Hur kommer det sig?

squarepants

Trådstartare
Jag har kämpat med att få Zipper att hålla rätt vikt ända sedan han blev kastrerad (2,5 år sedan), då han rätt snabbt gick upp från 3 kilo under idealvikten till 3 kilo över. Och hur mycket jag än motionerat har han alltid legat 1-2 kilo över idealvikten, vilket jag givetvis inte varit nöjd med.

För 5 månader sedan bytte jag till ett kyckling- och laxbaserat foder, från ett majsbaserat. Detta fodret låg på samma "styrka" (26/18) som fodret han fick innan, och dom extra kilona bestod. Men för 1 månad sedan tog, pga dålig planering :angel:, fodret akutslut och jag gav honom det fodret min andra hund går på, Pro power. Det är baserat på samma ingredienser, men istället 30/20 i "styrka".

Efter bara en vecka märkte jag och flera runt omkring mig att han blev jättefin i hullet! Det extra lagret över revbenen är borta och han är verkligen i kanonform nu, efter att ha gått på detta i 1 månad. Motionen har varit ungefär samma under hela våren.

Vad kan detta bero på? Finns det någon logisk förklaring? :D

Sv: Hur kommer det sig?

Ingen aning och jag är verkligen inte insatt i detta med foder. Har själv en kastrerad hane och jag tycker även att han har ett par extra kilo mot vad han borde ha, just nu äter han ett lightfoder - men är iställer konstant hungrig. Har provat ett par olika foder men inget som funkar bra, med vikt & päls.

Får hoppas att det finns någon annnan som är bra på foder som kan förklara din fråga!

PM:a gärna vilket foder han fick istället! :)

Jag tror jag vågar skriva ut fodret :D
Han äter Proformance Pro Power nu, det svagare heter Aktive Adult.

Okej! :) Jag frågade en foderförsäljare för Royal canin om foder och hon förslog (såklart!) deras labbefoder, någon som har erfarenhet av det? Det ligger på 30/13.

Är en sexårig flathane jag har för övrigt och nu äter han Carrier Light/Senior, 19/8, det enda jag provat som ger bäst mättnadskänsla.

Senast ändrad:

Jag tror det är för att hundar förbränner fett på ett annat sätt än vi människor gör! Lightfoder hjälper inte ett skit! Min hund kastrerades i nov och äter ett fetare foder nu men det innehåller bara kött, inget korn eller några kolhydrater och han får MER mat nu än innan och håller vikten perfekt! Och vi motionerar väldigt dåligt i perioder. ( färskfoder )

Ja, lightfoder har jag aldrig velat ge. Dels för att övervikten inte vart så pass grav att jag har ansett det direkt skadligt så jag var tvungen att ha ner honom akut i vikt, och sedan för att jag alltid har blivit informerad om att ett "riktigt" foder i mindre mängd alltid är bättre och bör vara prio 1.

Kan det vara så att eftersom han är så pass aktiv som han ändå är (pointerkorsning) så kräver han mycket energi, och på det svagare fodret hade inte kroppen råd att både hålla energin uppe och gå ner i vikt? Ungefär? :p Så om jag gett honom större mängd på det svagare fodret kanske jag fått samma effekt?

Det är nog så att nu när han får ett "starkare" foder så kan han omvandla fett till muskler bättre! :laugh:

Jag funderade på något liknande.

Ang lightfoder fick jag tipset att gå över till light direkt från valpfodret eftersom övervikt är så vanligt... Vet inte om lightfoder är bra eller dåligt men kändes som ett konstigt/drastiskt byte.
(hur som helst äter inte min hund lightfoder, är tunn som det är).

Liknande trådar

L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 194
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Sängproblem...
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur