Hur kan man utbilda sig inom galloppsporten?

laukus

Trådstartare
Hej! Jag har gått vanlig ridskola ca 5 år men galloppsporten har alltid intresserat mig, det har gått i tankarna att testa på det men jag vet inte hur. Det enda jag hittar är på Hästsportens Folkhögskola, men jag är bara 16.

Finns det något annat sätt att utbilda sig inom galloppsporten, eller måste man gå på folkhögskola?

Har inte egen häst som jag kan träna på. Bor i Skåne om det spelar roll.
 
Hej! Jag har gått vanlig ridskola ca 5 år men galloppsporten har alltid intresserat mig, det har gått i tankarna att testa på det men jag vet inte hur. Det enda jag hittar är på Hästsportens Folkhögskola, men jag är bara 16.

Finns det något annat sätt att utbilda sig inom galloppsporten, eller måste man gå på folkhögskola?

Har inte egen häst som jag kan träna på. Bor i Skåne om det spelar roll.
Börja med denna hemsida: https://www.svenskgalopp.se/trana-och-tavla/borja-rida-eller-trana/

Stenshaga i Höörby har ponnygalopp (som man får rida tom 18 år) https://www.facebook.com/stenshaga
 
Kanske dumt att länka till en enskild ridanläggning - men det är få som har utbildning för dem utan egen häst. Och jag tänker att de kanske kan ha tips och trix och ideer om vem man bör kontakta och hur
 
  • Kontakta ung galopp och fråga om de kan föreslå någon tränare på Jägersro som du kan fråga om de behöver hjälp i stallet. Så har många börjat och sedan fått fortsätta med att rida lite osv. Om man inte börjar med ponnygalopp förstås. Självklart kan du kontakta någon tränare direkt, men på ung galopp kan de veta vilka som kan vara intresserade/bra. Var beredd på att du får visa var du går för/att du är pålitlig!
  • Hör dig för om att bli lärling hos en tränare (tror att det även finns ngn spec lärlingutbildning numera)
  • Gå på galopp, rör dig kring banan, se hur det fungerar och prata gärna med folk. (Är man medlem i ung galopp går man gratis)
  • Fråga om det behövs fler träckare (person som leder hästarna innan jockeyerna sitter upp och efter de suttit av).
  • Åk på läger på British racing school, de har kurser på ponnyer som man lånar
  • Realgymnasiet har tydligen möjlighet att läsa med galoppinriktning
  • Läs allt på svensk galopps hemsida (som @BornAgain länkade till) där hittar du säkert fler tips
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp