Hur klipper jag katten?

mian1

Trådstartare
Vår håriga katt får sällan tovor, men baktill kan hon bli äcklig och i armhålorna fram kan det bli klumpar som taggar och grejer kan fastna i. På sommaren är hon ibland borta flera dagar i sträc och då är det svårare att upptäcka sånt i tid. I dag kom hon hem efter att ha varit borta i två dagar och hela rumpan var en enda gegga :crazy:
Hon har mjuk och fjunig päls och det är jättesvårt att klippa med sax. Det blir fult och hackigt och saxen fastnar och luggar henne.
Finns det nåt lätt och smidigt sätt att klippa pälsen i baken och under magen riktigt kort nu i sommar? Har provat storebrors hårklippsningsmaskin (sorry brorsan), men det gick inte alls.
 
Jag använder bara valig kattkan och en sax. Kila in kammen mellan "klumpen/hårtussen" och huden och klipp mot saxen (då är det ingen risk för att klippa i skinnet). Det är hur jag har gått tillväga i flera år, har ingen bättre idé...
 
Jag vill klippa katten i förebyggande syfte. När hon väl får en klump är det inte svårt att klippa bort den, men är hon hemifrån i ett par dagar så är hon ju tvungen att stå ut med tovan tills hon kommer hem.
Fast en klippmaskin för en massa pengar är nog tveksamt om vi investerar i bara för att klippa kattan en gång om året. Och hundtrim tar inte emot katter.
 
Min långhåriga bajskatt ansar jag lite med en nagelsax där bak då och då. Det blir inte så rakt och jämnt, och han kan bli lite tjurig, men det hjälper ganska bra. Min katt är snäll så jag tar tag i svansen och lyfter upp den och sen klipper jag med andra handen. Det värsta är att han vill leka med saxen! :p
 
Vår katt är så luddig att man inte riktigt får tag med saxen. Hon funkar att klippa om en håller henne och en klipper. Men även med skarp sax så blir resultatet inte så bra. Det ser ut som om man kört henne genom kompostkvarnen för hon blir alldeles hackig och konstig.
Är nagelsaxen lättare att klippa med än vanlig sax?
 
Jag vet inte, har ingen större sax som är någorlunda vass så jag har inte testat. Men jag klipper väldigt lite i taget, börjar på de mest akuta ställena där jag vet att det ofta kladdar. Min katt är innekatt, och varje gång han har varit på lådan så utför jag en "rumpkontroll" på honom! :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Alltså, jag ger snart upp på min katt och hans päls. Spelar ingen roll hur mycket jag borstar, det tar ett par timmar så har han stora...
2 3
Svar
48
· Visningar
21 026
Senast: nilie
·
Övr. Katt Jag vet att det är många som rakar sina katter till sommaren p.g.a värmen, men det verkar som att min stackars kisse skulle behöva sig...
Svar
11
· Visningar
15 350
Senast: mackan
·
L
Övr. Katt Vi blev med katt i somras. En ursöt liten lurvig gatukorsning. Jag som är så noga med vad hästen äter tänkte att den stackars katten...
Svar
15
· Visningar
14 281
Senast: palle
·
Övr. Katt Fråga ett... Isola har alltid tyckt om att bli kliad inuti öronen, men jag har aldrig sett henne klia sig själv annat än runt öronen...
Svar
3
· Visningar
766
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp