Hur kan man vägra att flytta på sig för räddningspersonal?

Är det någon som har hört någon som betett sig så rättfärdiga sitt beteende? I såna här trådar samlas ju vi som är normalvettiga och förfasar oss över pöbelbeteendet polisen skriver om. Vi blir upprörda, och flera av oss tänker säkert att man nästan hoppas att det är deras eget barn som förlorar livet nästa gång som räddningspersonal inte blir framsläppt. Men kommer någon någonsin in och berättar att denne glatt stod ivägen för räddningspersonal och filmade med sin mobil när någon förlorade livet?
Det är så oerhört svårt att förstå beteendet så det skulle vara intressant om någon kunde förklara hur man tänkte.
Man är väl nyfiken, helt enkelt? Det händer något spännande, det kommer räddningstjänst och polis och det blir lite dramatik, man vill veta hur det går. Vad är det som har hänt? Kommer han klara sig?

Och tänker inte ett steg till: Står jag i vägen? Det här är på riktigt, jag kanske står och tittar på när en människa dör.

De flesta lever väl rätt trygga och säkra liv här, jag tror det kan leda till att man blir lite naiv och storögd när det händer nåt. Att ens första tanke ”Oj vad spännande, nu händer det nåt på allvar här!” och inte ”Vad är det som händer här egentligen? Hur beter jag mig?”.
 
Jag är lite konfunderad och kanske nyfiken på personer som anser att det är spännande med polis, brandbilar osv. Eller så jag avtrubbad eftersom jag jobbat med polis större delen av mitt liv och sedan 8 år tillbaka jobbar på räddningstjänst.

Några här inne verkar ju reagera så, vad är det som gör att ni reagerar så? Jag alltså nyfiket intresserad av det, inget hån osv.
 
Jag är lite konfunderad och kanske nyfiken på personer som anser att det är spännande med polis, brandbilar osv. Eller så jag avtrubbad eftersom jag jobbat med polis större delen av mitt liv och sedan 8 år tillbaka jobbar på räddningstjänst.

Några här inne verkar ju reagera så, vad är det som gör att ni reagerar så? Jag alltså nyfiket intresserad av det, inget hån osv.

Jag håller med dig.
Visst, man undrar ju lite vad som hänt när man ser brandbil och polisbil.
Men jag är väldigt lite nyfiken över att titta.
När det var skogsbrand för en vecka sedan, åkte jag ner till brandområdet och tittade, men det berodde ju på att jag bor alldeles bredvid och det kändes obehagligt. Desto trevligare att se att det var släckt och "bara" pyrde.
Men att titta när det brinner hos någon annan - nej, det skulle jag inte göra.
Eller stanna och titta för att det finns en polisbil eller liknande. Nej.
Vid trafikolyckor: är ambulans på plats så stannar inte jag. Då finns högre kompetens än min på plats för akut omhändertagande. Och så nyfiken är jag verkligen inte att jag tittar.

Men det är väl jag som inte är särskilt nyfiken av mig.
 
Det kanske är så. Att man som inte är så nyfiken i sådana situationer. Jag kan inte minnas att jag någonsin varit nyfiken på det sättet. Jag resonerar lite som dig, är jag först då hjälper jag till tills jag är överflödig, finns där personal så är jag automatiskt överflödig. "Jahopp" är min reaktion på sirener, oavsett var och när.
 
Jag är lite konfunderad och kanske nyfiken på personer som anser att det är spännande med polis, brandbilar osv. Eller så jag avtrubbad eftersom jag jobbat med polis större delen av mitt liv och sedan 8 år tillbaka jobbar på räddningstjänst.

Några här inne verkar ju reagera så, vad är det som gör att ni reagerar så? Jag alltså nyfiket intresserad av det, inget hån osv.
Jag har faktiskt ingen aning om varför jag är så jäkla nyfiken. Det brukar inte ens vara speciellt spännande tycker jag. Vill mest veta vad som händer runtom mig. Lite lätt kontrollbehov, kanske? I kombination med en lättare, jag vet inte... Fascination?

Är ju dock inte den som går fram och tittar utan håller mig bakom gardinen. Undantaget en brand där jag och syrran sprang dit och kollade om den rök vi såg runt husknuten var en brand och ringa dit brandkåren. I det fallet blev vi kvar där. Dels för att branden var i ett förråd som gick mellan två anslutande radhus i trä som vi ville veta om de skulle klara sig (radhusen var redan utrymda), dels för att vi stod och pratade med andra grannar som reagerat, om någon sett nåt osv, det vanliga skvallret som såklart blir. Och dels lite fascination över det hela.

Jag har förr om åren suttit och glott på gore av ren fascination. Är mer kräsmagad idag men fascinationen finns kvar. Har faktiskt ingen aning om varför det är så fascinerande, men tänker att ovanstående hänger ihop med det.
 
Att stamma nagon som hjalper till ar inte alls vanligt i de delar av USA dar jag bott ... aven om det formodligen hander dar ocksa ... och det ar lika sjalvklart for lakare och sjukskotersokor att stanna for att hjalpa till dar som det ar i Sverige. Det ar mycket vanligt att manniskor faktiskt hjalper till vid bade olyckor och tillfallen nar nagon blir mobbad/trakaserad eller liknande overallt dar jag bott.
Nar man kor sager lagen att man maste sakta in och kora at sidan i bada riktningarna sa att det bildas en oppning i mitten. Har i Oregon/Washington ar folk fantastiskt duktiga pa det. Sa fort man hor/ser en raddningsbil kor man at sidan och stannar langt innan de hinner fram, aven i storre stader med mycket trafik (tank Seattle eller Portland) fungerar det. I Florida var de hyffsat bra, som man gjorde i Sverige forr ... inte som nu nar ingen verkar bryr sig i att halla undan langre, i South Carolina var det mer som det ar nu i Sverige ... folk var i vagen for raddningspersonal. :banghead:
 
Jag är lite konfunderad och kanske nyfiken på personer som anser att det är spännande med polis, brandbilar osv. Eller så jag avtrubbad eftersom jag jobbat med polis större delen av mitt liv och sedan 8 år tillbaka jobbar på räddningstjänst.

Några här inne verkar ju reagera så, vad är det som gör att ni reagerar så? Jag alltså nyfiket intresserad av det, inget hån osv.
Jag tycker inte det är särskilt spännande, men om man inte är van att se det så kan jag förstå att man tycker det. Nånting har ju hänt om det kommer blåljus, vadå? Folk blir väl nyfikna, helt enkelt. De flesta har ju inte en olycksfylld vardag där det kommer poliser och ambulanser var och varannan dag.
 
Man är väl nyfiken, helt enkelt? Det händer något spännande, det kommer räddningstjänst och polis och det blir lite dramatik, man vill veta hur det går. Vad är det som har hänt? Kommer han klara sig?

Och tänker inte ett steg till: Står jag i vägen? Det här är på riktigt, jag kanske står och tittar på när en människa dör.

De flesta lever väl rätt trygga och säkra liv här, jag tror det kan leda till att man blir lite naiv och storögd när det händer nåt. Att ens första tanke ”Oj vad spännande, nu händer det nåt på allvar här!” och inte ”Vad är det som händer här egentligen? Hur beter jag mig?”.

Det där kan förklara att folk är i vägen initialt, absolut. Men jag tycker att det är ett väldigt långt steg till att sedan vägra flytta sig på order av polis så att de fysiskt måste gå och mota bort folk- jag tycker det är en väsentlig skillnad på obetänkt nyfikenhet och att ignorera polismans order för att man absolut måste få titta. Likadant med de som fotograferar en drunknad tonåring- att fotografera någon som är död alt kämpar för sitt lv tycker jag är att överstiga "normal" nyfikenhet. Det är en smula bisarr sådan och dessutom extremt respektlöst. Att sedan lägga ut dessa bilder på nätet är ju inte av nyfikenhet utan ngt helt annat mer egoistiskt. Att sedan- ännu ett steg längre- käfta emot när polis säger till en att sluta fotografera.. då är man, imho, väldigt väldigt långt ifrån att klassas som nyfiken.
 
Det där kan förklara att folk är i vägen initialt, absolut. Men jag tycker att det är ett väldigt långt steg till att sedan vägra flytta sig på order av polis så att de fysiskt måste gå och mota bort folk- jag tycker det är en väsentlig skillnad på obetänkt nyfikenhet och att ignorera polismans order för att man absolut måste få titta. Likadant med de som fotograferar en drunknad tonåring- att fotografera någon som är död alt kämpar för sitt lv tycker jag är att överstiga "normal" nyfikenhet. Det är en smula bisarr sådan och dessutom extremt respektlöst. Att sedan lägga ut dessa bilder på nätet är ju inte av nyfikenhet utan ngt helt annat mer egoistiskt. Att sedan- ännu ett steg längre- käfta emot när polis säger till en att sluta fotografera.. då är man, imho, väldigt väldigt långt ifrån att klassas som nyfiken.
Jämför bilden av den tioåriga pojken som spolades upp på en strand o blev förstasides rubriker i hela världen.
 
Jämför bilden av den tioåriga pojken som spolades upp på en strand o blev förstasides rubriker i hela världen.

Ja, jag var en av dem som inte tyckte det kändes ok alls även om jag kan förstå argumentet att syftet här var ett annat (få världens ögon på problemet med flykten över havet) än att jaga likes på fb.
 
Likadant med de som fotograferar en drunknad tonåring- att fotografera någon som är död alt kämpar för sitt lv tycker jag är att överstiga "normal" nyfikenhet. Det är en smula bisarr sådan och dessutom extremt respektlöst. Att sedan lägga ut dessa bilder på nätet är ju inte av nyfikenhet utan ngt helt annat mer egoistiskt. Att sedan- ännu ett steg längre- käfta emot när polis säger till en att sluta fotografera.. då är man, imho, väldigt väldigt långt ifrån att klassas som nyfiken.
Håller helt med dig! Jag tycker det är ett vidrigt, äckligt och absurt beteende.
Jag välkomnar det nya lagförlaget om att kriminalisera sådant beteende lika mycket som jag avskyr att jag behöver göra det :meh:
Vi ska inte ens behöva en sådan lag :mad: Men tyvärr så verkar det vara den enda vägen, bedrövligt!
 
Det där kan förklara att folk är i vägen initialt, absolut. Men jag tycker att det är ett väldigt långt steg till att sedan vägra flytta sig på order av polis så att de fysiskt måste gå och mota bort folk- jag tycker det är en väsentlig skillnad på obetänkt nyfikenhet och att ignorera polismans order för att man absolut måste få titta. Likadant med de som fotograferar en drunknad tonåring- att fotografera någon som är död alt kämpar för sitt lv tycker jag är att överstiga "normal" nyfikenhet. Det är en smula bisarr sådan och dessutom extremt respektlöst. Att sedan lägga ut dessa bilder på nätet är ju inte av nyfikenhet utan ngt helt annat mer egoistiskt. Att sedan- ännu ett steg längre- käfta emot när polis säger till en att sluta fotografera.. då är man, imho, väldigt väldigt långt ifrån att klassas som nyfiken.
Jag försvarar inte handlandet, jag förklarar det.
 
Vad har du för förklaring, då?

Jag önskar att jag hade någon, men oskyldig nyfikenhet hör inte dit (utom just de som råkar stå i vägen med bil eller för egen del tills någon säger till). Idioter? Egoister som tycker det är coolt att visa polarna bilder på döda barn? Såna som gör allt för likes? Freaks som går igång på andras lidande? Finns väl ett antal teorier man kan ha.
 
Människor är ju väldigt nyfikna på blåljuspersonal / personal med uniform.
Se på alla sos alarm program, livräddarprogram, border security program som görs för teve (i många länder).

Bondi rescue är ett av de största här i Aus. Tittar man i bakgrunden när de livräddr nån på stranden så står det alltid ett 40-tal människor tätt inpå som någon personal måste hålla bort.

Jag är nyfiken men nöjer mig med att se på teve. Skulle inte gå fram till en olycksplats om det redan är personal på plats, det förstår jag inte varför folk vill
 
Nu har jag aldrig varit med vid större olyckor, däremot vid mindre.

Tycker både beteendet med att fota/filma och pressens sensationslystnad/sensationsjournalistisk är rent vidrigt. :yuck:


Om jag var på en olycksplats där det hänt en större olycka skulle jag i första hand försöka hjälpa till på något sätt. I andra hand (definitivt!) hålla mig ur vägen.

Däremot så har jag i situationer där det hänt mindre olyckor ibland varit passiv. Senast idag. Var en kille i ca. min ålder, som joggade förbi, och snubblade till rätt ordentligt (men utan att ramla!) och stannade upp kanske 30 s - 1 min, för att jogga vidare. Där verkade han vara okej, och jag såg ingen anledning att gå fram. Häromveckan såg jag också en unge, kanske 10 år, ramla och slå i ena underarmen rätt fult. Då tänkte jag faktiskt gå fram, men var relativt långt ifrån och det redan var 3 st på väg dit, varför jag inte såg någon anledning. Hade det däremot inte varit någon annan som sprungit fram på max 30 s, hade jag givetvis gjort det!
 
Jag önskar att jag hade någon, men oskyldig nyfikenhet hör inte dit (utom just de som råkar stå i vägen med bil eller för egen del tills någon säger till). Idioter? Egoister som tycker det är coolt att visa polarna bilder på döda barn? Såna som gör allt för likes? Freaks som går igång på andras lidande? Finns väl ett antal teorier man kan ha.

Varför skulle det samlas freaks och idioter vid badplatser just, menar du?

Det är betydligt vanligare att folk är tanklösa än att de är freaks som går igång på lidande.

Dessutom så tenderar människor att göra som alla andra. Så om det redan står tjugo människor och glor, så blir den tjugoförsta i regel också nyfiken och tittar.

Jag tror inte de som stod där hade en tanke på att de skulle kunna hindra räddningsarbetet.
 
Varför skulle det samlas freaks och idioter vid badplatser just, menar du?

Det är betydligt vanligare att folk är tanklösa än att de är freaks som går igång på lidande.

Dessutom så tenderar människor att göra som alla andra. Så om det redan står tjugo människor och glor, så blir den tjugoförsta i regel också nyfiken och tittar.

Jag tror inte de som stod där hade en tanke på att de skulle kunna hindra räddningsarbetet.

Men nu maler du ju bara på om samma sak. Jag syftar ju på de som står kvar och käftar emot när de blir tillsagda att gå. Menar du att de då, trots att polis säger till dem, ändå inte kan ha en tanke på att de hindrar? Menar du att de som fotograferar döda barn och blir tillsagda att sluta och då protesterar inte har en aning om vad de sysslar med?
 
Men nu maler du ju bara på om samma sak. Jag syftar ju på de som står kvar och käftar emot när de blir tillsagda att gå. Menar du att de då, trots att polis säger till dem, ändå inte kan ha en tanke på att de hindrar? Menar du att de som fotograferar döda barn och blir tillsagda att sluta och då protesterar inte har en aning om vad de sysslar med?
Att de käftar emot tyder väl på att de inte förstår?

”Idioter och freaks” är en så dålig förklaring till varför människor gör som de gör. Tror du att de tänker så, ”jag är en idiot, så jag står kvar här!”?
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 518
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 722
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp