Hur länge jobbade ni före förlossningen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Lucienne

Jag är i tredje månaden och mår väldigt bra just nu, men nu börjar prat om semester i sommar och jag blir alldeles fundersam, hur länge kommer jag orka jiobba, jag vet ju inte hur jag kommer att må i slutet. Jag är beräknad till i början på september, men när ska min ersättare börja jobba?
Hoppas ni förstår dilemmat. Kan ni dela med er om hur ni gick till väga, vore skönt att veta.
Tacksam för svar.
" :) Lyckligt gravid.."
 
Sv: Hur länge jobbade ni före förlossningen?

Jadu, om man kunde sia om framtiden... ;)
Det är ju omöjligt att veta hur du t.ex kommer ha det med foglossningar och sånt och hur det påverkar din arbetsförmåga. Sen beror det ju också på hur din ekonomi ser ut och hur gärna du VILL jobba in i det sista.
Eftersom jag är anställd av min makes företag och inte har varit aktuell att ersätta med vikarie så har jag inte haft ditt problem. Men MITT önskescenario om jag hade varit i din sits vore nog att ta ut semester i juli och inte börja jobba igen efter det. Du FÅR ju ta ut föräldrapenning även före förlossningen och som jag ser det så är det väl investerade dagar. Man är ofta ganska trött och tung i slutet av graviditeten så det kan göra en gott att ha möjlighet att vila upp sig innan det är förlossningsdags.

Lycka till!
 
Sv: Hur länge jobbade ni före förlossningen?

Beroende på vad du har för arbete så kan du också ha möjlighet att söka havandeskapspenning de två sista månaderna. Då blir inte dina föräldradagar påverkade.
 
Sv: Hur länge jobbade ni före förlossningen?

Som sagt beror det ju en hel del på vad du har för jobb, klarar du att jobba ända tills sista dagarna, eller hur ser det ut. Kan du ta ut semester tex i augusti osv. Man behöver ta det ganska så lugnt i slutet av gravidten, sen vet man ju aldrig hur det blir... Vi tyckte att det var perfekt när elin hade Bf 2 juli, precis när våran semester började, min karl skulle kunna vara hemma utan problem och det skulle vara lugnt och skönt... Nu är inte elin född förens den 22 juli så när jag kom hem från BB var semestern slut... Första veckan hemma jobbade jag till och med lite till och från då det är våran högsäsong och de behövde hjälp... Den här gången är det lite samma visa, fast knodden i magen har bf 19 juli så jag räknar med augusti... ;)
Men jag jobbar hemifrån, och kan ta det väldigt lugnt "på jobbet" mot slutet av gravidten flyttade jag ut "mitt" kontor till verandan och satt i en bekväm stol och tog emot beställningar och fixade bilar åt olika håll... ;)
 
Sv: Hur länge jobbade ni före förlossningen?

Med första barnet hann jag bara var ledig en dag innan det satte igång, och då fick jag ändå över 2v... Med andra barnet var jag hemma en månad (beräknade vara hemma drygt 2v, men gick över igen).
 
Sv: Hur länge jobbade ni före förlossningen?

Jag jobbar med barn på en förskola, så det kan ju bli ganska tungt, fast samtidigt är det ofta väldigt lugnt på sommaren och man måste ju inte lyfta och så, jag vill kunna jobba in i det längsta, och planerar att ta semester i juli, men då ska jag jobba i augusti igen, om nu inte jag mår dåligt.
Vad är föräldrarpenningen på? Är det en viss % av lönen, vet du?
Jag vill ju inte gå ner i lön om jag inte behöver om du förstår.
 
Sv: Hur länge jobbade ni före förlossningen?

Har ingen egen erfarenhet men en på jobbet jobbade sista dagen idag. Det är två veckor kvar tills hon ska ha barn ungefär, vet inte exakt datum hon var beräknad, så nu hade hon tagit semester från och med måndag. Men det beror väl på typ av arbete och hur man mår, kan ju säkert vara väldigt indviduellt. Vi jobbar på kontor så det är väl lite lättare än förskola antar jag.
 
Sv: Hur länge jobbade ni före förlossningen?

Jag har ett tungt jobb och gick hem med havandeskapspenning 60 dagar innan bf (tror jag att det är) men vi gick över så det blev ju lite längre....

Fp är på 80% OM du tar ut 7 dagar i veckan.
Tar man ut mindre dagar får man ut mindre pengar MEN då räcker ju dagarna längre å andra sidan!
Man får väga för och nackdelarna, själv tog jag ut 5 dagar och gubben tog ut 6 det halvåret han var hemma och då har vi ändå några dagar kvar som var bra vid inskolning på dagiset osv...
 
Sv: Hur länge jobbade ni före förlossningen?

Många so mjobbar på förskola får havandeskapspenning just för att det är så pass tungt och krävande arbete. Så ansök om det och vila upp dig ett tag innan istället. Om du bara ansöker från semestern och till Bf så borde det vara lättare att få för på vissa ställen har de blivit kinkiga.
 
Sv: Hur länge jobbade ni före förlossningen?

Det beror alldeles på hur du vill och mår!! Jag var ledig en månad innan förlossning, det var bra för mej. :D Det var skönt att ha lite tid att grejja å dona innan bäbisen kom. Och så hade jag foglossning så det var skönt att slappa. :p Men som nån skrivit innan mej har du 60 dagars havandeskaps penning. Men jag vet inte om man kan ta ut dom tex.halvtid.
 
Sv: Hur länge jobbade ni före förlossningen?

Jag hade planerat två veckors semester före första födseln, och tre inför den andra.

Första barnet kom två veckor för tidigt och andra tre :smirk:

Nu senast gick jag av julhelgsjouren dagen innan Eskil kom... Men jag hade grym foglossning och hade det nästan bättre på jobbet (hängde i en lånad gåstol från sjukgymnastiken) än hemma med en vild tre-åring :angel: Så fort jag kom hem startade det ju....

Det som var lite dumt var att ha jobbat så många nätter innan förlossningen att man startade med att ligga back på sömn. Fel taktik om man får värkarbetet på natten!

Hur sent man jobbar beror ju helt på vilket jobb man har och hur man mår! Jag vet flera läkarkollegor som försökt få havandeskapspenning pga jourarbete och stressigt jobb men fått avslag. Man får helt enkelt inrätta ett tempo man klarar och inte ta åt sig av stressen.

Jag blev mest stressad av att vara hemma höggravid och rejält magsjuk - det kändes som om bebin skulle komma ut åt något håll av misstag :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag hade tänkt låta min tik föda och låta valparna växa upp i min storasysters hus då de har mer plats och trädgård. Dock märker...
Svar
8
· Visningar
1 853
Senast: starcastle
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
829
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 077
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp