Bukefalos 28 år!

Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

IrishHarmony

Trådstartare
Hej, jag är gravid i v 24:)
Jag har en d-ponny valack som är pigg vid ridning men alltid snäll!
Vad dom sa på mvc till mig när jag frågade om jag kunde rida som "vanligt" var att jag kan rida sö länge de känns bra och tryggt typ..

Nu är det såhär att jag använder endast min ponny till typ skogsmulleridning ca 3-4 dagar i veckan..
Första dagen jag red hemmiljön ifrån betet så kändes allt som vanligt, ngt spännt i magen men gjorde absolut inte ont !
Andra dagen jag red så kändes det lite mer men inte så de gjorde ont!
3e dagen gjorde det faktiskt lite ont så jag red hem efter halva passet nästan!

4e dagen när jag försökte så fick jag hoppa av på grund av att de faktiskt gjorde ont, å denna gången så ont att jag inte klarade av att rida mer, fick hoppa av och gå hem!

Sen vilade han i 4 dagar och igår skulle jag testa igen men fick hoppa av efter 5-10 min!


Vrf får man ont av att sitta å skritta på lång tygel (inte speciellt ansträngande)...

Smärtan känns som att man har väldigt mkt håll i hela nedre delen av magen, kramp typ! En stramande känsla!

Vrf blir de så ?
Är det någon mer än jag som upplett detta?
Hur länge kunde ni rida era hästar?
Hur motionerade ni era hästar när ni själva inte klarade av de?!
Jag skall till mvc i morgon så ska även höra mig för lite där, men blev lite fundersam då jag verkligen inte ansträngt mig !

Mkt tacksam för svar:)
Ha de !:)
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Prata med MVC om dina obehagskänslor och hör vad de säger. Kanske är det sammandragningar?

Själv red jag hela vägen, för det mesta två hästar om dagen, fram tills dottern är född.
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Låter som det kan vara sammandragningar du känner av. Hör med barnmorskan, sammandragningar är ju naturligt att ha men om du får kraftiga sådana är det kanske inte så lyckat.

Jag red till v. 26 eller något sådant. Hade en incident med hästen där han reste sig och jag kände då att det inte var värt att ta risken med allt vad förändrat balans heter o.s.v. Innan dess red jag tämligen problemfritt även om det var lite si och så med kontrollen på magmusklerna på slutet.
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Prata med MVC om dina obehagskänslor och hör vad de säger. Kanske är det sammandragningar?

Själv red jag hela vägen, för det mesta två hästar om dagen, fram tills dottern är född.

Oj hela vägen:) du måste kämpat på bra de sista va?
Ja de kanske är sammandragningar det är, ska kolla med dom i morgon..

Tack för ditt svar!
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Låter som det kan vara sammandragningar du känner av. Hör med barnmorskan, sammandragningar är ju naturligt att ha men om du får kraftiga sådana är det kanske inte så lyckat.

Jag red till v. 26 eller något sådant. Hade en incident med hästen där han reste sig och jag kände då att det inte var värt att ta risken med allt vad förändrat balans heter o.s.v. Innan dess red jag tämligen problemfritt även om det var lite si och så med kontrollen på magmusklerna på slutet.

Tack för ditt svar..
Ja de är kanske sammandragningar , ska kolla detta i morgon..
Jag som trodde jag skulle klara av ridningen längre då jag bara lullar runt..
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Om detta är sammandragningar, kan detta då vara farligt?
Är det inte konstigt att sammandragningarna "utlöses" av att man bara "åker" häst?
Hur motionerade ni era hästar efter det att ni inte kunde rida mer?
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Är i vecka 32 och rider på nästan som vanligt. Orkar inte rida några jättetuffa träningspass, rider lätt i traven istället för att sitta ned. Galoppen går bra att sitta i, även hoppa går bra. Blir däremot trött mycket fortare än förut, och tycker det är svårt att hoppa av, magen blir lite i vägen ( med dressyrsadeln) med hoppsadeln går det lättare. Kanske är sammandragningar du får, jag kan känna hur det spänner om jag blir trött,brukar skritta eller kliva av och gå då så brukar har det släppt. Har det varit en tuff dag så brukar det kännas i bäckenet tycker jag blir som en stel tant, men det brukar också släppa fort. Jag hoppas att jag kan rida hela vägen till BF.:)
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Jag som trodde jag skulle klara av ridningen längre då jag bara lullar runt..

Det är så olika hur det är, vissa kan hålla igång in i det sista, andra måste stoppa jättetidigt med ridningen för kroppen säger ifrån. Min förra graviditet hade jag rejäla foglossningar tidigt, den här graviditeten (BF i morgon) knappt något alls.

Det kan också vara övergående, att du om någon vecka inte har samma problem.

Det jag tänker är att om du får kraftiga sammandragningar skulle det kunna finnas risk för att förlossningen sätter i gång i förtid, men jag är amatör och tycker du ska prata med proffsen. :)

Rent krasst är det dumt att riskera något så jag skulle avhålla mig från att rida om det blir så illa som du säger. Kanske testa någon gång då och då och se om det blivit bättre.
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Jag slutade att rida tidigt i graviditeten. Båda mina vuxna hästar är unghästar under inridning och till en början var jag så trött och tålamodet tröt, så istället för att utsätta mina stackars pållar och mig själv för det fick de vila. Jag har inte återupptagit ridningen senare heller, även om jag skulle kunnat för egen del, eftersom det känns som avtrillningsrisken fortfarande är ganska stor och jag inte ville chansa.

Motionen har bestått av körning, tömkörning och ridning av andra än mig. Utöver det har de varit sommarlediga och nu är båda två dräktiga och får antagligen vara hellediga under resten av min graviditet, eftersom skumpandet i vagnen inte är särskilt bekvämt några längre stunder.
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Jag red normala dressyrpass samt uteritter fram till v32, dock lättridning i traven men galoppen gick bra.

Sedan fick jag övergå till att stå i lätt sits i både trav och galopp eftersom bejbisen hade sjunkit så långt ned så det kändes obehagligt att sitta i sadeln. Kunde inte skritta heller, så promenerade fram honom och sen hoppade jag upp och travade och galopperade.

När jag var i v38 slutade jag rida helt. Vi promenerade massor, jag longerade två gånger i veckan och han vilade några dagar också.

Men sådant där är väldigt olika, och det kan kännas olika under graviditeten också. När jag var i ca v18-19 kändes det rätt obehagligt att rida, det tröck som nedåt och stramade. Sedan upphörde det plötsligt och jag kunde rida som vanligt i flera veckor utan att det ens kändes att jag var gravid.

Lyssna på din kropp. Är det obehagligt så kliv av på en gång, det är inte värt att riskera någonting även om det har gått bra för andra som har haft liknande känningar. Var sak har sin tid helt enkelt. Ta några promenader med honom, longera/löslongera, tömkör, löshoppa, trickträna eller vad som helst.
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Det låter som om det kan vara sammandragningar. Jag slutade själv innan v 20 pga dem, båda mina grav.
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Slutade rida i 6 månaden eller vecka 26. Hade alternativen ridskola, betala för hel termin men bara kunna rida två månader till, eller att rida en fyraåring i skogen. När fyraåringen bockade några gånger i galoppen så gav jag upp. Dessutom tyckte jag inte en fyraåring skulle bära så mycket som jag snart vägde och balansen var långsam på att vänja sig så jag satt lite ostadigare.

Inte ont någonsin. (utom efter ett par ridpass i vecka 12-15 men då körde jag hårt och tävlade)

Ont är kanske ett tecken på att det är dags att ge upp. Eller så är det bara ngt ligament.
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Jag red sista gången ca en vecka innan jag födde. Jag kände aldrig av att bebisen sjönk ner eller liknande. Sen red jag tre veckor efter att han fötts och då hade jag innan dess tömkört, så totalt vilade hon inte mer än 2,5 vecka. Däremot hade jag lite problem med värk i ligamenten i mitten av graviditeten. Det kändes ungefär som du beskriver. Det försvann efter ett tag och när jag hade ont så red jag inte.
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Oj hela vägen:) du måste kämpat på bra de sista va?
Ja de kanske är sammandragningar det är, ska kolla med dom i morgon..

Tack för ditt svar!

Faktiskt så var inte ridningen särskilt jobbig. Det var för min del jobbigare att t.ex. mocka hagarna. Hade foglossningar från vecka 10 men de blev inte mycket värre av ridningen utan det var mockningen som gjorde mig mest sliten. Foglossningarna lättade sedan mot slutet så det kändes lite som semester :p
Sett till hela graviditeten så var skolan jobbigast. Universitetets föreläsningssalar är hemska! Fasta bänkar och stolar som tvingar en att sitta framåtböjd vilket ledde till vansinnig smärta i revbenen. Att stå och sitta upprätt som jag gjorde i stallet var därför bara skönt :laugh:

Det här är en bild tagen 13 dagar före förlossningen :laugh: Undvik att titta på den vedervärdiga klädseln :p

225339_10150279684141102_598856101_9277578_6847604_n.jpg


Som du nog kan se bestod min graviditet mest av att magen växte rakt framåt. Vet inte om det gjorde det lättare för mig att rida så länge.
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

slutade rida runt v 20 tror ja... dels för att ja passerade 90 kg, min viktgräns och dels för att jag började få ont i ljumsken vid ansträngning. det visade sig vara foglossning, men det tog typ 156 veckor innan ja fattade det. :D

sammandraningar är lite obehagliga, men absolut inte farliga. (så länge dom inte inte gör ont...)

fortsätt och rid så länge det känns tryggt och bra, bara nyttigt att få komma ut i skogen lite. :)
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Red 1-2 hästar om dagen fram till vecka 38, då var det dax för betessläpp. Varvade med tömkörning, longering och löshoppning. Men det där är såklart väldigt olika, jag hade en lätt graviditet där magen och lite ischiaskänningar var enda skillnaden mot "normaltillstånd".
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Helt OT hade jag hast i Sunnanå i manga ar, fran att jag var en liten tosabit. Jag har ridit massor i Nordana och Djurslov!
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Jag red hela graviditeten på min islandsvalack, som var pigg men lydig. Fyraåringen red jag inte för hon var knappt insutten så den risken ville jag inte ta.
Jag kände mot slutet att jag fick sammandragningar av att rida tölt så det vart mera trav och galopp på slutet. Sedan jobbade jag mycket med longering/tömkörning.
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Vid min första graviditet hade jag rätt mycket foglossningar, men en av de få saker jag faktiskt kunde göra var att rida. Jag kunde dock inte stå i stigbyglarna, utan fick sitta ner hela tiden. Lugnt och stilla fick det också vara, så jag varvade en massa skrittarbete med piaff, passage och mycket samlad galopp. Jag red fram till sex veckor innan BF, då bebis hade fixerat sig och jag inte riktigt gillade känslan av att rida med ett huvud mellan benen.

Graviditet nummer två inleddes med så kraftigt illamående att jag knappt kunde vara upprätt. När illamåendet gick över och jag tänkte börja rida igen kom foglossningarna, sju resor värre än vid graviditet ett. jag försökte rida en gång, fick ta mig av efter fem minuter och kunde knappt ta mig in från ridhuset för att jag fick så ont ...

Med andra ord kan det variera väldigt mycket. Mina foglossningar är en av anledningarna till att vi inte ämnar skaffa fler barn. Jag vill inte ta reda på hur illa det skulle bli vid en tredje graviditet.

Jag har dock haft plättlätta förlossningar och återhämtat mig fort, så efter första barnet red jag tre veckor efter förlossningen. Barn nummer två satt mer eller mindre fast vid mitt bröst dygnet om i ett år, så där dröjde det ett år innan jag kunde börja rida lite.
 
Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Jag red och tränade fram till kring v.22 med första barnet, då fick jag samandragningar som du beskriver. Tog det lungt 2-3 veckor sen mys-red jag några dagar i veckan. Hästen gick sen på bete och mot hösten hade jag 2 medryttare men red lite med dem, eller åkte runt, red loss henne i skritt. Sista gången jag red var 10 dagar före förlossningen.

Med andra barnet var min häst konvalicent, jag började sätta igång henne och fick samandragningar av några varv i skritt och 2 varv i trav. De gav inte med sig och slutade med en kväll på förlossningen. Var i v.23 då och sen red jag inte mer. Men en gång på vintern nr jag hälsade på henne hos fodervärden och då kunde jag rida i alla 3 gångarter fast det var på i tredje trimestern.

Jag har haft jätteproblem med foglossningar som blev värre när jag red :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 674
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 516
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 176
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp