Hur kan man vägra att flytta på sig för räddningspersonal?

Att de käftar emot tyder väl på att de inte förstår?

”Idioter och freaks” är en så dålig förklaring till varför människor gör som de gör. Tror du att de tänker så, ”jag är en idiot, så jag står kvar här!”?

Jag tror att människor som beter sig illa inte alltid är medvetna alternativt skiter i det. Det som gör att de så gärna vill ha bilderna är det som driver dem mer än respekt för andras liv och död. Sedan om det är att de som jag tidigare spekulerat, tycker det är coolt, vill ha likes, få pengar av aftonblaskan osv etc.. det är en annan fråga. Men i mitt tycke är man då en idiot, som prioriterar sitt egna så högt framför att underlätta livräddning eller respektera de som dött och deras anhöriga.
Om man käftar emot en polisman tror jag inte alls alltid att man inte förstår, man håller dock sin egen agenda högre. Jag tror att banråknare mkt väl vet att det är fel att råna banker men de gör det ändå oavsett vad polisen må tycka liksom. Same same. Eller, om jag ska ta din retorik, tror du att alla som inte gör som polisen säger gör så för att de inte förstår bättre?
 
Jag tror att folk också vägrade flytta på sig för att det var en väldigt varm dag, väldigt många på stranden och de ville inte förlora sin fina plats på bryggan. Jag försvarar det inte men jag tror att många tänkte så. Att om de gick undan skulle någon annan ta deras plats. Jag vet hur den ena badplatsen ser ut och där är högre tryck på den i år än tidigare år eftersom en annan badplats i närheten har försvunnit och de flesta som brukade vara på den åker nu till den där dödsfallet inträffade. Samtidigt har det försvunnit en del parkeringsplatser från den badplatsen dit så många nu åker.
 
Jag tror att människor som beter sig illa inte alltid är medvetna alternativt skiter i det. Det som gör att de så gärna vill ha bilderna är det som driver dem mer än respekt för andras liv och död. Sedan om det är att de som jag tidigare spekulerat, tycker det är coolt, vill ha likes, få pengar av aftonblaskan osv etc.. det är en annan fråga. Men i mitt tycke är man då en idiot, som prioriterar sitt egna så högt framför att underlätta livräddning eller respektera de som dött och deras anhöriga.
Om man käftar emot en polisman tror jag inte alls alltid att man inte förstår, man håller dock sin egen agenda högre. Jag tror att banråknare mkt väl vet att det är fel att råna banker men de gör det ändå oavsett vad polisen må tycka liksom. Same same. Eller, om jag ska ta din retorik, tror du att alla som inte gör som polisen säger gör så för att de inte förstår bättre?
Jag tror att om man vill förstå varför människor gör som de gör, måste man kunna ta deras perspektiv. ”Nobody thinks they are a bad person”, så att säga. Människor gör som de tycker verkar vara det bästa alternativet just då. Om man vill förstå varför de gör som de gör, måste man också förstå varför det de gjort framstår som det bästa alternativet för dem just då.
 
Jag tycker att program som 112 på liv och död, Tunnelbanan, vägens hjältar och vad alla program nu heter är intressanta. Inte för att jag gillar att se olyckor eller på något sätt tycker att det är kul med folk som far illa. Utan hela grejen är intressant. Hur poliser och liknande jobbar osv.
Nu har jag aldrig varit på plats vid en olycka, mer än att ha åkt förbi vägolyckor. Och självklart skulle jag aldrig få för mig att fota eller filma eller vara i vägen för någon. Det är ju bara sjukt! Men jag ser inget fel i att vara nyfiken och vilja veta vad som har hänt/hur det gick.

För ett par år sen var jag med om en ridolycka. Det var jag som flög av och det var i ett bostadsområde. Jag minns att det var mängder med folk som stod runt omkring mig. Många som satt ner och pratade med mig och någon sprang hem och hämtade filtar (det var vår och kallt). Men många stod bara vid sidan om och tittade. Jag var ju helt vid medvetande men jag kunde inte röra mig så jag förblev liggandes. Mitt på en väg där det vanligtvis åker bilar och stadsbussar. Jag har ingen aning om någon fotade eller filmade, det tror jag inte. Och egentligen hade jag kanske inte brytt mig, bara tyckt att det var märkligt. Vad ska dom med de bilderna till liksom... Men dom flesta satt iallafall med mig på marken och pratade.

De som däremot orsakade den ofrivilliga avsittningen var ett fotbollslag som inte saktade ner trots att de såg att jag hade en häst som mer eller mindre fick panik (hon brukade inte reagera på sånt, därav att jag red där). Men när jag flög av så stannade de och bara stod där och tittade. Det var väl kanske smått irriterande.
 
Jag tycker att program som 112 på liv och död, Tunnelbanan, vägens hjältar och vad alla program nu heter är intressanta. Inte för att jag gillar att se olyckor eller på något sätt tycker att det är kul med folk som far illa. Utan hela grejen är intressant. Hur poliser och liknande jobbar osv.
Nu har jag aldrig varit på plats vid en olycka, mer än att ha åkt förbi vägolyckor. Och självklart skulle jag aldrig få för mig att fota eller filma eller vara i vägen för någon. Det är ju bara sjukt! Men jag ser inget fel i att vara nyfiken och vilja veta vad som har hänt/hur det gick.

För ett par år sen var jag med om en ridolycka. Det var jag som flög av och det var i ett bostadsområde. Jag minns att det var mängder med folk som stod runt omkring mig. Många som satt ner och pratade med mig och någon sprang hem och hämtade filtar (det var vår och kallt). Men många stod bara vid sidan om och tittade. Jag var ju helt vid medvetande men jag kunde inte röra mig så jag förblev liggandes. Mitt på en väg där det vanligtvis åker bilar och stadsbussar. Jag har ingen aning om någon fotade eller filmade, det tror jag inte. Och egentligen hade jag kanske inte brytt mig, bara tyckt att det var märkligt. Vad ska dom med de bilderna till liksom... Men dom flesta satt iallafall med mig på marken och pratade.

De som däremot orsakade den ofrivilliga avsittningen var ett fotbollslag som inte saktade ner trots att de såg att jag hade en häst som mer eller mindre fick panik (hon brukade inte reagera på sånt, därav att jag red där). Men när jag flög av så stannade de och bara stod där och tittade. Det var väl kanske smått irriterande.
Men varför vill man veta? Behöver man veta något kommer man få veta.
 
Men varför vill man veta? Behöver man veta något kommer man få veta.

Människan är funtad så. Vi har olika smak, olika intressen och tycker olika saker är värda att veta. Jag tycker det är intressant att se hur andra yrken har det, det ökar förståelsen. Just vägar och transport är för mig mer intressant än de flesta andra yrken. Att se hur dessa har det i sin yrkesroll på tv gör troligen också att vissa tänker till när man passerar en olycka, bärgning eller annat arbete på väg.
 
Men varför vill man veta? Behöver man veta något kommer man få veta.

Nu kan jag ju bara svara för mig själv, men alla är intresserade av olika. Det är nog inte konstigare än så.
Men visst är det så att det en "behöver" veta, det får en reda på.

Lite som @MissFideli sa så kan jag hålla med om att för egen del så är det intressant med polis, brandkår och liknande yrken då jag är så långt ifrån dessa yrken det bara går. Att då få se och "hänga med" när de jobbar (alltså nu syftar jag på programmen) tycker jag är spännande.
 
På temat: https://edition.cnn.com/2018/06/26/us/florida-teens-no-charges-drowning-man/index.html?utm_term=link&utm_content=2018-06-30T10:30:10&utm_medium=social&utm_source=fbCNNi

"In a video recorded last July, the teens -- ages 14 to 19 -- laughed as Jamel Dunn, 31, struggled to stay afloat in a pond near his family's home in Cocoa, police said.
The teens taunted the man that he was "going to die" and said they were not going to help him. Instead, the teens chuckled as they recorded the victim's final moments and posted the video on YouTube."

Helt jävla stört alltså. Och vilken lucka i lagen att de (myndiga i alla fall) inte kan åtalas.
 
Jag blir ledsen och bedrövad när jag läser sånt har folk förlorat all respekt för mänskligt lidande till förmån för att få bästa filmen att lägga upp på diverse sociala medier? Jag blir uppriktigt förbannad också och hade jag varit anhörig så vet jag inte hur jag reagerat och agerat. Vart är samhället på väg?
Ja beteendet är hemskt, men du var inte plats och dels så kanske det inte var så som det beskrivs och dels så kanske inte alla uppfattade allvaret. Om man lyfter upp sitt barn för att se vad som händer är det inte säkert att man sett det själv exempelvis.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 497
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 713
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp