Bukefalos 28 år!

Hur länge skulle du vilja leva?

Jag är 66 och får lite panik (lite) när jag inser att om 20 år (vilket är INGENTING!!) är jag 86 - om jag ens lever då. Jag har SÅ mycket jag vill göra, uppleva, utveckla. SÅ mycket som jag inte insett och inte fattat förrän nu. Det är ju det som är så frustrerande - ofta behöver man bli Lite Till Åren innan man FATTAR! Ändå har jag levt ett galet bra liv redan. Men drömmarna finns kvar och jag vill inte behöva skippa dem pga ålder och död. Dör jag så dör jag men jag hoppas det är långt dit OCH att jag får vara aktiv och klar i knoppen resan ut.

Men visst är det lite av en chock - jag är 66; gå tillbaka 20 år i tiden, då var min dotter 3 år (!) och jag var UNG! Tyckte jag.Går jag, som sagt, 20 år framåt i tiden är jag plötsligt 86. Det är gammalt - om jag alls finns då. Det är märkligt, och det är skrämmande - eller också är det en spark i ändan att gör det du vill göra och gör det NU! Skjut inte upp NÅNTING!!
 
Jag är 66 och får lite panik (lite) när jag inser att om 20 år (vilket är INGENTING!!) är jag 86 - om jag ens lever då. Jag har SÅ mycket jag vill göra, uppleva, utveckla. SÅ mycket som jag inte insett och inte fattat förrän nu. Det är ju det som är så frustrerande - ofta behöver man bli Lite Till Åren innan man FATTAR! Ändå har jag levt ett galet bra liv redan. Men drömmarna finns kvar och jag vill inte behöva skippa dem pga ålder och död. Dör jag så dör jag men jag hoppas det är långt dit OCH att jag får vara aktiv och klar i knoppen resan ut.

Men visst är det lite av en chock - jag är 66; gå tillbaka 20 år i tiden, då var min dotter 3 år (!) och jag var UNG! Tyckte jag.Går jag, som sagt, 20 år framåt i tiden är jag plötsligt 86. Det är gammalt - om jag alls finns då. Det är märkligt, och det är skrämmande - eller också är det en spark i ändan att gör det du vill göra och gör det NU! Skjut inte upp NÅNTING!!
Tänk vad man skulle prokrastinera om man visste att man skulle leva för evigt
 
Samma för mig. Jag har ADHD, vilket också är en dopaminbrist-diagnos och min läkare är noga med att jag ska äta mina mediciner för att minska risken för Alzheimers. Jag tycker inte jag märker enorm skillnad, men jag äter dem hellre än att bli så sjuk som mormor är. Tack och lov att hon (i och med att hon ser och hör dåligt) inte är så äventyrlig, att hon stannar i sin lägenhet och inte virrar bort sig.
Jaha! Är det så?!
Har också ADHD och har alzimers i släkten, men inte hört det. Just nu kan jag inte äta medicin mot ADHD, men värt att ta upp med min läkare. Tack!
 
Det hade ju varit trevligt att ha lite mer tid på sig att göra saker, spara ihop till en gård och så följa fler generationer av hundarna... Å andra sidan känns det ju som att det kommer vara rätt läskigt att leva om 40-50 år, så lika bra att slippa?
 
Jaha! Är det så?!
Har också ADHD och har alzimers i släkten, men inte hört det. Just nu kan jag inte äta medicin mot ADHD, men värt att ta upp med min läkare. Tack!
jag vet inte om det är vetenskapligt belagt att medicinerna hjälper men det finns ju en mängd sjukdomar (parkinson också) som till viss del eller helt beror på dopaminbrist så hon tyckte att det var värt det.
 
Jag älskar verkligen att leva och har svårt att föreställa mig att jag en dag ska vilja att det tar slut. Så kanske vill jag leva för evigt - åtminstone om det inte bara innebär lidande och elände.

Min farmor på 87 år vill leva trots ibland riktigt svåra smärtor. Min vän som är 86 ville fortsätta leva ett bra tag till (åtminstone innan han hamnade på sjukhus för någon månad sedan, vet inte nu). Och jag tror att jag kommer känna likadant ❤.
 
Jag älskar att leva, och jag hade gärna levt så länge som det går (så länge jag håller mig hyfsat frisk) gärna flera hundra år - det finns alltid mer att göra och upptäcka :D Jag är definitivt mer lagd åt hållet att kunna få ångest över att det kommer ta slut :cautious: (men jag är bra på att inte tänka på det :p)
 
Spännande forskning kring åldrande pågår hela tiden, som vanligt är det våra stackars möss som är huvudpersonerna.

https://edition.cnn.com/2022/06/02/health/reverse-aging-life-itself-scn-wellness/index.html

Men säg att vi nu faktiskt hittar ett sätt att reversera åldrandet, skulle du vilja ha den behandlingen?
Jag tror inte vi kommer att få människor som lever för evigt, men säg 300 år istället för 100, unga och raska hela den tiden.

Vad tror du om samhälleskonsekvenserna av förlängd livslängd?
Å ena sidan skulle populationen öka och jorden är redan ansträngd i sina resurser. Å andra sidan skulle våra smartaste hjärnor kunna jobba längre med att lösa problemen.
Å ena sidan skulle det troligen vara de rikaste som kan köpa sig ungdom. Å andra sidan skulle det vara samhällesekonomiskt att kunna lägga ner hemtjänst och äldreomsorg, avskaffa statlig pension.
Skulle ”folk” bli bättre på att tänka långsiktigt kring miljön om de själva kan räkna med att behöva bo på planeten mycket längre?

Jag hade hoppats att vi skulle kommit en bit på väg med att kolonisera andra världar innan vi löste åldrandets gåta, det kommer liksom att bli bra trångt annars. Nu låter det som om vi kommer att ha en behandling mot åldrande inom 30-40 år. Elon får rappa på med sin marsraket nu!

Jag tror att det kan ligga något i att folk skulle vara mer rädda om resurserna om deras (vår/min) tid på jorden inte var begränsad. Kanske vi även skulle vara mer återhållsamma med barnafödandet.

Jag skulle gärna vilja leva några hundra hundra år. Om jag får vara frisk och kry. Jag lider av tanken på att en gång behöva dö. Jag har inte ens fyllt femtio, men eftersom de senaste 20 åren har gått i raketfart så känner jag mig stressad över att jag snart ska dö.
 
Spännande forskning kring åldrande pågår hela tiden, som vanligt är det våra stackars möss som är huvudpersonerna.

https://edition.cnn.com/2022/06/02/health/reverse-aging-life-itself-scn-wellness/index.html

Men säg att vi nu faktiskt hittar ett sätt att reversera åldrandet, skulle du vilja ha den behandlingen?
Jag tror inte vi kommer att få människor som lever för evigt, men säg 300 år istället för 100, unga och raska hela den tiden.

Vad tror du om samhälleskonsekvenserna av förlängd livslängd?
Å ena sidan skulle populationen öka och jorden är redan ansträngd i sina resurser. Å andra sidan skulle våra smartaste hjärnor kunna jobba längre med att lösa problemen.
Å ena sidan skulle det troligen vara de rikaste som kan köpa sig ungdom. Å andra sidan skulle det vara samhällesekonomiskt att kunna lägga ner hemtjänst och äldreomsorg, avskaffa statlig pension.
Skulle ”folk” bli bättre på att tänka långsiktigt kring miljön om de själva kan räkna med att behöva bo på planeten mycket längre?

Jag hade hoppats att vi skulle kommit en bit på väg med att kolonisera andra världar innan vi löste åldrandets gåta, det kommer liksom att bli bra trångt annars. Nu låter det som om vi kommer att ha en behandling mot åldrande inom 30-40 år. Elon får rappa på med sin marsraket nu!
Jag känner att det är ganska lagom med de år ett numer medellångt liv ger - bara man får vara hyfsat frisk psykiskt och slipper det där med demens.

Skulle inte vilja göra anspråk på att ta plats från kommande generationer mycket längre tid än så.

Jag tänker att de smartaste hjärnornas kapacitet hela tiden förs över till nästkommande generationer om vi bara håller flaggorna högt kring lärande, utveckling och kunskap och arbetar mot kunskapsföraktande rörelser.

Det känns deprimerande om det skulle ge bättre effekt för miljön - precis som det här med plånboksfrågor är så jäkla deprimerande inom politiken. Där man röstar med direkta egna intressen och inte vad man tycker vore bra för den större samhällskroppen.
 
Jag vet inte. Känner att jag kunde kolavippen när som helst så länge någon tar väldigt väl hand om djuren. Det vore synd om föräldrarna om jag dog innan dem, men utöver det känner jag att jag nog var färdig med livet innan jag fyllde femton. Förlängd livstid låter som en mardröm.
 
Jag hade helst varit född i början av 1900-talet och blivit runt 100 och varit frisk, skärpt och med en ok ekonomi och utbildning. jag har svårt att tro att vi kommer ha en så brant utvecklingskurva i samhället igen och hade så gärna velat uppleva processen mellan att ha hästskjuts och utedass till att flyga på semester och ha smartphone.
 
Jag hade helst varit född i början av 1900-talet och blivit runt 100 och varit frisk, skärpt och med en ok ekonomi och utbildning. jag har svårt att tro att vi kommer ha en så brant utvecklingskurva i samhället igen och hade så gärna velat uppleva processen mellan att ha hästskjuts och utedass till att flyga på semester och ha smartphone.
Ja men eller hur! Morfar är född 1935 och alltså utvecklingen som han kunnat se under sin levnad är ju egentligen otrolig!
 
Jag är 66 och får lite panik (lite) när jag inser att om 20 år (vilket är INGENTING!!) är jag 86 - om jag ens lever då. Jag har SÅ mycket jag vill göra, uppleva, utveckla. SÅ mycket som jag inte insett och inte fattat förrän nu. Det är ju det som är så frustrerande - ofta behöver man bli Lite Till Åren innan man FATTAR! Ändå har jag levt ett galet bra liv redan. Men drömmarna finns kvar och jag vill inte behöva skippa dem pga ålder och död. Dör jag så dör jag men jag hoppas det är långt dit OCH att jag får vara aktiv och klar i knoppen resan ut.

Men visst är det lite av en chock - jag är 66; gå tillbaka 20 år i tiden, då var min dotter 3 år (!) och jag var UNG! Tyckte jag.Går jag, som sagt, 20 år framåt i tiden är jag plötsligt 86. Det är gammalt - om jag alls finns då. Det är märkligt, och det är skrämmande - eller också är det en spark i ändan att gör det du vill göra och gör det NU! Skjut inte upp NÅNTING!!
Ja jösses. Tänkte nyss...Jag är 35, bara 15 år till 50! Alltså va ?!?! 😄.
 
Jag vill inte överleva min son, men får han också leva länge så why not? Jag har en miljard saker jag vill göra, jag hade velat ha flera olika yrkeskarriärer och prova att leva lite olika liv i olika delar av världen. Men utan magi så hade det varit fint att få några goda år efter pensionen. Men livet som 90+ är kanske inte så skoj så innan det vill jag nog dö. 88 år kanske?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp