Hur känner man tjocklek på täcken!?

Domino_s

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp, tänkte gå igenom alla mina täcken idag och se om något behövde köpas till nu inför den kalla årstiden. Börjar sortera och kika igenom.

Då slår det mej att ingenstans står det hur många gram foder det är i dom...:confused: Jag kan ju gissa mej till det hyfsat, men är ändå osäker...:o

Så nu får vi se om alla ni kloka bukare kan hjälpa mej i min lilla täckeskris...:angel:

Jag har flera regntäcken med tjockt fleecefoder i, (alltså inget emellan yttertyget och fleecen). Är detta 100 gram?

Hur tjocka är 200 grams, jag har två som jag har för mej att jag har köpt som 200 grams. Men blev nu osäker på det ena, dom är yttertyg, innertyg och nåt mjuk fyllning emellan.

Likadant med vintertäcken, jag har 2 olika var till mina, när jag känner på dom känns dom lika tjocka. Finns det ofta olika tjocklekar på vintertäcken, eller är 300 g standard?

Detta är aldrig nåt jag har funderat över innan, men känner att jag vill ha ordning på det nu...:laugh:

Tacksam för all hjälp ni kan ge mej!

Mvh Domino_s

Sv: Hur känner man tjocklek på täcken!?

Det går inte att känna hur mycket fyllning det är i ett täcke, du måste öppna täcket, ta ut en bit av fodret och väga det för att räkna ut hur mycket en kvadratmeter av fyllningen väger.

Fodret kan även vara olika mycket uppfluffat i täcket, så ett 200 grams täcke kan se lika tjockt ut som ett 300 grams.

Att väga hela täcket är inte heller någon idé, eftersom yttertyg, innerfoder och beslag kan ha olika vikt.

Jag har flera regntäcken med tjockt fleecefoder i, (alltså inget emellan yttertyget och fleecen). Är detta 100 gram?

fleecefodrade täcken är ofta vad det låter som, fleecefoder och ingen fyllning. Sägs däremot vara lika varmt som ett 100grams-täcke. Men 100gramstäcke har fyllning.

Hur tjocka är 200 grams, jag har två som jag har för mej att jag har köpt som 200 grams. Men blev nu osäker på det ena, dom är yttertyg, innertyg och nåt mjuk fyllning emellan.

svårt att säga, svårt att avgöra. Jag kan se skillnad på mitt nya 200grams och relativt ny 300grams men vårt äldre 400grams ser inte tjockare ut än 200grams-täcket

Likadant med vintertäcken, jag har 2 olika var till mina, när jag känner på dom känns dom lika tjocka. Finns det ofta olika tjocklekar på vintertäcken, eller är 300 g standard?

300gram har varit det vanligaste så vitt jag vet, men det finns en salig blandning.

Tänkte passa på att fråga om mina funderingar gällande tjockleken på täcken. Lite dumma frågor...När använder ni 200g resp 300g? Hur mycket skillnad gör 100gr fyllning? Kan man säga någon temperatur gräns/blåsgräns:-) när man använder vad?
Har väldigt svårt med när jag ska använda vad. Vissa har mer gram inne som stall täcke än vad andra har till sina hästar i hagen...

Att se skillnaden på gamla täcken kan vara svår. Nyare med mindre fyllning kan se tjockare ut...

Tänkte passa på att fråga om mina funderingar gällande tjockleken på täcken. Lite dumma frågor...När använder ni 200g resp 300g? Hur mycket skillnad gör 100gr fyllning? Kan man säga någon temperatur gräns/blåsgräns:-) när man använder vad?
Har väldigt svårt med när jag ska använda vad. Vissa har mer gram inne som stall täcke än vad andra har till sina hästar i hagen...

Att se skillnaden på gamla täcken kan vara svår. Nyare med mindre fyllning kan se tjockare ut...

Jag har enligt följande:

Över 7 grader och regn. Ofodrad regntäcke.
+2 till +7 Fleecefodrat regntäcke/100 gram.
-4 till +2 200 grams.
Under -4 300 grams.
Under -4 och busväder. 300 grams med halvhals.

Mvh Domino_s

fleecefodrade täcken är ofta vad det låter som, fleecefoder och ingen fyllning. Sägs däremot vara lika varmt som ett 100grams-täcke. Men 100gramstäcke har fyllning.

svårt att säga, svårt att avgöra. Jag kan se skillnad på mitt nya 200grams och relativt ny 300grams men vårt äldre 400grams ser inte tjockare ut än 200grams-täcket

300gram har varit det vanligaste så vitt jag vet, men det finns en salig blandning.

Tack för ett bra svar...:bow:

Mvh Domino_s

Tack för ditt svar! Har du ngn erfarenhet av att använda lager på lager, sk liners? Funderar på om jag ska köpa skal och variera undertäckena
100gr, 200gr osv. Tar inte lika mkt plats i tvättmaskinen.

Mvh Nyxen

Jag använder i stort sett samma täcke hela vintern, dvs 100 gram. Blir det nedåt 20-25 grader och blåsigt kanske 300 gramstäcket åker på, men annars är det mest reserv. (Det var rea på det, och det är allmänt lättare att få tag i tjockare täcken...)

Hästar funkar inte alls som oss människor när det gäller kläder vid en viss temperatur. Vi tar ju gärna på något tjockare redan vid ett par graders skillnad, medan hästarna har en komfortzon på ca 20 grader.

Det betyder att man i stort sett kan ha samma täcke på vid 0 grader som vid 20 minus. Att hålla på och dutta med olika täcken vid några graders intervall är oftast helt onödigt, och är ofta en konfliktkälla i inackorderingsstall...:angel:

Hur tjockt täcke hästen behöver är mycket individuellt och har den fri tillgång till mat i hagen så behövs tunnare täcke.

Jag använder i stort sett samma täcke hela vintern, dvs 100 gram. Blir det nedåt 20-25 grader och blåsigt kanske 300 gramstäcket åker på, men annars är det mest reserv. (Det var rea på det, och det är allmänt lättare att få tag i tjockare täcken...)

Hästar funkar inte alls som oss människor när det gäller kläder vid en viss temperatur. Vi tar ju gärna på något tjockare redan vid ett par graders skillnad, medan hästarna har en komfortzon på ca 20 grader.

Det betyder att man i stort sett kan ha samma täcke på vid 0 grader som vid 20 minus. Att hålla på och dutta med olika täcken vid några graders intervall är oftast helt onödigt, och är ofta en konfliktkälla i inackorderingsstall...:angel:

Ja just därför som jag ville höra vad ni säger om täcken. Jag har kännedom om hur hästar fungerar med pälssättningen/hur ljuset påverkar, fodring m.m.
Tack för svaren!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 651
Senast: Lavinia
·
Utrustning Ja, tänkte vi kunde ha en tråd för alla oss som för ett par år sedan köpte ett täcke (på rea kanske) och sedan knappt använt det (eller...
Svar
15
· Visningar
1 948
Senast: miiiiiiia
·
P
Utrustning Hmm ja man kanske skulle ta o söka hjälp för sin täckesmani o shopping :rofl: Va i hästaffären (Börjes) igår o skulle köpa ETT...
Svar
18
· Visningar
1 366
Senast: lakrits
·
L
Utrustning Jag ska antagligen att sponsra ett lopp på mantorp den 16 oktober (en annan tjej ska sponsra pokaler) och vill ha tips på täcken. Dom...
Svar
1
· Visningar
728
Senast: amalia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31