Avelshingstar som kastreras (utbruten från Hingstval för 2023)

Intressant perspektiv! Tack!
Visst är det så att en "för mycket" hingst kan bli en rolig valack.
Jag har själv haft en valack med ganska mycket hingstkataktär. Det var bitvis jobbigt, men också roligt.

Relationen var mycket personlig och han var härlig när vi var överens om rollerna. Det var, som du säger, en rolig häst!

Jag förstår ditt förhållande med din häst.

Våra andra hingstar är ju hingstiga men på ett helt annat sätt. Hanterbart, trevligt när de lugnar sig och det är stor skillnad på vår och höst. Visst kan även det bli lite mycket i vissa situationer speciellt när de är yngre men det är på en helt annan nivå. Där skulle jag säga att din och våra är lika. Kanske inte, vad vet jag, ren spekulation såklart. :)

Den andra var mer att likna med något som var jobbigt hela tiden, förutom det som var på station. Hade man tänkt sig honom som endast avelshäst hade han kanske kunnat stå som ensam hingst på stationen (mycket så i vår ras) och kunnat ge fantastiskt roliga avkommor. Men, på vems bekostnad?

Han var köpt som tävlingshäst och jag orkar inte ens tänka på hur det skulle vara då. :crazy:
 
Jag förstår ditt förhållande med din häst.

Våra andra hingstar är ju hingstiga men på ett helt annat sätt. Hanterbart, trevligt när de lugnar sig och det är stor skillnad på vår och höst. Visst kan även det bli lite mycket i vissa situationer speciellt när de är yngre men det är på en helt annan nivå. Där skulle jag säga att din och våra är lika. Kanske inte, vad vet jag, ren spekulation såklart. :)

Den andra var mer att likna med något som var jobbigt hela tiden, förutom det som var på station. Hade man tänkt sig honom som endast avelshäst hade han kanske kunnat stå som ensam hingst på stationen (mycket så i vår ras) och kunnat ge fantastiskt roliga avkommor. Men, på vems bekostnad?

Han var köpt som tävlingshäst och jag orkar inte ens tänka på hur det skulle vara då. :crazy:
Motivet till varför man kastrerar är egentligen inte så konstigt. Inte ens när hingsten är trevlig och hanteras rätt efter säsong och så vidare.

Samtidigt kan man fundera på dessa "lite mer av allt"-hingstar (och även ston, så klart).

Det krävs eftertanke när man avlar på dem.
 
Det är sant.

Men återigen, jag gick igång lite på uttrycket om att det var för hingstens välfärd att bli valack.

Det låter konstruerat.
Hingstens välfärd, givet att den ska göra en sportsatsning pga dålig efterfrågan i avel.

Det är ju säkert sant, de bara inte specificerar varför det blivit svårt för den att vara hingst. Det är väl kombinationen med sportsatsning som inte funkar, och nåt måste den ju göra. Hade den varit efterfrågad i aveln hade den kunnat ägna sig åt avel istället.
 
Jag har tagit två föl. Båda hingstarna är valackar numera. Den ena slog det över för (har jag hört ryktesvägar). Den andra vet jag faktiskt inte varför han kastrerades, men ryttaren var en ungdom och han var väl inte top notch, även om han var bedömd till 1a klass.
 
Tänker iaf som det är inom travet att man vill inte avla helst när man tävlar för att det sliter kopiöst på hingstarna att hoppa bock 2-3 dagar i veckan. Det blir lite antingen eller att man får välja helt enkelt. Men samtidigt ska det hålla på med avel så börjar säsongen i februari/mars och slutar augusti/september och det tar tid att ta dem tillbaka till din nivå det var innan på träningsmässigt om man helt ägnar sig åt avel då. Ett bra exempel på att avel sliter för mycket medan det tävlar är den nybakade SM vinnaren Power som vann ikväll på Åby. Under ett par säsonger så ägnade han sig åt avel hela säsongen och det har tagit tid för dem att få honom tillbaka till sin fornstora form. Nu vet jag inte hur det är för ridhästar hur ofta det behöver hoppa på bocken eller betäcka naturligt.

Och i år använde jag en hingst som nästa år kommer finnas för allmänheten men i år betäckt han bara 15 ston mitt under tävlingssäsongen och ja det märktes på slutet att det slet på honom.

Men generellt för poppis hingstarna så har det full bok i Sverige betyder det 150 ston på en säsong sen skickar det ju utomlands med utöver dessa 150 ston i Sverige.
 

Liknande trådar

Avel Har ni redan valt hingstar att betäcka med i år? Har ni bokat plats på hingstvisningar? Vilka tror ni, inom er ras, kommer "slå igenom"?
5 6 7
Svar
129
· Visningar
13 241
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 117
Avel Kanske redan finns en tråd men sökte och hittade inte. Funderar redan på hingstval inför 2023. Har nästan en färdig lista men är det...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
35 149
Senast: machafuko
·
Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
3 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp