hur klär ni er till stallet?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare oh_darling
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 5 012
jag bryr mig inte så noga.

på ridskolan har jag visserligen läderstövlar och snygga (enligt mig) helskodda ridbyxor. men sen blir det någon lämplig tshirt eller skjorta oftast. som inte passar till ridbyxorna oftast.. :rofl:

sen hos foderpållen så blir det lite olika. oftast har jag alltid ridbyxor och ridskor eller stövlar. men tex i fredags hade jag mysbyxor över för det var kallt.

det är ju ingen som ser mig där, förutom de andra i stallet (7 hästar) och de i grannstallet.. ligger ute på landet osv.. ingen som bryr sig så noga ändå känns det som..

praktiskt och helt..ska vi åka bort och träna lr om tränaren kommer snyggr vi till oss...annars ser jag ut som en slusk..

hehe. när jag rider min häst i lill-stallet är det inte så noga. Nu är det ju kallt oxå så jagkör med täckbyxor, trefingervantar, skor med varmt foder o gummi över tån, varm jacka å öronvärmare ;) ..
Men i ridhuset på ridklubben kör jag med nån skön tröja, ridbyxor, bruna shortchaps å bruna easy rider skorna.. Noggrannare i ridhuset är jag ju med klädseln men det känns inte spec. viktigt....
:p

*är en bryare*

När jag rider iafall, ska jag bara upp och mocka eller pyssla blir det mina gamla stalljeans & några tjocka tröjjor & tjock jackan.

Rider jag vill jag vara snygg och matchande. ( även med hästen ) skulle aldrig kunna tänka mig att rida i gamla trasiga smutsiga kläder :o

Det som jag kan ha på mig tex: Svarta ridbyxor, helskodda, svart turtleneck undertröjja, vinröd klassisk ull tröjja över, svarta strumpor med mörkblå/vinröd täckning, svart fleece tröjja, & vinröd/grå halsduk, svart mössa, svarta vantar, ok, har en grå vinterjacka :p :D & svarta stövlar, totton får ha vinrött shabrak.

Jag måste matcha :o Tycker det är så gräsligt fult med färger som skär sig. Brukar påpeka för min kompis att ljusbruna lindor fram och bebisrosa bak inte går ihop med gröna ridstrumpor typ :crazy:
Försöker ha neutrala färger i stallet; svart, grått, beiget, vitt, creme o en del blått. Måste passa alla mina färger på benlindor, skydd, schabrak, filtar, ridtäcken o täcken :smirk: Är fruktansvärd på sånt där.
Tyvärr har jag en rosa stalljacka om vintrarna och den ser förjävlig ut till min golden stripe filt så den åker av så fort man kommer in i ridhuset :D
nej usch, det ska vara helt, rent o prydligt!

Jag har eget stall hemma och bor på LANDET. Är det svar nog? :devil:

Nu vintertid så har jag när jag är i stallet och pysslar:

Långkalsonger. Valfria byxor ur lådan med stallbyxor (stallbyxor är byxor som utrangerats frånd en vanliga garderoben. Dvs sådana med fläckar som inte går bort, sådana som blivit slitna, urblekta etc. Eller som jag ledsnat på och rensat ur, fast de sistnämnda är få..). Sen valfria tröjor ur samma låda. Ingen av dem skulle vinna ngt stilpris och är utrangerade på samma sätt.

På fötterna MH Rimfrost stall/ridskor, på huvudet en extremt dyr, extremt varm mössa som katten halvslaktade innan jag ens hann ta bort lappen *morr* Den är svart, stickad men vindtät. Och har tre STORA fula hål i yttermaterialet/stickningen där det är lite uppfransat efter kattjävelns klor.

Vilka vantar jag har beror helt på temperatur, från ridvantar med noppror eller dyrare mockaridhandskar till tumvantar om det är riktigt kallt.

Det hela kröns med en 'vägarbetsjacka' modell SKITIG. En sådan där jacka som vägverksarbetare etc har, dvs knallgul med breda grå reflexer överallt. Syns bra, vaaaarm som bara den och slittålig. Har tillhörande thermobyxor med om det är KALLT.

Ska jag bara ner en snabbis i stallet hoppar jag i gummistövlarna.. Jag har nattfodrat i morgonrock med *flin*

Sommartid är det utrangerade byxor enligt ovan, eller ett par shorts som..tja..sett bättre dagar, utrangerad t-shirt eller tröja samt utrangerade gympaskor (som jag dock kör i maskinen med jämna mellanrum) eller mina älskade birkenstocktofflor.

Således - bryr jag mig ett skvatt om hur jags er ut i stallet? NEJ! Det är jag och bönderna som ser mig, och bönderna har..ehum..samma klädsmak när de är i sina ladugårdar så vi skabbiga bybor brukar hela glatt när vi möts i våra outfits vid postlådan ;)

När jag ska RIDA däremot så byter jag kläder, men det är av bekvämlighet. Det är skönast att rida i ridbyxor. Har några att välja på men rider endera i helskodda manchester (marinblå eller 'kamelfärgade') eller i helskodda Eurostar (gröna med röd och blå ruta). Endera läderridstövlar eller MH Easy Riderskor med tillhörande shortchaps. På vintern i mina MH Rimfrost stall/ridskor (inga shortchaps). Långkalsonger unde rpå vintern. Tröjorna är fortfarande av de utrangerade. Valfria ridhandskar (från tunna-tunna i skinn via ridvantar med noppor (alltid grå) till lite tjockare i grå mocca/skinn. Hjälm på huvudet, "Hettan" under om det är kallt om öronen.

Och så endera Säkerhetsväst eller så (under rätt säsong för jacka) min MH R.S.Q Bodyguard ridjacka (ser ut som en vanlig, SNYGG ridjacka men har en massa säkerhetsvästsplattor instoppade här och var, de går dock att plocka ur om man vill ha den som vanlig, tunn jacka).

Är jag på kurs så är jag i stallet i "ridoutfiten" utom att jag aldrig går runt och stallfixar i ridstövlar utan isf gympaskor eller ridskor, men jag har snyggare tröjor.

Men eftersom jag har eget stall, hästarna inte bryr sig och grannarna inte bryr sig så ser jag ingen anledning att 'flasha runt' i 'fina' kläder som ändå kommer bli förstörda på sikt.

HÄSTEN däremot är ALLTID prydligt och matchande. Det enda jag skiter i färgen på är täcken. jag vill HELST ha grå täcken, men sålänge de är bra får de vara grisrosa om de vill. Dock har jag mest gröna, blå och svarta. Men faktiskt ett SKRIKLILA också.

Men det är alltid samma färg på träns och sadel, det är alltid snyggt schabrak (grått)eller fårskinnsvojlock och vita (med svart fode roch kardborrespännen) benskydd eller grå benlindor. Svarta boots. (Hästen är en skimmel)

Silverdetaljer på allt (jag returnerade ett par tyglar häromveckan när jag insåg det var mässingsspännen på dem). Jag skulle ALDRIG rida med vävribbtyglar och utrustningen är alltid välvårdad och ren.

Men som sagt,d et är HÄSTEN det..;)

För tillfället så har jag mest min varma sköna Hööksoverall! När det är varmare har jag ridbyxor med lämplig överdel. Tröjor är oftast de jag (eller mamma) har kasserat från våra vardagsgarderober. De brukar dock vara hela och relativt rena. Rider jag kurs tar jag det snyggare paret ridbyxor och gärna någon av de nyaste stalltröjorna då det ser någorlunda OK ut.

Men jag köper aldrig speciella jackor och tröjor för stallet...

om jag bara ska mocka o göra höpåsar brukar jag inte bry mig om vad jag har på mig oftast är det jeans eller mjuiksbrallor.

ska jag rida har jag däremot alltid ridbyxor o stövlar o en collegetröja till. nu på vintern brukar jag ha kängor när jag rider ut + thermoridbraller.

fattar inte hur folk typ kan köpa speciella "häst"tröjor typ CRW osv när de ser ut som vanliga tröjor man kan köpa i vilket h&m som helst

Jag är alltid noga med vad jag har på mig när jag ska ut och träna.Då har jag alltid helskodda ridbyxor, nyputsade stövlar, snygg tröja, figursydd kort jacka och ridhandskar. Nu på vintern måste man ju dra på sig ett par chaps över benen när man rider till ridhuset.

Eftersom jag har hästarna hemma på gården i eget stall, så vid stallskötsel brukar jag bara ha överdragskläder på mig.

Jag klär mig i snygga kläder för att jag gillar att vara lite fin!Tycker att det är viktigt att man själv och hästen ser välvårdad ut!!

Nu när jag bara rider ut o myser så har jag min overall, om jag ska träna kan jag inte ha den för det blir så satans varmt.
Då har jag t ex; mörkgrönt asbra underställ, ljusa jeans med "breda vader", WARP skor, en svart tjock polotröja och en svart Adidas-huvtröja...

Kläder med främst efter väderleken men annars beror det lite på vad jag är för på humör också och vad jag känner
för, för dagen.

Rider alltid i ridbyxor och oftast ridstövlar (graningen, tror modellen heter outdoor eller nåt sånt..?) alt. ridskor och ridstrumpor, långärmad myströja.. :smirk: och klubbjacka, har även en blå CO showhat hjälm och mina bruna roeckl handskar :smirk: på mig då..

På vintern brukar jag även ha långkalsonger och ev. även
ett par thermoridbyxor över. Michelingubbbe var det ja.. :p
När det är kallt tänker jag inte så mkt på hur det ser ut,
bara jag är varmt klädd..

Om jag bara är i stallet och inte ska rida händer det även att jag ibland annars har typ mjukisbrallor eller tränings-
overollsbyxor eller nåt sånt på mig..

Försöker främst och klä mig bekvämt och praktiskt, men gillar även och kombinera färger ibland också och i af
försöka klä mig ganska stilrent.. I stallet föredrar jag
själv oftast blått, brunt, grönt, vitt, typ creme/beigt.
Försöker köpa ridkläder med dom färgerna då jag vill köpa
dem färgerna på hästgrejerna då man köper häst så småning om och vill kunna kombinera med typ schabraket..

Har nu blå hjälm, blå klubbjacka (höst/vår), en mörk grå
källquistjacka för höst-vinter-vår bruk, ett par VH ridbyxor som är typ åt beige/gul/bruna hållet..?

Nästa gången vill jag köpa cremefärgade, svarta eller marinfärgade ridbyxor. :bump:

Älskar och köpa häst & ryttargrejer fast jag inte har nån häst.. :smirk: mkt roligare än vanliga kläder..

lallar runt i mjukisbrallor som vanligt. jag tar det jag hittar.. inte alltid att jag hittar mina egna brallor tex. så då tar ja nån annans :d man får passa sej när jag är i stallet.
på träning har jag helskodda, klubbjacka, stövelskaft, jodphur, sporrar och ser ruskigt prydlig ut :D
på sommaren rider jag barfota med avklippte mjukisbrallor.

nu på vintern är jag stiligt klädd i skitiga termobyxor, dammig mössa, gammal Rimi tröja och skitig svart jacka :smirk: :smirk: känner mig inte ett dugg snygg i stallet, men sen så håller jag mig hellre varm och ser lite skitig ut än att gå runt & frysa bara för att jag vill se snygg ut i stallet..
det är alltså på vintern.

på våren matchar jag gärna i ljusblått, vitt & svart..både på mig & pållan.

Ska jag inte rida tar jag bara nå bekväma träningsbrallor och fleece, när jag rider har jag ridbyxor, chaps (shortchaps eller hellånga beroende på väder). Är det riktigt kallt har jag termobrallor över.. Några tröjor, fleece och väst.

Nu på vintern har jag långkalsonger, militärgröna canadabyxor, nån varm tröja (grå fleece el svartvit tröja oftast), skoterkängor, militärgrön, lång jacka, svart sotarmössa och gråmelerade vantar.. När jag rider byter jag ut sotarmössan mot svart ridhjälm och jackan mot en kortare svart jacka.. På fötterna brukar jag ha mina Graningeridstövlar..

På sommaren har jag svarta ridbyxor, bruna el. svarta ridskor samt t-shirt och svart ridhjälm.. Ibland rider jag dock i militärbyxor...

när jag inte rider; mjukisbyxor, gummistövlar och gammal täckjacka. har precis kasserat min favorittröja; en mus hade gnagt hål på den. på händerna har jag riktiga "arbetshandskar", helt perfekt, dom tål allt från höbärgning till lagning av staket och grejjning med täckerna..
när jag rider drar jag på mig ridstövlarna, termoridbyxorna osv. Lite mer "stil" :)
kanske ska tilläggas att jag har eget stall, så ingen ser mig när jag "sluskar på".. :)

idag bröt jag dock min slusk-trend. köpte en kyra k sommarjacka :)
kan vara bra eftersom vi ska börja åka runt lite å träna...

:bump:

Jag håller med dig till 100% när det gäller det där med att vara "fin" & "matchad" i stallet.

Jag är nästan extremt överdriven när det gäller det där! :p
Matchar i princip a l l t i d kläderna med schabrak och lindor till hästen. Köpte t.o.m. ett nytt schabrak + nya lindor i "rätt" färg när jag köpte ridbyxor häromveckan.

Tycker det är snyggt när det ser propert och fint ut. Även fast vissa ibland inte verkar klara av att man anstränger sig utan är tvungen att kommentera det på ett nedlåtande sätt. Bara för att de själva rider runt i mjukisbrallor, knallrött schabrak och neopren skydd från -94. Jag skulle aldirg få för mig att kommentera deras stil, det är upp till var och en hur mycket man vill anstränga sig tycker jag!

Jag bryr mig inte om vad jag har på mig på vintern när det är kallt, är oftast långisar och ovanpå det täckbyxor som jag ärvt av lillebror (han har blivit större än mig :D)
Sen en hästdrägglig tröja och en spånig halsduk, nån mössa och så en jacka! :rofl:
Jag gillar att vara skitig hahahah :D

Men på sommaren försöker jag ha snygga kläder i stallet :angel:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 428
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 760
Senast: 13579vas
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈