Bukefalos 28 år!

hur klippa?

Apropå fulklippningar så är min häst klippt så här just nu. :p



Klippte lite mindre förra gången men det räckte inte för hon höll på att dö av värmeslag efter en timmes ridtur i skritt med kortare inslag av trav. :o



Som sagt, inte så snyggt men väldigt effektivt. :D
 
Lillponnyn är klippt såhär i år. Går utan täcke utom vid ordentligt med regn. Kanten ser ojämn ut hur man än gör, pälsen är jättelång! Kanske klipper mer framöver men detta räcker för tillfället :) har kvar på halva halsen för att vatten inte ska rinna ner på hals och bog.

https://instagram.com/p/83by1JH2Hb/
 
@Evolution och @Buck
Det var nog dessa bilder :)

1379428_468657236586769_1699016262_n.jpg


556170_278343585618136_867440487_n.jpg


Här är årets klippning
12046861_852434058209083_4034551744765258335_n.jpg
 
Apropå fulklippningar så är min häst klippt så här just nu. :p



Klippte lite mindre förra gången men det räckte inte för hon höll på att dö av värmeslag efter en timmes ridtur i skritt med kortare inslag av trav. :o



Som sagt, inte så snyggt men väldigt effektivt. :D
Jag gjorde nästan exakt som du i år :rofl: Klippte ungefär som första bilden först, och min häst höll ändå på att svettas ihjäl :p Sen klippte jag mer, precis så som du gjorde, förutom att jag inte klippte benen :o
 
Apropå fulklippningar så är min häst klippt så här just nu. :p


:D

Hur har du avslutat den klippningen bak på rumpan? Har du bara klippt rakt bak eller i nån båge?
Lutar åt att min häst behöver en liknande klippning o jag funderar just på hur man avslutar den. Brukar ju vilja följa tydliga muskelkonturer men det är dåligt med såna så högt :p
 
Hur har du avslutat den klippningen bak på rumpan? Har du bara klippt rakt bak eller i nån båge?
Lutar åt att min häst behöver en liknande klippning o jag funderar just på hur man avslutar den. Brukar ju vilja följa tydliga muskelkonturer men det är dåligt med såna så högt :p

Funderade faktiskt på att fota bakifrån när jag ändå tömkörde idag men det blev inte av. :D
Jag har bara rundat av lite mot svansroten. Kanske inte det snyggaste jag har åstadkommit men som sagt, det var effektivt. :)
 
Tror jag klipper som Gaias andra bild nästa klippning (kanske ikväll, joggade hästen lite innan och hon blev fortfarande svett om halsen.) var ngt sånt jag tänkte först men inte vågade :o. Är rädd för täckes skav :/.
Men hur mycket hinner det växa ut på 2 veckor? Är ju ganska bra väder nu men sen när det är täcke dygnet runt så är risken för skav mycket större.
 
Blev en till klippning trotts allt :p, försökte göra som Gaia men är lite ringrostig med maskinen..
Lämnade benen och en bit över, inte så jätte snyggt men det fyller förhoppningsvis sin funktion :p

(Förstår inte hur det blev en sån fyrkant vid mulen.. hoppas att det är kamerans verk då jag inte såg ngt sånt då jag klippte O_o.)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Grazing
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
611
Senast: tott
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 338
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
987
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp