Hur länge kan en kastrat betäcka?

Sv: Hur länge kan en kastrat betäcka?

betäcka kan han göra hela livet ;) :idea:

befrukta kan han göra under en begränsad tid efter kastrationen eftersom det kan finnas spermier kvar i sädesledarna. Min veterinär brukar säga en månad som "säkerhetsgräns". Mer än en oplanmerad dräktighet har kommit till pga nykastrerade valacker som betäckt. Jag minns en fjording-halvblodskorsning (som förvisso var jättesöt! :love:) där jag bestämt har för mig att den blivit till 3 veckor efter kastreringen.
 
Sv: Hur länge kan en kastrat betäcka?

Men varför säger min vet 3mån... Och min syster 6 mån
 
Sv: Hur länge kan en kastrat betäcka?

Men varför säger min vet 3mån... Och min syster 6 mån

För att dom väldigt mkt vill vara på den säkra sidan kanske ;)

Skämt o sido 1 månad har jag alltid fått höra, men jag brukar "för säkerhets" skull räkna sex veckor framåt.
 
Sv: Hur länge kan en kastrat betäcka?

Men varför säger min vet 3mån... Och min syster 6 mån
bra fråga, förmodligen har ancan rätt i det hon skriver.
men det är nog inte möjligt att spermierna lever så länge i sädesledarna, de har en begränsad livslängd.
 
Sv: Hur länge kan en kastrat betäcka?

Jag kastrerade min gosse i slutet av mars... Så då borde det ju vara helt ok att släppa ihop med mamman nu då? Gossen är 2 år nu så ingen liten åring...
Jag skulle så gärna vilja hitta detta på "papper" så att syrran tror på mig med- hennes sto ;)
Stoet kommer att börja brunsta som en galning vid ihopsläpp- men det gör hon ALLTID vad som än släpps in i hagen.
Killen har inte visat riktiga hingstfasoner ngn gång utan mer klättrat för lek- även på valack.
Dock inte på sistonde..

VAd tror ni om ihopsläpp? Min 3åring efter samma sto kommer också att vara med i hagen.
 
Sv: Hur länge kan en kastrat betäcka?

Det är säkert ingen risk för att han ska lyckas befrukta någon nu längre.
 
Sv: Hur länge kan en kastrat betäcka?

Det tror inte jag heller- men syster min är den envisaste paragrafryttaren i hela länet ;)
Jag behöver papper på det... googlar men finner inget vettigt...

Tack för svaren förresten :)
 

Liknande trådar

Avel Har ni redan valt hingstar att betäcka med i år? Har ni bokat plats på hingstvisningar? Vilka tror ni, inom er ras, kommer "slå igenom"?
6 7 8
Svar
153
· Visningar
15 284
Senast: Ottisen
·
  • Artikel
Hästnyheter Det har blivit dags för den andra dagen på Gothenburg Horse Show – en dag för hoppälskaren. Det blir både semifinal i Sverigeponnyn...
Svar
0
· Visningar
125
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
368
Senast: movi
·
Avel Ytterligare en Lövsta hingst är kastrerad, Dom Perignon. Någon som betäckt med honom i år?
2
Svar
25
· Visningar
1 894
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hage
  • Lättare foderstrupsförstoppning

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp