Hur länge skulle du vilja leva?

Jag vill gärna bli 100 år.Är 65 nu och blir sorgsen när jag tänker på att det kanske inte är så många år kvar. Jag har turen att ha en stark, frisk kropp som klarar att springa milen(som jag älskar), träna och rida som jag alltid gjort.Minnet börjar bli lite sämre och orken är väl lite mindre,men det är inget som stör mig.Min hund börjar bli gammal och det känns hemskt att behöva tänka att det kanske får vara min sista,samma med hästen som nu är 11 år,är det min sista häst?Jag vet att jag är lyckligt lottad och försöker känna glädje och tacksamhet över allt jag fortfarande kan göra,men lite läskigt är det allt att bli gammal……
 
Mtp samhällsutvecklingen, så räcker det gott och väl för mig att leva en normalhög livslängd, såpass att jag hinner njuta av att pössa omkring på här på gården som pensionär, i sisådär 25-30 år 😅
 
Jag kan tänka mig att leva så länge jag kan ta hand om mig själv och mina djur, vara ute på långa promenader, åka skidor och cykla.

Sen får det vara nog. Någon direkt ålder vill jag inte sätta. Men, jag har ingen familj, inga barn, ingen närstående och min värsta mardröm är att inte kunna ta hand om mig själv.

Får jag någon typ av demensdiagnos eller får mer ont i kroppen räcker det.

Jag är inte rädd för döden. Däremot är jag rädd för vad livet kan föra med sig och rädd för vad som kommer att hända med jorden och klimatet.
 
Jag skulle inte vilja bli 300 år. Känner mig som en dinosaurie redan nu. Jag har även en släkt som tenderar att bli gammal mormor 97,5, en mormoster är 100, en annan blev 95+, en mormorbror blev 95+ ja ni ser varåt det lutar. Grejen är att mina gamla släktingar trots att de haft sinnet med sig länge/hela livet sagt att de är mätta på att leva. Jag har även lidit av depression i närmare 35 år nu, med självmordstankar, mår för tillfället mycket bättre. Nej jag är inte rädd för döden alls.
Jag vet inte hur gammal jag vill bli men hög ålder känns inte för mig som något eftersträvansvärt i sig. Att få dö känns i min värld bara som en lång sömn och att sova är fantastiskt så....
 
Risken finns väl för att det blir en bit över 100 om jag får ha hälsan. Mormorsmor tog sig till 86, mormor är i den åldern nu och är väldigt fräsch...

Om jag fick vara fullt frisk och pigg så kan jag absolut tänka mig några hundra år. Tänk vad man får vara med om på 300 år! Vilket perspektiv! Vilket chill man lär ha med all den erfarenheten.
 
Det finns massor av folk som mår bra som har en diagnos.
Jag ser inte hur det skulle kunna vara möjligt för mig. Livet suger och jag vill inte vara med. Jag kommer liksom aldrig orka göra meningsfulla saker utan kommer alltid att vara trött och få slita med skitsaker.
 
De är svåra att få tag på, du får nog kolla online internationellt. Det är hon som skrivit fantasyn om Paksenarrion också, hon är en av mina favoriter bland militär SF/fantasy (hon är pensionerad marinkårssoldat).
Håller med, de är så bra! Sassinak tar också upp det lite :) (den kommer nog före Heris Serrano böckerna och är skrivna med Anne Mc Caffrey)
Men Serranoböckerna är de som har fokus runt det!
 
Det är möjligt. Tycker att jag läst flera som tycker det räcker vid 70 år och jag har en del vänner och många bekanta som är över den åldern och har rika liv. (Vet dock inte vad all bekanta VILL.)

Jag kan inte känna som jag tror du skrev - att lämna plats för efterkommande, då känns det som att jag (33 år nu) måste önska att ha dött istället för att t.ex. en för mig okänd 20-åring dött. Nu tror jag knappast du menar precis så men det är så tankarna och känslorna skulle gå i mig.

Men jag lär inte höra till de som får antiåldringsserum i min generation ändå 😅. Jag ska försöka överleva så länge jag kan ändå.
Ja 70 känns lite kort tycker jag allt. I alla fall om jag är i kondition att rida långritt och hoppa bana, åka slalom, jogga, och ägna mig åt rikt föreningsliv som de 75 åringar jag känner gör.

Jag har inte funderat närmare på det, så långt det går och man har kul.

Tror längre liv eller evigt liv är en usel idé för samhället idag. Speciellt om det bara händer rika människor (läst Heris Serrano... böckerna) men tänker definitivt ta grejor som motion och vad som för att hålla mig frisk och glad länge personligen. Är dock inte rik så kommer nog inte att få tillgång.
 
Ja 70 känns lite kort tycker jag allt. I alla fall om jag är i kondition att rida långritt och hoppa bana, åka slalom, jogga, och ägna mig åt rikt föreningsliv som de 75 åringar jag känner gör.

Jag har inte funderat närmare på det, så långt det går och man har kul.

Tror längre liv eller evigt liv är en usel idé för samhället idag. Speciellt om det bara händer rika människor (läst Heris Serrano... böckerna) men tänker definitivt ta grejor som motion och vad som för att hålla mig frisk och glad länge personligen. Är dock inte rik så kommer nog inte att få tillgång.
Jisses, åka slalom och jogga! :D Jag är rädd att jag aldrig blir i kondition för det! :D
Det ska onekligen bli intressant hur länge jag lever, utan att kunna jobba och slaloma! Lovar att ha denna tråden i färskt minne på min dödsbädd och uppdatera hur gammal jag blir! :D
 
Jag ser inte hur det skulle kunna vara möjligt för mig. Livet suger och jag vill inte vara med. Jag kommer liksom aldrig orka göra meningsfulla saker utan kommer alltid att vara trött och få slita med skitsaker.
Det där är inte Wille som talar det är Willes depression. Jag hade kunnat säga exakt samma ord för ett år sedan, ja för ett halvår sedan också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp