Hur länge utan näring?

SweetSunday

Trådstartare
Hur länge klarar sig en hund utan mat? När jag söker så står det alltifrån 7-14 dagar och gäller oftast hundar som är kräsna och matvägrar, som man ska "vänta ut". I mitt fall handlar det just nu om en hund som senast fick behålla sin mat i torsdags (då åt han sin normala ranson). På fredagen ville han inte ha någon mat under dagen. Klockan 18 kräktes han galla och klockan 19 ville han äta. Han spydde snart upp maten igen. Han fick pasta som skulle suga upp matsaften (han åt bara en halv penne dock eftersom han inte tyckte att pasta var något vidare), denna (+ vatten som han druckit precis innan + galla) spydde han upp. Han fick sen en omeprazol som han också spydde upp. Senare på kvällen fick han lite mat igen... som han också spydde upp. På natten spydde han klockan 01, 03 och 05 oftast efter att ha druckit vatten. Sen spydde han inte fram till klockan 10.30 och fick då 15 gram torrfoder och eftersom han fick behålla det så fick han lite till en halvtimme senare som han spydde upp. Djursjukhuset som jag haft kontinuerlig kontakt med rekommenderade kokt äggvita, samma sak där hände han fick en halv kokt äggvita och när han fick den andra 1,5 h senare (som de rekommenderade) spydde han snart igen. Nästa person jag pratade med (på djursjukhuset) rekommenderade kokt fisk 1 msk åt gången. 1a gången (klockan 23.00 på lördagen) han fick fisk, fick han behålla den, andra gången (9.00 på söndagen) kräktes han upp den efter 50 min. Därefter fick han behålla två omgångar med 1msk fisk (med 2h mellanrum) innan han spydde upp den tredje.

Det jag undrar är hur länge han klarar sig (utan att bli jättedålig) utan att få behålla maten? Han har veterinärtid på onsdag bokad sen tidigare (pga av matvägran som han haft från och till under hela livet, samt illamående och uppstötningar (och enstaka kräkningar)). Jag har som sagt kontaktat jouren under helgen flertalet gånger för rådgivning och de har hittills tyckt att vi ska avvakta (trots blod i vissa av kräkningarna, men de sa att de trodde att det kom från matstrupen och att gallkräkningarna frätt så att den blivit irriterad men att det inte var så farligt. Hade han haft blod i magsäcken borde blodet komma alla kräkningar gissar jag att de menar?), så länge han dricker och får behålla det mesta av vätskan och sådär. Men funderar på om han verkligen klarar sig till onsdag på i stort sett ingen mat? Alternativet är att åka in på akutmottagningen imorgon eftermiddag (har tenta imorgon på förmiddagen...), men vet inte hur allvarligt det är liksom. Är lite svårt att avgöra då han ändå har varit ganska pigg (nu sover han visserligen väldigt mycket mot vad han brukar (8 månader gammal så brukar vara mycket fart och fläkt), men han har ändå gjort lite klickerträning med stor entusiasm och han kommer varje gång jag ska ta fram mat i köket (han är jättehungrig). Ska ringa vet igen imorgon har jag tänkt för vidare rådgivning, men tänkte att jag kunde fråga här med (kring detta om hur länge de klarar sig utan mat. Utgå då från att detta är en hund som var relativt tunn redan innan, dvs jag försökte mata på lite och få upp honom lite i hull redan innan detta hände).

Blev jättelångt det här, men tänkte att det var bäst att ge så mycket detaljer som möjligt. Tack på förhand för svar! :heart
 
Kolla på klinik så det inte är stopp i systemet!
Han har bajsat sent igår kväll (helt normalt bajs något åt det hårdare hållet (lite mjukare än det bajs han hade när han åt färskfoder)) så bör inte vara stopp (eller kan det vara det ändå?). De frågade mig om han kan ha ätit något olämpligt, men svarade dem att det inte är troligt då han aldrig sväljer saker han tuggar på (han tuggar och spottar ut så att det exempelvis ligger tygbitar från trasig strumpa på hela golvet). Han åt dock kycklingvingar på torsdagen, men han har ätit detta massor av gånger förut utan problem så jag har inte utgått från att det kan vara de som ställer till något? (Han har även bajsat ut åtminstone en hel del av kycklingvingarna då han har bajsat flera gånger med sånt bajs han brukar få efter att ha ätit ben). Men kanske kan finnas kycklingvinge kvar ändå? Han brukar äta dem väldigt långsamt och noga och tugga ordentligt, men kanske kan fastna iallafall? Han har behållt vatten de senaste gångerna han har druckit och nu har han behållt sin fjärde msk fisk i hittills 1,5 h.
 
Min hund som jag tog över i mars, via polisen hade varit hemma med sin döda husse i två veckor. Han och en katt. Väldigt mager, men inte "nära döden" skulle jag tro. Har dom tillgång till vatten och får behålla det så.tror jag dom klarar sig ganska länge.

Det övriga har jag inget bra svar på.
 
Det kan vara stopp även om de bajsar. Det som finns bakom stoppet lär ju komma ut men inget som kommer in framifrån kan passera och när det blir fullt framför stoppet kräks de.
Okej, får ringa och rådfråga vet igen, helt enkelt! Se hur de tycker att jag ska göra. Har varit nära på att åka in redan i fredags och lördags men de rådde emot det så jag hoppas ju att de säger åt mig att komma in på en gång om de tror att han behöver det! Är UDS vi har kontakt med och de bör ju kunna sin sak menar jag, så vill ju gärna lita på det de säger. Men glömde fråga dem just hur länge jag ska avvakta om han inte lyckas behålla allt (han har ju fått behålla lite grann), hur länge han klarar sig utan mat om han får behålla vätska...
 
Min hund som jag tog över i mars, via polisen hade varit hemma med sin döda husse i två veckor. Han och en katt. Väldigt mager, men inte "nära döden" skulle jag tro. Har dom tillgång till vatten och får behålla det så.tror jag dom klarar sig ganska länge.

Det övriga har jag inget bra svar på.
Okej, skönt att höra att det på så sätt borde vara okej iallafall! Det var ju detta jag främst undrade över. I övrigt tänker jag någonstans ändå att jag borde lita på UDS, det var bara att jag glömt fråga just hur länge han över huvud taget klarar sig utan mat.
 
Om magen känns mjuk och tom vid palpering från själva magen och bakåt, så lär det inte vara stopp. Hundar som har stopp i tarmen brukar heller inte vara speciellt pigga i övrigt. Jag hade nog börjat med att ge diarsanyl redan i fredags och därefter överkokt ris + dito vit fisk i pytteportioner.
 
Om magen känns mjuk och tom vid palpering från själva magen och bakåt, så lär det inte vara stopp. Hundar som har stopp i tarmen brukar heller inte vara speciellt pigga i övrigt. Jag hade nog börjat med att ge diarsanyl redan i fredags och därefter överkokt ris + dito vit fisk i pytteportioner.
Hårdhetsmässigt skulle jag säga att magen känns som vanligt (inte jättemjuk, men inte hård heller (dock hårdare än min egen skulle jag nog säga, men så brukar den kännas)). Han visar inget som helst obehag när jag palperar magen. Man ser dock att han inte fått i sig mat på länge då han ser ännu smalare ut än vanligt. Får se till att skaffa diarsanyl då, för det har jag ingen hemma tyvärr! Han får som sagt kokt torsk 1msk per gång just nu och får ibland behålla den och ibland inte. Ris brukar han totalvägra att äta, men har inte testat det nu så kanske får testa igen!
 
Han har bajsat sent igår kväll (helt normalt bajs något åt det hårdare hållet (lite mjukare än det bajs han hade när han åt färskfoder)) så bör inte vara stopp (eller kan det vara det ändå?). De frågade mig om han kan ha ätit något olämpligt, men svarade dem att det inte är troligt då han aldrig sväljer saker han tuggar på (han tuggar och spottar ut så att det exempelvis ligger tygbitar från trasig strumpa på hela golvet). Han åt dock kycklingvingar på torsdagen, men han har ätit detta massor av gånger förut utan problem så jag har inte utgått från att det kan vara de som ställer till något? (Han har även bajsat ut åtminstone en hel del av kycklingvingarna då han har bajsat flera gånger med sånt bajs han brukar få efter att ha ätit ben). Men kanske kan finnas kycklingvinge kvar ändå? Han brukar äta dem väldigt långsamt och noga och tugga ordentligt, men kanske kan fastna iallafall? Han har behållt vatten de senaste gångerna han har druckit och nu har han behållt sin fjärde msk fisk i hittills 1,5 h.
Med reservation för att jag inte är en hundmänniska, men brukar man inte undvika att ge hundar kycklingben för att de kan fastna ? :)
 
Min hund spydde i 2 dar efter att ha fått Omeprazol, och han spyr sällan. Så det skulle jag kanske inte ge igen.
Han har fått 2 omeprazol om dagen i ca 1,5 vecka (efter veterinärs ordination) och har inte kräkts förrän nu så tror det hade mer med att hans mage redan var irriterad att göra. Men har också hört att vissa hundar verkar ha svårt att klara av omeprazol, så värt att ha i åtanke, min verkar ju dock ha klarat det bra innan (har även upplevt att omeprazolen gav mycket mer effekt på illamåendet han hade än vad andapsinet som han fick innan hade). Så verkar vara olika om de klarar av det eller inte :)

I övrigt har han fått behålla alla miniportioner mat som han fått idag utom en, så det börjar gå lite framåt iallafall. Jag avvaktar m.a.o. till vår ordinarie veterinärtid på onsdag så får vi se vad de hittar då :)
 
Slänger ut en fråga i denna tråd igen! Vi var idag hos veterinären, blodprov har tagits (får svar imorgon) samt ultraljud som såg fint ut. Beroende på vad blodproven visar blir troligen nästa steg en gastroskopi. Under tiden han var sjuk har jag inte aktiverat honom så mycket då jag tänker att man ska vila när man är sjuk (vet inte om detta är rätt eller fel, men så tänkte jag). Dagen innan veterinärbesöket tog vi för första gången sen fredagen (då vi gjorde personspår i skogen) en kortare tur till skogen (ca 50 minuter), då han fick springa fritt och leka. Förutom detta har vi gjort 1-2 (oftast 1) klickerpass om dagen, medan han varit sjuk. Idag har han varit sederad och jag hade egentligen tänkt vänta med att göra någon större aktivitet till imorgon och då smyga igång med lite lekutvecklingsträning igen. Trots att han varit ganska trött idag märker jag ändå att han verkar vara ganska rastlös, han är mer reaktiv och skällig på ljud utanför och han går runt och smågnäller mest hela tiden och ser lite "ledsen" ut. Han sätter sig framför ytterdörren för jämnan. Har jag tänkt fel när jag minskat aktiviteten så pass mycket medan han varit sjuk? Tips på sätt att aktivera hund som inte får äta godis (spyr troligen upp då, så vill undvika det än så länge) och ganska fort blir trött av att röra sig för mycket (han var trött efter skogsturen igår (dock fortfarande gnällig när vi kom hem) och han får ju inte i sig ordentligt med mat så det är ju inte konstigt). Känns liksom som att hjärnan orkar mer än kroppen, men klickerträningen (kör med honung som godis då :P )tröttnar vi båda på efter kort stund (ca 5 minuter). Har aktiveringsspel som kräver godis och att gömma godis går ju såklart inte. Han fryser lätt ute (då han både är tunn och nu dessutom är rakad på magen) så ska vi vara ute får det antingen bli fartfyllda aktiviteter (som inte hans energi räcker till så länge) eller väldigt korta... Jag vet inte hur jag ska tänka för att han ska må bra och vara glad, just nu bara gnäller han och sitter framför dörren i tid och otid (ja, han har fått kissa och bajsa för en halvtimme sedan, han bör inte vara kissnödig redan)... Blev långt, men behövde skriva av mig lite... Om någon har tips eller erfarenheter vore jag supertacksam!
 
Kan ju tillägga att vi idag ändå var hos veterinären i 2 timmar, åkte buss dit och hem och jag tänker att han borde fått en hel del nya intryck på de totalt 3 timmar vi var borta. Vi brukar ju dock normalt träna ganska mycket så det är ju helt klart skillnad mot hur det brukar vara...
 
Han är inte gnällig pga sitt lugnande då? Även om han är vaken kan det ta ett tag att gå ur kroppen.
 
Gick ut och gjorde ett par uppletande av leksak utanför och sen bus med leksaken :) Det var uppskattat och han hann inte börja frysa så vi kan ju börja med att göra sånt iallafall :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
963
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: annaovega
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 139
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp