Hur länge minns en häst sin utbildning?

Aslan

Trådstartare
Om en häst till exempel för ca 10-15 år sedan lärde sig olika skolor med mera, hur länge minns den detta och kommer ihåg de olika hjälperna för det om det inte utövats på en mycket lång tid? Säg kanske 10 år?
 
Sv: Hur länge minns en häst sin utbildning?

Individuellt, beror på hur väl utbildningen hos hästen var befäst och vad den därefter gjort i x antal år. Omöjligt att uttala sig om eller spekulera i, mer än att hänvisa till specifika erfarenheter.

Den erfarenhet som jag kan hänvisa till är att hästar vars utbildning varit väl befäst för många år sedan, har haft lättare att återgå till samma nivåer efter grundlig repetition av alla rörelser av duktig ryttare jämfört med den tid det tagit (för samma ryttare) att utbilda hästar från grunden. Men som ovan skrivet, extremt svårt att uttala sig om annat än just sina egna erfarenheter, det går inte att dra alla hästar över en kam och säga att det alltid är si eller så.
 
Sv: Hur länge minns en häst sin utbildning?

Hm.. jag blir nostalgisk och tänker på ett riktigt gammalt avelsto (26 +) som jag en gång kom i kontakt med.. Märren hade tävlat Msv B dressyr och tränats för ännu högre men en skada satte stopp för vidare karriär. Hon hade satts i avel som 9 - 10åring, fick sedan en herrans massa föl och efter sista fölet bestämde sig "matte" (ganska ridovan) för att skogsrida igång henne lite försiktigt. Hon var alltså knappt riden alls under avelstiden.. Ägaren bad mig om hjälp (minns nu inte riktigt av vilken anledning - jag tror hon vände hemåt i skogen eller nåt sånt ;) ) och jag bad att få sitta upp.

Min ambition var absolut inte att ställa några som helst krav - men vilken reaktion på hästen! Bara jag satt upp, så laddade stoet, spetsade öronen - samlade ihop sig - och jag fick mig en "åktur" :D Den stela gamla kroppen försökte göra alla dressyrkrumelurer som finns och jag kan lova att varenda "knapp" satt där den skulle! Under ett kort ögonblick fick vi alla se vad hästen en gång kunnat (jag red naturligtvis inte mer än ca fem minuter - mer skulle hästens kropp inte orkat med) och det var precis som om hon tyckte det var det roligaste som fanns... Jag fick henne inte att sluta "göra sig till" - så jag satt av.

Från att ha lufsat omkring med matte till en gångartshäst av hög rang - om så bara för en kort stund - det gjorde oss alla lite rörda i hjärtat.

Det ambitiösa stoet hade nog saknat dressyren... :p Så mitt svar är att är den korrekt utbildad - och inte någon annan har "trubbat av känsligheten" - så visst kan den komma ihåg!
 
Sv: Hur länge minns en häst sin utbildning?

Min gamla Lippa hade en mycket bra befäst svår dressyrutbilning i botten som 5 åring innan hon hamnade under mycket svåra förhållanden med misshandel dagligen tills hon kom till oss som 22 åring.

Efter några år visade hon att hon kunde mycket mer än vad vi kunde drömma om och hon älskade att visa upp sej och göra piaff och passage.

Då hade det gått ca 20 år sen hon hade gjort det senast. .... :love:
 
Sv: Hur länge minns en häst sin utbildning?

Kl

Jag tror på att är dem korrekt utbildade och tycker det är roligt det man lärt dem/tycker det är roligt att jobba och utföra, så minns dem för livet.

Jag har som några andra här sett tydliga exempel på fint och högt utbildade hästar som stått av olika anledningar lång tid eller inte blivit direkt jobbade i flera år som minns precis vad de ska göra.

Det är lite så att jag dessutom tror att det är dem guldkornen som är just de hästarna som tar sig över medelmåttorna, för att de vill och tycker det är kul.
Jag tror egentligen på att alla hästar kan lära sig utföra det mesta men att en del i begränsningen finns i om de själva vill eller tycker det är kul.
 
Sv: Hur länge minns en häst sin utbildning?

Det blir feil å snakke om at hester lærer seg de ulike øvelsene. Hesten skal ikke lære noen øvelse, den skal bare følge rytterens naturlige hjelpere og la seg føre av dem. Dermed spiller det ikke noen rolle hvor mange år det har gått siden sist hesten gjorde en sjenkelvikning eller en travers, hvis rytteren som setter seg opp kan ri godt nok, vil hesten også utføre disse øvelsene - selvsagt utifra de fysiske forutsetninger den har der og da.
 
Sv: Hur länge minns en häst sin utbildning?

Om en häst till exempel för ca 10-15 år sedan lärde sig olika skolor med mera, hur länge minns den detta och kommer ihåg de olika hjälperna för det om det inte utövats på en mycket lång tid? Säg kanske 10 år?

Jag tror de har jättebra minne, frågan är om de har fysiken kvar däremot.
 
Sv: Hur länge minns en häst sin utbildning?

Stämmer nog på många, dock inte på min då jag pga mitt handikapp inte längre kan ge dom korrekta hjälperna.
Trots det gjorde hon piaffer, passager, byten ner till var 3e med mej

Det enda jag gjorde var att sitta stilla och hålla lätt i tyglarna.

Och LE.......

Och klia henne vid manken och tala om hur mycket jag tyckte om henne. ....


:love: :cry: :love: :cry:
 
Sv: Hur länge minns en häst sin utbildning?

Dock tror jag de måste lära sig svara korrekt på hjälperna.
Jag håller med om att man inte lär in en skola eller piaff som ett trick a la ge en signal och hästen ska sprätta runt..
Man formger och placerar den i den form och på den linje man vill ha den och ger den grad energi man vill ha sätter takt och tempo etc.

Men jag tror inte en häst som aldrig svarat korrekt på hjälperna är lika lätt att rida dressyr på. Just för att den kanske svarar helt fel på hjälperna.
Visst går det att utbilda om. Men det är just det.. Man måste få fram rätt respons för hjälpen.

Har de iaf förr gått korrekt, svarat rätt upplever jag att de kan hitta en igenkänning i det man gör bara man som ryttare gör rätt.
En som aldrig haft en ryttare som gör rätt måste man skola, inte bara fräscha upp och sätta ramar etc..

Jag upplever absolut att man kan känna om en häst fått en gedigen grundutbildning för måååånga år sedan, även om den sen felridits, stelnat till etc.
Säkert inte i 100 % av fallen. Men inte helt sällan.
 
Sv: Hur länge minns en häst sin utbildning?

Jag har precis köpt ett levande bevis för att det är så :D Mitt sto är 18 år. Hon utbildades och tävlades på LA-nivå och har de senaste 10 åren fått 9 föl på raken och inte ridits direkt under den tiden. Men visst sitter ränderna kvar!

Idag löshoppade jag henne - jag ledde henne ett varv sedan släppte jag henne (linor på halva banan) hon gick rakt ut på spåret och travade iväg, fattade galopp och hoppade med stor iver och glädje. Fortsatt längs spåret ett varv till och stannade sedan.:love:

Jag har också uppfattningen att hon tycker det är kul att jobba lite igen. Givetvis får man träna henne med stor försiktighet.
 
Sv: Hur länge minns en häst sin utbildning?

I utgangspunktet er ikke den responsen noe de behøver å lære seg. Hvis rytteren er kompetent nok, og hesten ikke har uoverkommelige problemer i kroppen, vil den svare naturlig på de naturlige hjelperne. Men selvsagt kan det by på problemer dersom hesten har lært å svare på hjelperne nærmest som triks og har gått slik en stund.
 
Sv: Hur länge minns en häst sin utbildning?

Håller med. Om hästen förstår skänkel/tygel/vikthjälper så kan den också göra tex skolor. Det är inget de behöver lära sig och därför inte heller något som kan glömmas bort. Likaså kan de öka och samla så bra som deras kropp orkar.

Men det är ju klart att en häst som inte ridits på många år eller som första gång skall utföra en öppna (versade) kommer inte göra den till en 10a. På det sättet behöver de träna, men inte för att förstå hjälpen/"lära sig öppna".

Problemet är väl att inte alla hästar får en klassisk skolning i dag.
Tex när det gäller piaff och passage verkar det ha blivit ganska vanlig att det lärs in som ett trick med hjälp av spön, bjällror osv, finns hästar i toppskiktet som hoppar från ben till ben med sänkt rygg och hög bakdel.
 
Sv: Hur länge minns en häst sin utbildning?

Jag hade en häst på foder för några år sedan, som tidigare var tränad upp till st george. Pållen var 17 år och triangelmärkt när jag hade den men den hade fått två föl och var dräktig med tredje tror jag det var. Eller möjligtvis fjärde?

Så det känns ju som att det borde varit i alla fall 5 år sedan den tränades ordentligt?

Minns en gång när vi var på ridbanan och jag vet än idag inte vad jag gjorde, tror jag bara rättade till sitsen och helt plötsligt började pållan att gå i passage! O_o

Bara några steg, kanske 7-10 steg och sedan vanlig trav igen! Eftersom jag själv aldrig tränat på liknande så försökte jag mig inte ens på att föröka igen, visste ju inte hur.

Men i alla fall, det var en rolig upplevelse om än att jag blev väldigt paff innan jag fattade vad hon höll på med :D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
308
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
694
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
971
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp