hur kan man kolla?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har hittat en sadel på annons som jag är intresserad av, men jag är lite fundersam, tycker den verkar vara för billig jämfört med vad marknadsvärdet borde vara.
Jag hoppas att jag har fel, men ändå...
HUR gör man för att kolla upp så att sadeln ifråga inte är stulen?
Eller hur göra för att ett köp ska vara giltigt?
OM säljaren visar ett kvitto - som visar sig var falskt - har jag då ngt god-tro-skydd att luta mig mot eller kommer jag förlora både sadel o pengar?

Sv: hur kan man kolla?

God tro-förvärv har de tyvärr skärpt till alldeles våldsamt. Så är priset lägre än det rimligtvis borde, vilket det är i ditt fall så kan du inte ens luta dig mot godtrosförvärv, och även i de fall där man verkligen handlat i god tro, så flera gånger har det inte hjälpt. De har som sagt skärpt det med godtrosförvärv massor. (En bekant köpte ett släp, där hon kollade med både VV, polisen och bes om släpet var stulet och fick svaret nej. Släpet visade sig vara stulet men inte anmält stulet än. Priset var helt normalt, personen visade kvitto - som var falskt - och det fanns inget att 'reagera' på. Hon förlorade både släp och pengar tyvärr.. fick ju stämma säljaren för bedrägeri, men än har hon inte fått några pengar tillbaka tyvärr, och lär nog inte få heller =/)

Men får du ett orginalkvitto i just orginal, samt garantibevisen (om sådana finns, för vissa är org.kvitto garantibevis) där sadenumret på sadeln är samma som på kvittot, och en bra förklaring till varför sadeln är så billig så.

Kvittot i sig kan du ju kolla upp genom att ringa säljaren. Är det en butik har de ju ett register, är det en privatperson så kan ju den intyga. Är det köpt av privatperson men handskrivet kvitto utan personnummer, telefonnummer etc - backa. Är det privatperson du får tag i, leta ett hack till bakåt, annars kan det ju OM sadeln är stulen vara 'kumpanen'

Du kan ringa polisen och kolla om den är anmäld stulen, stulna saker läggs ju in i deras register. Annars finns det få enkla sätt att kolla. Finns lite info på nätet, t ex har Equalityline, men där är bara prestigesadlar http://www.equalityline.se/stulet.html, men inget som är 'sammanhängande'

Sv: hur kan man kolla?

det kan ju vara så att säljaren behöver få loss pengar fort för att ex köpa en annan sadel och säljer denna billigt!?

Jag sålde min ena sadel för någon tusenlapp under värdet för ett tag sedan för att min häst behövde en sadel omgående. Jag hade inte lust att ta ett lån eller att rida barbacka. Kan tillägga att min sadel inte var stulen:D

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 329
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 712
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 122
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka