Bukefalos 28 år!

Hur länge håller en säng?

Zoya

Trådstartare
Vi köpte ny säng (Ekornes Svane) år 2001 (eller var det 2002, minns inte). En riktig kvalitetssäng alltså. Vi köpte också en bäddmadrass som iaf då var någon bättre variant (latex).

Problemet nu är att både jag och sambon börjat sova dåligt, vaknar ofta på nätterna och är liksom inte utvilade på morgonen. Jag har ofta även ont i ryggen vilket jag inte har i vanliga fall.

Min fråga nu är hur länge kan man förvänta sig att en sådan säng ska hålla? Vi hade tänkt köpa ny bäddmadrass bara för den lär ju vara väldigt out-of-date men eftersom bara en sådan är hyfsat dyr så funderade vi på om det kan vara så att det är bäddmadrassen som är boven eller om det kan vara så att hela sängen helt enkelt är out-of-date.

Vad säger bukeexpertisen? Hur länge bör en säng hålla? :D:p
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge håller en säng?

Jag vet egentligen inte men min sambos sänghalva är ca 10 år gammal och fullständigt sönder. Den är helt sned, han ligger som i en kraftig nedförsbacke på sin halva av sängen. Det var visserligen IKEA så ingen toppkvalitet men ändå O_o

Sängar verkar inte vara så hållbara..
 
Sv: Hur länge håller en säng?

Kan bara svara att en ny bäddmadrass av god kvalitet kan göra under :)
 
Sv: Hur länge håller en säng?

När vi köpte våra madrasser fick vi rådet att vända madrasserna 1 gång/mån. Både resårbottnar, resårmadrass och bäddmadrass.

Resårbottnar och -madrass från IKEA har nu hängt med i 17 år och fortfarande helt ok, men då har vi också följt rådet (någorlunda).
Bäddmadrasser har vi bytt ungefär var 3-4:e år.
 
Sv: Hur länge håller en säng?

Sover på min gamla Duxmadrass sen nästan 20 år tillbaka (och den köpte jag begagnad då jag endast var 18 år när jag köpte och därför inte så rik). Tycker inte att det är något fel på den. Har bytt bäddmadrass. Det som kan ha betydelse är om ni har ändrat er dvs gått upp mkt eller ner mkt i vikt? titta på den ser den bra ut?

Som sagt kroppen kan ju ändras men nog tycker jag en dyr kvalitetssäng ska hålla mer än 10 år.
 
Sv: Hur länge håller en säng?

Har en IKEA från 1987, fortfarande mycket bra. Men det är väl som med allt annat, kvalitén var eoner från dagens.
 
Sv: Hur länge håller en säng?

Jag sover i en säng som är över 100 år, men min tvååriga IKEA-säng är skönare. :)
 
Sv: Hur länge håller en säng?

Vad säger bukeexpertisen? Hur länge bör en säng hålla? :D:p

Äger en Jensen. Inköpt för 7 år sedan. Borde byta bäddmadrass men har inte kommit mig för det än... (ekonomi o slöhet är bovarna).

Räknar med att den håller iaf 20 år till (sängen alltså, inte bäddmadrassen ;)).
 
Sv: Hur länge håller en säng?

Jag har en Dux-säng inköpt 1975, den är alltså 38 år gammal. Nuförtiden har den degraderats till gästsäng, men den är fortfarande jätteskön att sova i. Den har fått ny bäddmadrass för några år sedan och det behövdes. När jag köpte den sängen kostade den lite mer än en månadslön, men det var ju väl investerade pengar.
 
Sv: Hur länge håller en säng?

En ny bäddmadrass kan absolut ge bättre komfort, om den gamla är tunn eller knölig. Men det är sängbotten som är viktbäraren, en nedlegad säng reser sig inte för att man lägger en bäddmadrass på den.
Vår Hästens är närmare 20 år och bäddmadrassen drygt 10, men sängen är fortfarande stadig och lagom hård, och jag sover skönare i den än i nästan alla andra jag provat. (Och då har jag sovit i uppåt 200 sängar de senaste tio åren.)
 
Sv: Hur länge håller en säng?

Min säng har 25 års garanti, så minst det bör den ju tåla. :)
 
Sv: Hur länge håller en säng?

En säng kan hålla allt från ett par år till över 50 år eller mera.
Det beror på kvalitet och hur mycket belastning den utsätts för.

Hur man sover i den hör snarare ihop med om sängen som man har passar ihop med en själv.
Jag sover utmärkt på några madrasser på golvet och min sambo i vår gamla soffa.
Så jag tror att ni helt enkelt inte passar ihop med era sängar.
 
Sv: Hur länge håller en säng?

jag har en säng köpt 2007. En IKEA Skien. vilekt är en av deras dyrare. Den är nedlegad i mitten och kommer garanterat inte att hålla några 20 år. Jag köpte en bäddmadrass för över tusenlappen när jag köpte sängen och den madrassen var slut efter halvannat år. Den säckade ihop i fyllningen så den var ett par cm i mitten där jag ligger.

Nu har jag en lite dyrare - fortfarande IKEA. få se hur länge den håller. Den är int fullt året och än så länge är den fräsch.

Jag levde med Dux när jag var liten. De höll hela min barndom och ungdom. Tyvärr var de ruskigt smala så de hängde inte med när jag flyttade hemifrån.

Känns larvigt att lägga ut tusenlappar på en säng som inte håller stilen mer än 4-5 år.

Finns det något märke som är bättre än andra?
 
Sv: Hur länge håller en säng?

Det verkar vara som lotteri det där.
Vi köpte en Jysk billigaste kontinentalsäng och den har fungerat utmärkt i många år nu.
Vilket även Eken-sängen från 1999 gör och den gamla Dux från 70-talet samt Hästens från 1960.
Den enda säng som blivit dålig har varit Ikea-sängen inköpt 1989 och helt död 1999.
Den blev som en dålig hängmatta med en stor grop i mitten.
 
Sv: Hur länge håller en säng?

Vi är inne på vår 3:e säng på 13år. Den första va en billig ifrån Ikea, höll i 11 år sedan va den totalt slut. Men det räknade vi med.

Säng nr 2 va inget apdyrt, men dyrare än Ikea (15000:-) En kontinentalsäng ifrån sängman, den höll i 1,5 år sedan blev den som en hängmatta trots att vi skötte den efter alla konstens regler med att vända madrasser och ha oss, tyvärr blev vi inte ersatta av tillverkaren utan denne påstod då att vi inte skött den, men vi kunde få köpa en likadan till för 50% rabatt.

I ren ilska åkte jag och köpte en Jensen (dyr jäkla pryl) och jag måste nog säga att man får vad man betalar för! Jäklar vilken säng!!! Förhoppningsvis så ska den hålla längre än vad de 25årens garanti är för jag har aldrig sovit så gott förut. Nu har vi bara haft den i ca 6månader men den ser ut som om den va hämtad igår, varken syns eller känns att den är använd. Så nu håller vi tummarna!

Jag tror helt klart att man får det man betalar för, sedan beror det säkert en del på hur man sköter sin säng också.
 
Sv: Hur länge håller en säng?

När vi köpte våra madrasser fick vi rådet att vända madrasserna 1 gång/mån. Både resårbottnar, resårmadrass och bäddmadrass.

Resårbottnar och -madrass från IKEA har nu hängt med i 17 år och fortfarande helt ok, men då har vi också följt rådet (någorlunda).
Bäddmadrasser har vi bytt ungefär var 3-4:e år.


Vad jobbigt. Enklare att bädda åt olika håll när man ändå byter lakan. :)
 
Sv: Hur länge håller en säng?

Jag kastade madrasserna till mina föräldrars DUXsäng i mahogny dagen innan jag sålde resten av sängen.
Han som köpte den hade velat köpa även madrasserna.......
Sängen köpte föräldrarna 1957 och för två år sedan (när föräldrahemmet såldes) var madrasserna fortfarande bra, aningen slitna på vissa kanter bara.
Inga nerlegade madrasser där inte...

Sängköparen visste vad han ville ha, kvalitet, men jag kunde ju inte ana att någon var intresserad av så gamla madrasser........
Han köpte f ö större delen av det bohag i mahogny som inköptes vid deras giftermål.
 
Sv: Hur länge håller en säng?

Du kan få länk av mig där min kommer från om du är intresserad. :)
 
Sv: Hur länge håller en säng?

Min säng är en stomme från OBS och resårmadrass från IKEA köpt i början på -80talet. Har inga problem med nåt egentligen, men vill ha en ny bäddmadrass ändå.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 261
Senast: Nominous
·
Småbarn Jag skulle vilja få lite råd och tips från andra föräldrar, samt ta del av era funderingar. Jag har letat efter information om olika...
2
Svar
27
· Visningar
4 011
Senast: Coop
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 576
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp