Hur länge måste jag vakta däcken?? Skumma bilköpare..

Nej men många vill anmäla olaga got för att någon varit otrevlig eller aggressiv, men det är ju inget brott att vara arg eller dum. Klart att det inte krävs k-pistar för ett olaga hot, det tror jag vi är överens om allihopa.

Och wikitexten säger ju inget om att det räcker att bli rädd. Bara att man inte behöver bli rädd för att det ska klassas som ett hot.

Som sagt, jag är lärd enligt ungefär det som Wiki-texten menar. Absolut inte "jag kände en liten obehagskänsla någon minut", men som jag uppfattade TS inlägg så blev hon ganska ordentligt skrämd av situationen, det var nästan så att grannen reagerade och hon kände sig dessutom hotad/pressad att sälja bilen för ett underpris mot sin vilja. För mig är det helt solklart ett olaga hot av normalgrad.
 
Som sagt, jag är lärd enligt ungefär det som Wiki-texten menar. Absolut inte "jag kände en liten obehagskänsla någon minut", men som jag uppfattade TS inlägg så blev hon ganska ordentligt skrämd av situationen, det var nästan så att grannen reagerade och hon kände sig dessutom hotad/pressad att sälja bilen för ett underpris mot sin vilja. För mig är det helt solklart ett olaga hot av normalgrad.

Hade det varit så som du beskriver hade det skrivits anmälningar om olaga hot hela tiden. Det krävs en del för att det ska bli något av det. Jag har varit med om massor av situationer som jag upplevt som hotfulla, men där det inte kunnat skrivas någon anmälan eftersom det inte förekommit några hot - även om situationen varit hotfull.

En hotfull situation är inte lika med olaga hot.
 
En grundförutsättning för olaga hot i Brottsbalkens mening är att hotet avser ett brott. "...annars slår jag dig på käften" är ett sådant hot, liksom "...annars bränner jag upp din bil" Däremot är inte "...annars blir jag förbannad" eller "...annars skvallrar jag för din man" hot om en brottslig gärning.
Så länge vi inte vet exakt vad som uttalades vid bilaffären går det inte att säga om det förekom något olaga hot eller om köparna helt enkelt var vanliga otrevliga och manipulativa, men lagliga, dumjävlar.
 
Släng eller sälj däcken du och chilla. Har sålt många bilar och såna personer du beskriver är de bara att ignorera så blir det oftast ingen sak av det. Obefogad rädsla allt som oftast. Förstår inte de som säger anmäl, det är inte olagligt att vara otrevlig och du kanske uppfattat situationen som hotfull helt i onödan. :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
15 196
Senast: hastflicka
·
Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
87 066
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag behöver lite hjälp i ett dilemma jag brottas med. Mellan augusti 2014 och juli 2015 hade jag en häst på foder. Hösten 2015 bodde...
Svar
8
· Visningar
1 003
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp