckor bakom galler.

Jag får så ont i hjärtat.

Hur kan man?

Hon har alltså enl din beskrivningen låtit hästen stå där i 3 veckor och inte ens ridit på en vecka. Det som jag tänker spontant är att det här är en människa som mår dåligt, det är samma sak som när någon plötsligt inte sköter jobbet, då är det något annat som ligger bakom. Hon har kanske blivit rädd för sin häst eller nåt, och det där med de andra hästarna och hagen är bara en förevändning. Någon, helst stallägaren för att det är dens ansvar, borde prata lugnt med henne och fråga om allt är bra och om hon kanske behöver lite stöd med nåt med hästen, ta ut o ta in t ex.

I stallägarens skor släppte jag ut hästen och tog in den varje dag helt enkelt och så fick hon vara arg bäst hon ville och sen flytta om det inte passade, medverka till passivt djurplågeri skulle jag aldrig göra.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Hon har alltså enl din beskrivningen låtit hästen stå där i 3 veckor och inte ens ridit på en vecka. Det som jag tänker spontant är att det här är en människa som mår dåligt, det är samma sak som när någon plötsligt inte sköter jobbet, då är det något annat som ligger bakom. Hon har kanske blivit rädd för sin häst eller nåt, och det där med de andra hästarna och hagen är bara en förevändning. Någon, helst stallägaren för att det är dens ansvar, borde prata lugnt med henne och fråga om allt är bra och om hon kanske behöver lite stöd med nåt med hästen, ta ut o ta in t ex.

I stallägarens skor släppte jag ut hästen och tog in den varje dag helt enkelt och så fick hon vara arg bäst hon ville och sen flytta om det inte passade, medverka till passivt djurplågeri skulle jag aldrig göra.


Nu menade jag med det där sista, att om tjejen inte medverkar till en lösning så började jag släppa ut hästen, men nån måste försöka tala med henne först.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Ja, hur kan det vara tillåtet att ha sin häst inne dygnet runt?!?!

En tjej i stallet har haft sin häst inne i snart 3 veckor (senaste veckan utan att ens rida den)
Orsaken till att han står inne är att hon tycker att det är jobbigt att ta in sin häst pga att de andra hästarna gärna vill föjla av ren nyfikenhet och försöker smita med genom grinden...

3 veckor bakom galler.

Jag får så ont i hjärtat.

Hur kan man?

Jag blir så fruktansvärt ledsen när jag läser något sånt här. Hur självisk får man bli egentligen? Det är tragiskt vad vissa hästar får ha det dåligt pga lata ägare. Försök ta ett allvarligt snack med henne, snälla..
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Ja.. orkar man inte sköta hästen bör man nog inte ha den heller!?
Förstår inte varför man skaffar häst om man inte är villig att lägga ner tid på den..
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Jag ser inga svårigheter att den personen som trådskaparen skriver om i så fall helt enkelt kan komma på iden att förfalska ett Veterinärintyg och då kommer göra sig skyldig till både den nya lagen om daglig utevistelse och urkunsförfalskning.

Om man är så lat att man hellre förfalskar ett intyg än släpper ut sin häst tycker jag seriöst synd om människan. :rofl:

Så om man riskerar att folk bryter mot nya lagar ska man inte skapa några? :confused:

/Maria - för en lag på utevistelse
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Om det var mitt stall skulle jag ge henne 2 alternativ:

1. Släpp ut hästen

2. Eller flytta

(Med tanke på hur lat hon verkar vara så lär hon nog inte orka flytta :rofl: )

/Maria
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Det är ju helt sjukt! Det borde absolut inte vara lagligt!
Vad gäller lagstiftning håller jag helt med om att det borde vara olagligt att ha häst inne 24 timmar om dygnet... vad gäller sjuka hästar så.. ja, det finns ju aldrig någn regel utan undantag :smirk: Men.. det är alltid bra med friskluft så uteboxar borde fungera i de flesta fall..

Är det möjligt att ni gör en hage/delar av befintlig hage så lata tjejens häst kan gå ut utan att hon får problem med övriga hästar då hon ska ta in sin häst?

Är hon rädd för de andra hästarna? Springer de runt henne och trängs eller lunkar de bara efter? Hon kanske behöver lite hjälp med hantering....?

Men som någon sa.. stallägaren borde sätta ned foten! Eller ta ett demokratiskt beslut... ha ett stallmöte där ni sätter upp gemensamma regler för utevistelse mm...:devil:
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Min häst har stått i boxen sen början av december, fraktur på ärtbenet som opererades den 14 dec, nu skall hon få komma ut i liten hage 5x5 meter. Vad jag kan se har hon inte lidit under sin boxvila, utan accepterade snabbt att inte hon fick komma ut när de andra gick ut. Sprang inte runt i boxen eller kallade på de andra, utan åt lungt sitt hö från hönätet som fylldes flera gånger under dagen till detta fick hon enbart berfor. Skall ge henne lugnande innan jag släpper ut henne, men hon får vänta till lördag för då är jag ledig och kan övervaka så hon inte springer runt, är jag djurplågare då, som inte genast släpper ut min häst ner vet. sagt att det är ok?
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Usch och fy så hemskt!
Hur tänker människor?
Hon får väl byta hage?
Eller be ngn annan ta in den?
Eller ta in samtidigt som alla andra?

Själv får man dåligt samvete om man tar in hästen före 19 på kvällen:(
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

*kl*

Jag tycker oxå att hästar ska få daglig utevistelse och ha en kompis brevid sej i stallet. Men hur ska det funka med avelshingstar på eu stationer de får väl inte ens ha kontakt med varandra och lika så ska ju hästar inte få gå ensamma i hagen, hur går det med hästar som inte tål andra hästar eller oxå där avelshingstar? Skulle vilja se den hingsthållare som går med på att släppa ihop två eller fler avelshingstar som är värd mycket pengar.

Men det här med att låta hästen stå inne...
Min häst har stått inne i 5 veckor. Första veckan hälta pga vrickning i lerig hage. Promenad lör samma vecka och haltade inget i skritten. Samma dag rullade hon fast i boxen. Drog upp hälta igen. Hältfri efter 1,5 vecka ungefär började skritta. Jag ville att hon skulle bli helt bra i benet innan hon gick ut i den ännu lerigare hagen än då hon vrickade sej första gången. Fick gå ut i sjukhage efter 4,5 veckor men hoppade ut fick därför stå inne igen tills hon kunde gå ut i en annan mindre lerig hage med nya kompisar. Är det då djurplågeri att jag lät henne stå inne eftersom jag inte ville att hon skulle bli halt igen?
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Hon har alltså enl din beskrivningen låtit hästen stå där i 3 veckor och inte ens ridit på en vecka. Det som jag tänker spontant är att det här är en människa som mår dåligt, det är samma sak som när någon plötsligt inte sköter jobbet, då är det något annat som ligger bakom. Hon har kanske blivit rädd för sin häst eller nåt, och det där med de andra hästarna och hagen är bara en förevändning. Någon, helst stallägaren för att det är dens ansvar, borde prata lugnt med henne och fråga om allt är bra och om hon kanske behöver lite stöd med nåt med hästen, ta ut o ta in t ex.

I stallägarens skor släppte jag ut hästen och tog in den varje dag helt enkelt och så fick hon vara arg bäst hon ville och sen flytta om det inte passade, medverka till passivt djurplågeri skulle jag aldrig göra.

Det bästa inlägget i denna tråd :bow: . Erkänner att jag inte tänkte så långt, men när jag läser ligger det mycket i det.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

*kl*

Jag tycker oxå att hästar ska få daglig utevistelse och ha en kompis brevid sej i stallet. Men hur ska det funka med avelshingstar på eu stationer de får väl inte ens ha kontakt med varandra och lika så ska ju hästar inte få gå ensamma i hagen, hur går det med hästar som inte tål andra hästar eller oxå där avelshingstar? Skulle vilja se den hingsthållare som går med på att släppa ihop två eller fler avelshingstar som är värd mycket pengar.

Men det här med att låta hästen stå inne...
Min häst har stått inne i 5 veckor. Första veckan hälta pga vrickning i lerig hage. Promenad lör samma vecka och haltade inget i skritten. Samma dag rullade hon fast i boxen. Drog upp hälta igen. Hältfri efter 1,5 vecka ungefär började skritta. Jag ville att hon skulle bli helt bra i benet innan hon gick ut i den ännu lerigare hagen än då hon vrickade sej första gången. Fick gå ut i sjukhage efter 4,5 veckor men hoppade ut fick därför stå inne igen tills hon kunde gå ut i en annan mindre lerig hage med nya kompisar. Är det då djurplågeri att jag lät henne stå inne eftersom jag inte ville att hon skulle bli halt igen?


Det är ju skillnad på hästar som måste stå inne pga skada/sjukdom.

Sen så får hästar visst gå själva i hagen bara dom kan se andra hästar. Eller att ägaren tillbringar mycket tid med dom.

/Maria
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Hon har alltså enl din beskrivningen låtit hästen stå där i 3 veckor och inte ens ridit på en vecka. Det som jag tänker spontant är att det här är en människa som mår dåligt, det är samma sak som när någon plötsligt inte sköter jobbet, då är det något annat som ligger bakom. Hon har kanske blivit rädd för sin häst eller nåt, och det där med de andra hästarna och hagen är bara en förevändning. Någon, helst stallägaren för att det är dens ansvar, borde prata lugnt med henne och fråga om allt är bra och om hon kanske behöver lite stöd med nåt med hästen, ta ut o ta in t ex.

I stallägarens skor släppte jag ut hästen och tog in den varje dag helt enkelt och så fick hon vara arg bäst hon ville och sen flytta om det inte passade, medverka till passivt djurplågeri skulle jag aldrig göra.

Jag tror inte hon har några sådana problem. Men jag kan inte säga att jag vet säkert, så jag låter det vara osagt.
Jag tror snarare att det är en fix ide och att hon vill ha kontroll.

Stallägaren har vid ett flertal gånger frågat om hon ska ta ut hästen, men svaret blev att ägaren ska sköta allt själv. Hon var väldigt bestämd på den punkten.

Men så fort jag får tillfälle ska jag fråga henne vad hon håller på med.
Men jag är så feg och vill inte trampa någon på tårna...
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

*kl*
. Är det då djurplågeri att jag lät henne stå inne eftersom jag inte ville att hon skulle bli halt igen?

Tycker jag absolut inte!
Klart att hästen ska stå inne, still om den är skadad.
Men att ha en fullt frisk häst som man tänker tävla med inspärrad i veckor tycker jag är helt befängt.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Min häst har stått i boxen sen början av december, fraktur på ärtbenet som opererades den 14 dec, nu skall hon få komma ut i liten hage 5x5 meter. Vad jag kan se har hon inte lidit under sin boxvila, utan accepterade snabbt att inte hon fick komma ut när de andra gick ut. Sprang inte runt i boxen eller kallade på de andra, utan åt lungt sitt hö från hönätet som fylldes flera gånger under dagen till detta fick hon enbart berfor. Skall ge henne lugnande innan jag släpper ut henne, men hon får vänta till lördag för då är jag ledig och kan övervaka så hon inte springer runt, är jag djurplågare då, som inte genast släpper ut min häst ner vet. sagt att det är ok?

OM hästen har en skada är det okej, annars ska den självklart vara i hagen.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

*knapplån*

Hej, kul att se så många börja tänka i andra banor.
Fortsätter ni kommer ni snart komma till själva kärnpunkten. :bow:
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Kärnpunkten är att hästar skall vara ute. Eftersom detta inte fungerar utan lagstiftning så är jag för sådan o anser att det liggande förslaget är för lamt. Undantag för av vet ordinerad boxvila är inte ens nödvändigt att skriva in. Möjligheten att förfalska intyg är ett ännu sämre argument mot.
PL
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

när skulled det bli förbjudet med spiltor??

tjejen ska inte ha häst:mad:
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Håller med helt och hållet :bow: :bow: :bow:

Ni andra som beskriver att ni har haft hästarna inne pga av operation, hälta mm. Det är väl självklart helt OK anledning att ha hästen inne, ingen har väl skrivit något annat!?

Kan även med denna leriga höst/vinter förstå de som har hästarna inne pga av mugg/rasp mm.

Det finns ju andra sätt att stimulera hästar som av någon anledning behöver/måste/ska stå inne, ridning, promenader mm
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Senast: Ridinglady
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
609
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 996
Senast: Mia_R
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 620
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp