Bukefalos 28 år!

hur länge är ok ?

zilla

Trådstartare
Min man har en 14 årig dotter som har börjat bo här jämt . Innan har hon bara varit här varannan helg.

Midsommar kommer...och vi har diskuterat vad hon ska göra och hur länge hon får vara ute. Vi sa att hon ska vara hemma 24:00.
Då fick hon världens utbrott och tyckte att vi behandlade henne som en snorunge
Hemma hos mamma fick hon vara ute mycket längre.

Så kära tonårs föräldrar hur länge får era tonåringar vara ute en midsommarnatt. ?
 
Sv: hur länge är ok ?

När jag var 14 fick jag inte fira midsommar utan familjen. Vi åkte till landet, utan diskussion.
 
Sv: hur länge är ok ?

I Stockholm hade jag nog inte låtit en 14-åring vara ute speciellt länge.
På landet hela natten beroende på vad de sysslar med, men de hade inte fått vara ensamma hela kvällen föräldrabesök är obligatoriska och på olika tider ...
 
Sv: hur länge är ok ?

Jag fick vara ute hur länge jag ville i den åldern så länge mina päron visst var jag var och med vem. Men så skötte jag mig alltid när det gällde sådana saker.
 
Sv: hur länge är ok ?

Jag fick vara ute hur länge jag ville i den åldern så länge mina päron visst var jag var och med vem. Men så skötte jag mig alltid när det gällde sådana saker.

Samma här. Men det var på landet/mindre by bland kompisar föräldrarna kände till.
 
Sv: hur länge är ok ?

när jag va fjorton struntade jag totalt i vad mina föräldrar sa och gjorde precis som jag ville..
jag kunde vara borta hela natten utan att dom visste var jag var eller med vem.

men i vilket fall som så är nog 24 en ganska vettig tid. kanske kan ni komma överens om att hon hör av sig ett par gånger under kvällen så ni vet att allt är bra?
 
Sv: hur länge är ok ?

En sak som jag märkt är att om mobilen stängt av av misstag eller tagit slut batteri sen lånat laddare . samma om den blev glömd i jackan eller liknande .det är oftast LÖGN man vill inte vara kontaktbar.
 
Sv: hur länge är ok ?

Hm. När jag var 14 så fick jag vara ute till en 01:00-02:00 på helgerna... Jag har dock alltid, alltid skött mig och har pappa sagt en tid som inte passat mig så har vi förhandlat oss dit. Pappa har alltid litat på mig, och jag har alltid skött mig...

Hans ord var dock lag.
 
Sv: hur länge är ok ?

När jag var 14 fick jag inte vara ute på midsommarkvällen alls, det brukade gå relativt vilt till på midsommar i min umgängeskrets.
 
Sv: hur länge är ok ?

Jag fick vara ute hur länge jag ville i den åldern så länge mina päron visst var jag var och med vem. Men så skötte jag mig alltid när det gällde sådana saker.

Så är det för mig med. Brukar hon sköta sig - låt henne vara ute. Vet ni att hon brukar strula till det - håll er till 24gränsen.
 
Sv: hur länge är ok ?

En sak som jag märkt är att om mobilen stängt av av misstag eller tagit slut batteri sen lånat laddare . samma om den blev glömd i jackan eller liknande .det är oftast LÖGN man vill inte vara kontaktbar.

Eeh? Va? Vad har det med TS fråga att göra?:confused:


Till TS: Jag har en 14 åring som är hemma midsommarafton. Vad du ska sätta för tid beror lite på vart hon ska och hur hon tar sig hem. Jag vet inte hur stökigt det är i Stockholm på midsommar? Definitivt inte efter midnatt tycker jag.
 
Sv: hur länge är ok ?

Jag har en trettonårig dotter och det innebär att hon ev kommer att vilja vara ute med kompisar nästa år när hon är fjorton.

Jag har väldigt svårt att se att jag kommer att ha nån större lust med att hon kanske driver omkring på stan. Nej, det skulle jag inte gå med på. Kanske i mitt sällskap då;)

Är det däremot fest eller liknande så kan det vara ok att komma hem 24.00. Inte en sekund senare. Men då skulle jag ha kollat med föräldrarna där festen är, hur upplägget är, vilka som ska dit, osv, osv. Det skulle inte förvåna mig ett ögonblick om jag sitter ute i buskarna och smyger heller:D The mother from hell:devil:

Gud, vad jobbigt, vad fan gör man egentligen:confused:
 
Sv: hur länge är ok ?

jag är 15 år och jag skulle inte få vara ute längre än till 24 tror jag, möjligtvis en timme till. mamma och pappa skulle hämtat dessutom.
 
Sv: hur länge är ok ?

Hemma hos mamma fick hon vara ute mycket längre.

Steg ett: kolla med mamman? Har ofta punkterat såna kommentarer med att ha en bra kommunikation med andra inblandade vuxna. Jag har sagt till sambons son att sorry, jag går inte själv på den taktik jag och mina kompisar körde redan på åttiotalet... :p

Jag tycker att ni ska känna efter om ni litar på tjejen. Brukar hon sköta sig så låt henne vara ute med kompisarna, midsommar är en speciell natt och jag tycker ungdomar ska få vara ute och njuta av sommarnätter. Jag var själv en nattuggla och minns havet, himlen, ljuset, ljuden och dofterna. Magiskt.

Men se till att hon har telefonen på sig och att ni ringer henne typ varannan timme för att kolla läget. När natten är över så hämta henne med bil och se vilket skick hon är i. Se självklart till att vara nyktra själva och föregå med gott exempel.

Sköter hon sig så premiera det med mer frihet, sköter hon sig inte så dra in på den. Det är inte ert beslut - det är hon själv som bestämmer hur hon vill ha det.
 
Sv: hur länge är ok ?

Först och främst, vad ska hon göra? Verkar det vettigt?

Rent spontant tycker jag att Askungens tid att lämna balen är bra.
 
Sv: hur länge är ok ?

Steg ett: kolla med mamman? Har ofta punkterat såna kommentarer med att ha en bra kommunikation med andra inblandade vuxna. Jag har sagt till sambons son att sorry, jag går inte själv på den taktik jag och mina kompisar körde redan på åttiotalet...
Min son gick ut nian i fredags och de har alltid en lunchsamling med skolans personal som avslutning.
Skolchefen höll ett fint tal till niorna och han avslutade med orden att kvällens festande blir skojigare om ni kommer ihåg det och tänk på att alla ursäkter ni tänkt ut redan är provade av era föräldrar och de fungerade inte på deras tid heller - så, satsa på sanningen den är hållbarast!
 
Sv: hur länge är ok ?

ja kan säga att jag är nog så nära 18 man kan komma (45 dagar:D men ialla fall) jag får dricka om det sker under betryggande omständigheter, mamma vet att jag röker osv. Men aldrig att jag skulle få vara ute hur länge jag ville. Jag och mamma diskuterade det en gång och jag sa nåt i stil med att "gud va skönt när jag blir 18 då kan jag vara ute hur länge jag vill" Då sa mamma att så länge jag bodde i hennes hus följer jag hennes regler. Självklart sa hon inte det för att vara pain in the ass för mej, utan för att hon skulle vara så orolig att hon inte kunde sova. När jag tänkte lite mer på det efter det samtalet förstår jag att det ligger något i det. Jag kan ju inte komma och bete mig hur som helst bara för att jag är 18 när jag bor i hennes hus. Jag ska ju vara glad att jag får bo där, många av mina kompisar blev utslängda när dom fyllde 18...
 
Sv: hur länge är ok ?

Beror helt på om hon sköter sig i övrigt och vad hon ska göra, som flera redan sagt. När jag var 16 sprang jag på ravefester och kom hem vid niotiden på morgonen utan att mina föräldrar protesterade. Å andra sidan hade jag fram till den åldern skött mig, kommit hem när de sagt att jag skulle osv. En tjej jag stått i samma stall som nu är sexton och henne skulle jag inte släppa själv till ICA en fredagkväll. Hon fixar inte eget ansvar. Så det beror helt på tjejen i övrigt.

Brisa skrev:
Sköter hon sig så premiera det med mer frihet, sköter hon sig inte så dra in på den. Det är inte ert beslut - det är hon själv som bestämmer hur hon vill ha det.

Uttrycker det väldigt bra. Men förklara det för tjejen innan, så hon vet att vilket val hon gör får konsekvenser. Detta hjälper henne att mogna.

Edit: Glömde det viktigaste. Var själva nyktra för att föregå med gott exempel! Era alkoholvanor påverkar hennes val.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 270
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 830
Senast: sjoberga
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 783
Senast: Nixehen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 469
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Växtnäring
  • Stänger du toalettlocket?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp