Hur komma ur piaffen?

Asa_S

Trådstartare
Hur gör ni för att ta hästen ur en piaff? Min häst har inga problem med att vinkla in och bära och trampa, däremot har jag problem med att därifrån få henne att skjuta på framåt igen. Är intresserad av att höra hur ni gör detta?/Å
 
Rid alltid, alltid, alltid framåt i piaffen tills den är superetablerad, och rid den då bara på stället på söndagar :p

Har också haft det där problemet emellanåt (säg de fel jag inte har gjort...) och lösningen har varit att rida framåt och undvika att hamna i de situationer där hästen "fastnar". Hellre halva steg av bra kvalitet än en piaff som fastnar! Jag får också intrycket att det är jobbigare för hästen att gå framåt, när de "fastnar" så kan de visserligen ta bakbenssteg som ser fina ut, men de brukar vara på framdelen.
 
Det är där jag är rädd att hamna om inte jag får koll på detta. Utförligare inlägg ligger på dressyrtråden, det är alltså inte alls meningen att vi ska göra piaff, vi bara bromsar fast istället för att vända när jag tömkör. Det är inte heller så himla korta steg, men jag kan se att hon tänker mer och mer bakåt för varje gång det inträffar och det vill jag undvika till varje pris. Än så länge kan jag stå och vara frustrerad samtidigt som jag kan imponeras över vad min häst ändå verkar vara kapabel till, fast längre fram i utbildningen :p, tack. Vi måste ju ta oss loss innan vi är redo att trampa på stället. Pratade med en barockare i stallet, men de gör tramp ur och till skritt, och det tycker jag bara skulle befästa hennes o-ork om hon för att ta sig ur skulle gå ner ett steg i bjudning. Eller resonerar jag fel? / Å
 
Håller med dig om att du bör undvika att träna tramp och dylikt innan du löst problemet. Och när du börjar träna tramp, rid då hellre ett bra energiskt framåtgående tramp än kortare steg. Korta repriser och många övergångar!

Jag tycker att du ska se till att bli mer lyhörd för när dessa situationer kommer, reagera snabbt, så att du kan få henne att gå fram direkt inan ni fastnar för mycket. I det ögonblicket hästen börjar stanna eller tänka bakåt är det framåt som är det absolut viktigaste. Skit i formen, skit i vändningen, ge full eftergift och se till att hästen svarar på din framåtdrivande hjälp med att förflytta sig framåt. Det är jobbigare för den att röra sig framåt än att "fastna", även om man kan tro at det är tvärtom. I vilken gångart du får fram den är rätt oväsentligt bara den rör sig framlänges. Går inte hästen framåt av sig själv så är det ett kliv uppåt i bjudning att få fram den i skritt jämfört med att den står fast på stället.

Har kollat lite på dressyrtråden, och där låter det som att din häst har en tendens att sätta under sig mer än vad mellangärdet klarar att ta hand om. När du kommer åt bogen så att du kommer åt det svagare bakbenet så svarar den genom att sätta under sig för mycket.

Jag har en häst som är sån där, och visst ser det läckert ut när bakbenen kommer under. Men sanningen är att det är vansinnigt frustrerande när de börjar fastna så där. Med min häst har jag övat mycket att gå från skritt in i ett relativt framåtgående tramp, bara ett par få steg för att sedan be om en helt fri trav. Detta just för att få honom att etablera hjälpen som får honom att gå framåt. Då tänker han också bättre framåt redan när jag går in i trampet, och övergångarna är dessutom bra styrketräning.

Jag undviker också snäva vändningar eftersom han behöver öva att svinga fram bakbenen med hjälp av magmusklerna, inte ta små steg i sidled där han gärna fastnar. Ganska flacka (2,5 - 3 spår) skolor i relativt öppen form och i frimodigt tempo. Jobbar hellre i trav än i skritt, ger mer stadga i mellangärdet, gärna en kort men mycket energisk lösgjord trav.

När du tömkör, undvik alla former av gramaninspänning, du behöver få en sökning framåt - uppåt i hästen, den måste lära sig att hålla upp främre delen av sin rygg och bakre delen av sin hals mellan bogarna. Det är inte säkert att tömkörning är det bästa arbetssättet för att jobba bogarna, vid arbete från marken eller ridning kan du ha en mycket närmare kontakt med bogen. I tömkörning, särskilt med gjord, har du mycket svårt att få fatt på bogarna (rider du kan du lägga tygelnmot en bog som flyter ut, kanske förstärka med en spöknackning).

Såna hästar brukar också ha lätt för den samlade galoppen, utnyttja gärna det, men låt den inte fastna i gunghästgalopp utan rid hellre på gränsen mot arbetsgalopp. Stora flytande vägar, gärna serpentiner med vissa bågar i förvänd galopp.
 
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Vart sitter hästens mellangärde?

Redan innan vi har jobbat så långt in i passet att detta uppstår, ser man att hon ibland "tar för sig" mer med inner bak än vad hon orkar bära, hon liksom kliver av fortare men sedan brukar nästa 2-3 steg vara av bättre kvalité än före. Kanske jag ska nöja mig med att hon får jobba där (för det gör hon nästan helt själv) och bara ta korta, korta pass, så att jag inte frestas att kräva för mycket? (Fast då känns det inte som att det finns någon utveckling alls... är det Rom som spökar, tro?) I ridningen har vi inte alls detta problem, jag har alltid jobbat i första hand framåt med denna häst och kan där använda sitsen för att ta med ytterbogen i vändningarna om jag skulle känna att det behövdes. Sedan har ju hästen lättare att jobba utan ryttare och jag har förmodligen lättare att se än att känna vad hästen gör och tömkör nog på en högre "nivå" än vad jag rider... Tack för dina synpunkter, tar gärna emot fler om du kommer på några/ Å
 
Låter som en klok idé att göra som du beskriver. Men gör flera repriser, så stärker du henne! Samla ett par steg, släpp fram, samla, släpp fram. När det sitter och du känner att du inte har någora problem att få henne att gå framåt, så kan du börja experimentera med att behålla samlingen fler steg, eller samla lite mer, eller göra någon skola. Vad gäller vändningar så kan du bolla dels med vändningarnas storlek och hur mycket du vänder (kvarts varv, tredjedels et c) och på så vis smyga upp utvecklingen.

Mellangärdet är mage, rygg och sidor. Det som är mellan bakdelen och framdelen, typ :idea:
 
Om du kan vara lätt i handen när hästen går in i piaffen, när den trampar - så bör den ha rätt balans för att kunna gå ur också./T_B :)
 
Nja, fullt så enkelt är det inte. Hästar som gör så här kan vara ytterst lätta i handen, i praktiken bakom hand eftersom de oftast väljer att gå in i detta tramp på stället av sig själva men saknar framåtbjudning för att ta sig ur.
 
"det är alltså inte alls meningen att vi ska göra piaff, vi bara bromsar fast istället för att vända när jag tömkör."
Det var det Asa S. beskrev. Utifrån detta - vilket jag tolkar som ta i tömmen (= bromsar) föreslog jag att lätta i handen. - Är vi överens om det? Hoppas! :) :) :)/T_B
 
Pratade med en körtränare om detta och han föreslog att jag skulle lätta i ytter men utan att ge efter, nu måste jag fundera hur jag egentligen gör... Annars är hon precis som Svea är inne på, otroligt lätt i munnen och har tidigare konstrat genom att slänga sig i dikena när jag försökt frammana ett stöd på bettet vid ridning. (Det är med denna häst som jag börjat förstå skillnaden på att erbjuda hästen bettet långt fram och rida mot det kontra föra handen bakåt för att ta kontakt, och som du kan förstå hamnar jag vid tömkörningen i det senare istället för det förra...Verkar dock ännu svårare att få koll på från marken än från ryggen.)
 
Om jag förstått det rätt så gör inte Åsa piaff med flit, utan hästen fastnar i ett tramp på stället när hon kommer åt en utsmitande bog så att den bir placerad i en position där den måste använda båda bakbenen, och att den då sätter under sig mer än vad den klarar av att bära upp, t ex i vissa vändningar.
 
Svea har fattat det hela precis rätt. Det är inte ens fråga om "på stället" utan ganska långt därifrån, men tillräckligt för mycket undersatt för att hästen ska ha svårt att orka svara framåt och komma ur det. Det var mer en jämförelse med piaffarbete för att jag antog att man riskerar att hamna i samma problematik när man kommit dit. Vi har långt kvar innan vi är där, och tänker skynda långsamt.
Nu håller vi på att lära oss hur vi ska ta oss förbi de här ställena utan att det inträffar, tack alla som hjälpt till med tips. Numera försöker vi bara göra detta med avsikt och ett litet antal steg, och endast på söndagarna :D / Å
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: Cs218
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 932
Senast: JohannaB
·
Hemmet Vi har förvaring under vår säng i form av lösa lådor som skjuts in under sängen. Dessa är rätt stora men katterna kan ändå öppna dem och...
Svar
3
· Visningar
321
Senast: Pilot
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp