Hur kan jag hjälpa min väns dotter?

@hastflicka kanske kan hjälpa till med översättning
Can of worms.

Totalt osmakligt. Jag är tämligen övertygad om att @TeamLundVer har tillräcklig koll för att veta att det inte är en pengascam. Man kan heller inte översätta det engelska uttrycket direkt till svenska. Att ens nämna maskar i sammanhanget är om möjligt ännu mer osmakligt.

Jag tror vi alla är ense om (även @TeamLundVer) att föräldrarna gjort det mesta fel. Det betyder inte att det hela inte är hjärtekrossande och tyvärr ser det inte bra ut för lilltösen så en viss respekt kan man faktiskt visa.

Jag har gått i samma klass som pappan i sex år. Liten byskola där alla kände och umgicks med alla. Tog över hans fostersysters ponny. Hans fostermamma och min mor umgicks en del innan de flyttade.

För en som inte känner honom så är det lätt att tro att det är buffel och båg men det är han inte kapabel till. Förutom att han verkligen är dumsnäll så är han inte tillräckligt intelligent. Han borde inte ens gått i vanlig skola egentligen..

Jag känner inte hans fru men av bilderna att döma (om man nu får ha lite förutfattade meningar) så ligger hon troligtvis inom samma region som honom.

Det har postats bilder (även långt innan önskan om hjälp som en av deras vänner drog igång) på flickan och det råder ingen tvekan om att hon är svårt sjuk ens för en amatör som jag. Inte heller går det att ta miste på vem som är pappa till henne. Fostermamman har även varit ner om en sväng strax efter födseln med kläder.

Hans (deras?) intelligensnivå är troligtvis det som ställer till det här för de förstår inte att det bästa för henne vore att komma hit och få hjälp här. Han (de?) har inte förmågan att tänka ett steg längre fram tyvärr.
Är hon nu nedsövd så är det rätt omöjligt att få till en transport hit. Det kostar nog någon miljon

Totalt osmakligt. Jag är tämligen övertygad om att @TeamLundVer har tillräcklig koll för att veta att det inte är en pengascam. Man kan heller inte översätta det engelska uttrycket direkt till svenska. Att ens nämna maskar i sammanhanget är om möjligt ännu mer osmakligt.

Jag tror vi alla är ense om (även @TeamLundVer) att föräldrarna gjort det mesta fel. Det betyder inte att det hela inte är hjärtekrossande och tyvärr ser det inte bra ut för lilltösen så en viss respekt kan man faktiskt visa.
Håller med! :bow:
Totalt osmakligt. Hur jävla plumpt som helst. :mad:

Ts beskriver ju dessutom hur familjen har det och att föräldrarna verkar ha sina egna svårigheter, vilket i sig förvärrar situationen.
Utifrån det tycker jag att det är svårt att döma och totalt olämpligt att komma med såna kommentarer.
Tur att familjen inte läser här (vilket jag har tagit för givet, ska tilläggas).

Jag föreslog att de skulle ta sig hit eftersom hon är svensk medborgare men fick svaret att de inte vill göra det pga att mammans dotter sedan ett tidigare äktenskap inte får tillåtelse att åka till Sverige för sin pappa. Min barndomsvän kunde inte heller tänka sig att åka själv till Sverige med sin dotter och att de andra ev. fick komma efter sedan. Tyvärr verkar de inte riktigt se till vad som måste göras för flickans bästa. :(

Idag fick vi en uppdatering på FB att lillflickan fått problem med hjärta, lungor samt med andningen. Hon ligger nu nedsövd i en respirator. :cry: Håller tummarna för henne men känner att jag inte kan göra mer. Det är upp till hennes föräldrar att tänka ett steg längre (under förutsättning att hon klarar sig nu). Jag förstår att man vill ha hela familjen samlad men att rädda livet på sin dotter måste gå före.
Tack för uppdateringen. Men så tråkigt att höra om läget för henne.
Men förstås förstår jag vad du Menar med att du inte kan göra mer

Visst kan det vara ett försök att samla in pengar till en räkning som inte finns (eller borde finnas med tanke på Chiles sjukvårdssystem enligt tidigare info vi fått här). Det betyder dock inte att det nödvändigtvis är ts vän som är "chef" för det hela utan att han och hans familj utnyttjas av andra. Det är ju andra som startat FB-gruppen t ex. Är deras intresse verkligen att hjälpa till med att dra ihop pengar till räkningen. Är räkningen från sjukhuset äkta? Är det en muta det handlar om egentligen?

Om nu ts vän inte riktigt har förmågan att se de olika alternativen som finns så kanske ts kan hjälpa till genom att läsa på om vad som gäller och föra vännens talan i hans ställe.

Det är med stor sorg jag meddelar att kampen för min väns dotter nu är över. :cry:
Hon somnade in igår i sina föräldrars närvaro. :heart:cry:

Jag känner fortfarande ett stort behov av att göra något. Ingenting kommer få denna lilla flicka tillbaka igen men kanske kan jag göra något för att någon annan ska kunna behålla sin dotter?

Vad tror ni om att jag startar en insamling till hennes minne? Finns det insamlingar för forskning på downs eller hjärtfel hos barn? Vet att det finns vad det gäller barncancer men det stämmer inte riktigt här..

Tror ni att föräldrarna skulle vara OK med det?

@TeamLundVer: Beklagar förlusten :(

Vad gäller en minnesfond är det väl bäst att först fråga föräldrarna om det är ok?

Om de tycker det går bra, kanske en fond som kan bidra till att de som har Downs kan komma iväg på aktiviteter? Annars kanske kolla med Svenska Downföreningen om den forskning som finns?

Jag har följt tråden (i tysthet hoppas jag:o eftersom jag inte haft något konstruktivt att bidra med)

Jag beklagar den lilla flickans död och all sorg :cry: Nu gäller det att minnas att "borde", "kunde" och "skulle" inte ändrar något. (inte minst ska vi utomstående minnas det)

@TeamLundVer , Hjärtat :heart vilken vän du är!

Så tråkigt att läsa.

Vad gäller minnesfond och andra sätt att bidra i den lilla flickans minne, så finns det ganska starka gemenskaper runt downs syndrom i Sverige, och jag gissar att det även finns i Chile. Jag tror att det är en bra idé att vända sig till någon av dem och se om man kan hitta sätt att samarbeta, så att det stöd man kan ge går dit det behövs.

Det är med stor sorg jag meddelar att kampen för min väns dotter nu är över. :cry:

Jag känner fortfarande ett stort behov av att göra något. Ingenting kommer få denna lilla flicka tillbaka igen men kanske kan jag göra något för att någon annan ska kunna behålla sin dotter?

Vad tror ni om att jag startar en insamling till hennes minne? Finns det insamlingar för forskning på downs eller hjärtfel hos barn? Vet att det finns vad det gäller barncancer men det stämmer inte riktigt här..

Beklagar verkligen sorgen! :heart
Vill bara säga att jag tycker det är jättefint av dig att vilja göra något för familjen.
Du verkar vara en riktigt bra vän. :heart

Beklagar :cry::heart Har följt tråden i det tysta o hållit tummarna, speciellt då jag har själv ett barn med Downs.

Det finns säkert någon chilensk motsvarighet till Svenska Downföreningen som gärna skulle hålla i en minnesfond - hör med SDF om dom har några kontaktuppgifter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka