Hur kan man vägra att flytta på sig för räddningspersonal?

Eftersom du är läkare är det en självklarhet. Även om min morbror som är läkare i USA vid sin första tjänst i New York (glömt vilket sjukhus) fick order om att om han såg en olycka skulle han inte stanna och hjälpa till eftersom det var risk för att han/sjukhuset skulle stämmas! Nästan samma sak hände en kompis till mig som är EMT, hon utförde Heimlichmanövern på en person när hon inte var i tjänst, bröt ett revben och blev stämd. Helt vansinnigt. Tydligen har alla inom vården personliga försäkringar eftersom de riskerar stämningar.

Helt sjukt. Är det inte i hawaii som de tagit bort public liability försäkring för bad/livvakter nu? (Eller drömde jag det?)
Vilket betyder att dom kan stämmas om de inte lyckas rädda en som håller på att drunkna eller om de räddar någon "på fel sätt" tex bryter ett revben.....?

Helt stört om det är sant. Även stört att bli stämd om man försöker rädda ett liv utanför sitt arbetsschema...
 
Helt sjukt. Är det inte i hawaii som de tagit bort public liability försäkring för bad/livvakter nu? (Eller drömde jag det?)
Vilket betyder att dom kan stämmas om de inte lyckas rädda en som håller på att drunkna eller om de räddar någon "på fel sätt" tex bryter ett revben.....?

Helt stört om det är sant. Även stört att bli stämd om man försöker rädda ett liv utanför sitt arbetsschema...
Sjukt om man blir räddad av någon och sen ens överhuvudtaget funderar på att stämma den personen. Då är det ju något allvarligt fel på en.
 
Jjag ska nog börja med att be om ursäkt redan nu, för det kommer nog både bli långt och jag kommer låta hård...
När jag var liten så var mina föräldrar noga med att lämna inte ut för+efternamn, du får inte säga vart du bor, inte lämna ut telefonnummer osv. Idag använder man sitt riktiga namn som "standard" - tex på facebook, du kan koppla ditt mobilnummer till var och varannan sajt "för att aldrig bli utelåst från ditt konto", ihop med att man delar med sig förlossningsfilmer, begravningsfilmer och filmer och bilder från olyckor. Vi blir helt enkelt mer och mer öppna på internet och sociala medier. Man fläker ut hela sitt liv på internet och tävla om vem som får mest uppmärksamhet, likes och följare.
Kan jag då slänga upp en "häftig film" på ett rån, en misshandel, ett brinnande hus, en helikopter som landar, eller vad som så kan jag ju hamna både på tidningen och få många likes.
(Sen är man så jäkla rädd om sig, "företag ska inte veta något om mig" och "Övervakning på allmänplats kränker mig", men det är en annan debatt...)

Samtidigt har vi idag har en media som hetsar till det "Vet du mer? Hör av dig på xxx och få 5000kr!"
ihop med tv-program som Tunnelbanan, vägens hjältar, 112 på liv och död osv. Vi har "avtraumatiserat" allvaret i olyckor. Idag sitter vi hemma i vardagsrummet och käkar chips samtidigt som vi tittar på folk som upplever sina värsta händelser i livet eller tom dör.
Poliser, brandmän, försvaret osv tränar på "sina olyckor" hemma i en trygg miljö. Vi "tränar" oss själva att sitta passivt och titta på när en annan människa kämpar för sitt liv, jag är inte ett dugg förvånad över att människor blir passiva när dom ser en olycka. Det finns tom forskning som visar på att ju flera det finns vid en olycksplats desto mindre chans att få hjälp. Alla tänker att "någon annan" kommer/får gripa in.

Jag kan förstå att man kan känna panik och inte vet vad man ska göra. Jag kan förstå att man är nyfiken. Samtidigt tänker jag att man har förlorat all empati i kroppen när man då börjar frågasätta tex polis när man blir ombedd att flytta på sig för att hjälp måste fram.

När det har gått så långt att det behövs personal för att hålla upp filtar eller fösa undan folk för att skydda den hjälpsökande istället för att göra sina "riktiga" arbetsuppgifter så blir jag bara matt... Tror inte jag kan säga det bättre en dessa två brandmän, ihop med "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" Vill du att ditt barn/syskon/förälder/vän eller du själv cirkulerar i media efter en olycka? Om nej, lägg då ner kameran/mobilen.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/10001276

Jag har tänkt samma sak. Det finns ju hur många programs om helst som frossar i människors olyckor och misär. Folk verkar älska dessa program. Då är det väl inte konstigt att folk stannar och vill titta när det händer live också? Den ultimata dokusåpan! Vidrigt!

Jag personligen tycker att alla dessa program som 112 på liv och död och Vägens Hjältar är hemska och skulle aldrig få för mig att titta på det för nöjes skull! Men så är jag inte heller det minsta nyfiken vid olyckor heller. Om det inte finns något jag kan göra så går jag därifrån. Jag tycker att det är obehagligt.
 
Sjukt om man blir räddad av någon och sen ens överhuvudtaget funderar på att stämma den personen. Då är det ju något allvarligt fel på en.
Jag gissar att det inte handlar om att vara elak, utan att ha råd att betala för vården. Troligtvis är det de som saknar försäkringar som gör detta, skulle ju inte tro att någon med försäkring stämmer den som räddat ens liv för ett brutet revben. För en utan försäkring kan det ju dock vara enda möjligheten att betala sjukhusräkningen. Tyvärr.
 
I helgen har det skett två drunkningsolyckor på två olika campingar. Där en 17-årig pojke dog vägrade folk och flytta på sig när räddningspersonal skulle fram. En del tog också upp sina mobiltelefoner och filmade den 17-årige pojken som tyvärr avled. Istället för att koncentrera sig helt och fullt på räddningsinsatsen fick räddningspersonal avdelas för att skyla kroppen och polisen fick flytta på personer handgripligen. När räddningspersonal bad de filmande personerna att lägga undan sina mobiler så ifrågasatte de personerna räddningspersonalens uppmaning. Det fanns även vuxna personer som lyfte upp sina barn för att de skulle se bättre.

Jag blir ledsen och bedrövad när jag läser sånt har folk förlorat all respekt för mänskligt lidande till förmån för att få bästa filmen att lägga upp på diverse sociala medier? Jag blir uppriktigt förbannad också och hade jag varit anhörig så vet jag inte hur jag reagerat och agerat. Vart är samhället på väg?

Håller med om att det inte är klokt att folk inte har vett att flytta på sig så att räddningspersonal inte kommer fram. Dock tror jag inte direkt att det är något nytt att folk beter sig så här. Var med om en trafikolycka för 20+ år sedan och har fått berättat för mig i efterhand att hela bullervallarna kring olycksplatsen varit proppfulla med folk som stod och tittade (var själv inte vid medvetande då). På den tiden hade väl inte folk mobiltelefoner som gick att filma och fota med, annars hade de garanterat gjort det med.
 
Jag gissar att det inte handlar om att vara elak, utan att ha råd att betala för vården. Troligtvis är det de som saknar försäkringar som gör detta, skulle ju inte tro att någon med försäkring stämmer den som räddat ens liv för ett brutet revben. För en utan försäkring kan det ju dock vara enda möjligheten att betala sjukhusräkningen. Tyvärr.
Tycker att det är exakt noll förmildrande. Man får väl lösa det ekonomiska på annat sätt. Det är helt sjukt i min värld att någon räddar livet på en och man tackar med att stämma personen för att man behöver cash. Hade inte personen räddat en hade man ju dött, hur kan inte det vara skäl nog att inte stämma? Ska man stämma brandkåren när de klipper upp taket på ens bil efter en olycka, för att man annars inte har råd att köpa en ny bil?

Gud folk är verkligen idioter.
 
I helgen har det skett två drunkningsolyckor på två olika campingar. Där en 17-årig pojke dog vägrade folk och flytta på sig när räddningspersonal skulle fram. En del tog också upp sina mobiltelefoner och filmade den 17-årige pojken som tyvärr avled. Istället för att koncentrera sig helt och fullt på räddningsinsatsen fick räddningspersonal avdelas för att skyla kroppen och polisen fick flytta på personer handgripligen. När räddningspersonal bad de filmande personerna att lägga undan sina mobiler så ifrågasatte de personerna räddningspersonalens uppmaning. Det fanns även vuxna personer som lyfte upp sina barn för att de skulle se bättre.

Jag blir ledsen och bedrövad när jag läser sånt har folk förlorat all respekt för mänskligt lidande till förmån för att få bästa filmen att lägga upp på diverse sociala medier? Jag blir uppriktigt förbannad också och hade jag varit anhörig så vet jag inte hur jag reagerat och agerat. Vart är samhället på väg?

Sensationslystnad är ju inget nytt.
Förr i tiden var hängningar offentliga spektakel för underhållning och upplysning; det är välkänt att människor dras till olycksplatser och bränder och liknande för att titta.

Det som är värst är ju att man har så dålig respekt för andra människor att man "gottar sig" i andras olycka, och dessutom har så usel respekt för polis och räddningstjänst att man hindrar deras arbete.

Fy.
 
Usch, kom att tänka på bilder från Drottninggatan förra året när någon hade fotat en lemlästad flicka. Hur kan man ta upp kameran i ett sådant läge? Jag hade bara vänt mig om och önskat utplåna synen i huvudet.

Detta är ett steg i rätt riktning iaf!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...-det-straffbart-att-fotografera-olycksplatser
Tom på Buke las det ut bilder på den stackars döda hunden.

Någon form av begränsning av att fotografera olycksplatser verkar det ju tyvärr finnas behov utav.
 
Min vän var med om en svår olycka för ca 2 år sen. Det hände på ett ett ganska stort turistområde i vår by så det var mycket folk i rörelse och så många stod bara där och stirrade! Var hemskt för de inblandade!

Ambulans och räddningspersonal hade dessutom problem redan innan att ta sig fram till platsen pga inga bilvägar och det blev inte lättare pga allt folk.

Men det var inte det värsta!
Innan min stackars vän ens kommit fram till sjukhuset cirkulerade bilder ifrån olyckan på sociala medier ifrån personer som ville "varna andra". Inte detaljerade men hen visste ju att det var hen som låg där. Dessa j*la bilder låg kvar länge då de inte ansågs vara stötande enligt Facebook. Tyckte så synd om henom som såg dessa bilder ofta och jag och flera bedrev lite jakt på sociala medier ett tag för att få folk i vår närhet att inte dela de mer.
Folk är inte kloka!
 
Det är kanske långsökt men jag undrar om någon hindrar en räddnings insatts vilket medför att en skadad dör kan den personen dömas för mord?
 
Jag vet inte om det redan nämnts i tråden, men de stora dags(gam-)tidningarna skriver ju ofta nåt i stil med: -Var du där? Kontakta oss/skriv till oss! Ingen direkt uppmaning att skicka bilder, men underförstått, så..... Aftonbladet t.ex. är ju numera bara en soppa av diverse chock:er. Länkar man ska klicka på för att få se olika gräsligheter. Inte avlidna personer (än...) men snäppet under.
 
Fruktansvärt.

Jag kan förstå att man blir handligsförlamad/chockad av att se/vara i närheten av olyckan men att ta upp och filma? och stå i vägen. Helt otroligt.

För några år sedan var det en fruktansvärd cykelolycka som jag var på plats. Jag kom väldigt tidigt inpå. Flera bilar hade stannat och flera personer var ute för att hjälpa till. Jag stannade bilen med varningsljus på en bit ut i vägen och gick ut för att se om jag kunde hjälpa till. Fanns inte mycket jag kunde göra. Som tur var så var det några sjuksköterskor som kom precis bakom och hjälpte till. Jag gjorde mitt yttersta för att koncentrera mig på människorna runt omkring som vart chockade (det var ju några st. ytterligare cyklister, + chaufför bland annat) och inte se personen som låg på backen med folk omkring sig. Än idag mår jag ruggigt dåligt bara av minnesbilden av benen som stack ut och ryckte.

Jag kunde inte göra något så när brandkår och ambulans var på plats åkte jag därifrån.

Blev mycket förbannad dock på de trafikanter som körde i 70 utan att bromsa in när de ser att det står fullt med folk och bilar ute på körbanan.

Sitter jag som passagerar och passerar en olycka ja då tittar jag inte för att jag vill se någon skadad men om det är en personbil, lastbil eller vad det är som kan ha hänt. Kör jag bil själv är jag fullt fokuserad på annat.

Har själv agt ut notiser på t.ex facebook om trafikstockning pga av olycka speciellt om jag själv sitter i en bilkö. Skulle dock aldrig komma på tanken att ta kort på det och lägga ut. Ok om det är en lastbil som fått punktering eller något annat men inte på riktiga olyckor. Fy fasen
 
Jag bromsar alltid vid olyckor - dels vill jag se att hjälp är på plats, dels vill jag inte köra på någon. Så jag har nog bidragit till "tittköer"

Det jag finner jobbigt vid olyckor är att jag är så himla "oklarig" och inte kan hjälpa till. Jag kan larma, dirigera trafik och försöka få bort folk som är i vägen och that's it. Det betyder att jag håller mig borta - men ibland är man först på plats och ibland krävs extra händer. (Jag tränar och läser på, funderar hur jag skulle göra i olika situationer etc)

Jag var i Landskrona - det var jobbigt för folk var där med sina barn och badade och lät mannen dö :arghh: (nej, jag filmade inte och varken jag eller min bil var i vägen) Å andra sidan - jag kom när ett husvagnsekipage gått över en öppnad bro och där FRIDÖK åskådare för att föröka rädda folket i bilen. Vittnen höll också kvar räddningstjänsten eftersom de sett ytterligare en person i bilen
 
Är det någon som har hört någon som betett sig så rättfärdiga sitt beteende? I såna här trådar samlas ju vi som är normalvettiga och förfasar oss över pöbelbeteendet polisen skriver om. Vi blir upprörda, och flera av oss tänker säkert att man nästan hoppas att det är deras eget barn som förlorar livet nästa gång som räddningspersonal inte blir framsläppt. Men kommer någon någonsin in och berättar att denne glatt stod ivägen för räddningspersonal och filmade med sin mobil när någon förlorade livet?
Det är så oerhört svårt att förstå beteendet så det skulle vara intressant om någon kunde förklara hur man tänkte.

Just detta har jag tänkt mycket på. Hur tänker de som fotar, om vi bortser från de som tror att ab skulle köpa bilder på döda barn? Vad ska de med bilderna till? Ska de ta fram dem och spara o visa för polarna? Är de totalt dumma i huvudet? Det var någons son som dog, en tonåring, ett barn, och de vill.. fotografera? Jag hade kollat om jag behövts och sedan hade jag gått hem med en klump i halsen.

Hur tänker de som lyfter upp sina barn för att de ska se? Vi lever ändå i en värld där många blivit upprörda för att deras barn fått se djuren äta djur på zoo.. men barn ska se döda barn fiskas upp ur vatten? What the hell?

Jag såg bilder på den överkörda flickan från terrordådet dyka upp i min feed på fb och höll på att få spader (ej delat av vän utan i nån grupp eller något). Anmäldes väl av fler än mig o plockades bort kvickt. Men jag kan för mitt liv inte fatta vad för fel man har i huvudet som tycker att bilder på en liten tjej som fick dö ensam på Drottninggatan är något för sociala media. Jag försöker se ngt gott i alla men där drar jag gränsen. Äckel är vad de är. :rage:
 
Just detta har jag tänkt mycket på. Hur tänker de som fotar, om vi bortser från de som tror att ab skulle köpa bilder på döda barn? Vad ska de med bilderna till? Ska de ta fram dem och spara o visa för polarna? Är de totalt dumma i huvudet? Det var någons son som dog, en tonåring, ett barn, och de vill.. fotografera? Jag hade kollat om jag behövts och sedan hade jag gått hem med en klump i halsen.

Hur tänker de som lyfter upp sina barn för att de ska se? Vi lever ändå i en värld där många blivit upprörda för att deras barn fått se djuren äta djur på zoo.. men barn ska se döda barn fiskas upp ur vatten? What the hell?

Jag såg bilder på den överkörda flickan från terrordådet dyka upp i min feed på fb och höll på att få spader (ej delat av vän utan i nån grupp eller något). Anmäldes väl av fler än mig o plockades bort kvickt. Men jag kan för mitt liv inte fatta vad för fel man har i huvudet som tycker att bilder på en liten tjej som fick dö ensam på Drottninggatan är något för sociala media. Jag försöker se ngt gott i alla men där drar jag gränsen. Äckel är vad de är. :rage:
Jag tror att folk lever så mycket i bilder nuförtiden att de måste ha en bild för att känna att något hänt. Typ om man inte fotar händer det inte.

Jag hade en foto-tokig farbror - det var på gamla analoga tiden. När han skulle berätta att hans högt älskade fru dött skickade han en bild av sig själv bredvid kroppen. Bilderna var hans språk.

Jag har jättesvårt för att folk står i vägen och att de lägger ut bilderna i sociala medier - men det är så vanligt att det måste vara ett "konstruktionsfel", något hål i huvudet på hela släktet homo sapiens. Jag vill veta mer så att jag själv kan undvika att göra likadant.
 
Just detta har jag tänkt mycket på. Hur tänker de som fotar, om vi bortser från de som tror att ab skulle köpa bilder på döda barn? Vad ska de med bilderna till? Ska de ta fram dem och spara o visa för polarna? Är de totalt dumma i huvudet? Det var någons son som dog, en tonåring, ett barn, och de vill.. fotografera? Jag hade kollat om jag behövts och sedan hade jag gått hem med en klump i halsen.

Hur tänker de som lyfter upp sina barn för att de ska se? Vi lever ändå i en värld där många blivit upprörda för att deras barn fått se djuren äta djur på zoo.. men barn ska se döda barn fiskas upp ur vatten? What the hell?

Jag såg bilder på den överkörda flickan från terrordådet dyka upp i min feed på fb och höll på att få spader (ej delat av vän utan i nån grupp eller något). Anmäldes väl av fler än mig o plockades bort kvickt. Men jag kan för mitt liv inte fatta vad för fel man har i huvudet som tycker att bilder på en liten tjej som fick dö ensam på Drottninggatan är något för sociala media. Jag försöker se ngt gott i alla men där drar jag gränsen. Äckel är vad de är. :rage:

På morgonstudion i morse pratade men med polisen som la ut inlägget på FB som just pratade om barnens reaktioner och vad det kan göra med dem att behöva se detta.

Som sagt, man vill inte att deras barn ska se djur på zoo äta andra djur, men att låta dem se när en död tonåring tas upp ur vattnet går bra. Helt rubbat!
För egen del räckte det med att jag såg en deckare med ett lik på botten av en sjö när jag var i mellanstadieåldern för att få en livslång fobi mot att bada i hav och sjöar. Vad kan då inte detta skapa hos barnen som tvingas titta på detta va sina föräldrar.
 
Jag har jättesvårt för att folk står i vägen och att de lägger ut bilderna i sociala medier - men det är så vanligt att det måste vara ett "konstruktionsfel", något hål i huvudet på hela släktet homo sapiens. Jag vill veta mer så att jag själv kan undvika att göra likadant.
Mitt intryck är att de allra flesta reagerar negativt och avståndstagande på den här typen av artiklar och synliggöranden. Och de allra flesta tar ju trots allt inte bilder på olyckor, eller blockerar väg för räddningspersonal, även om andelen som gör det av allt att döma ökat /ökar. Jag tror att de flesta av oss inte behöver vara oroliga för att överraskas av något okänt personlighetsdrag som gör att vi plötsligt börjar fotografera olyckor och stå i vägen för räddningspersonal.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 513
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 720
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp