Bukefalos 28 år!

Hur länge var ni hemma med valpen?

M

maverick

Innan NI började lämna dom och sedan jobba?
Skall ta semester men blev osäker på hur länge? Valpen är en Irish
soft coated terrier, mycket efterlängtad! Hälsn Maverick
 
Sv: Hur länge var ni hemma med valpen?

Oj det beror på hur mycket du jobbar, under ett heltids pass ska väl ingen hund vara ensam.

Men en valp innan 6 månader klarar inte så mycket.

Vår valp = 6 månader och rumsren lämnar vi som MAX 3 timmar nu, men han har aldrig varit ängslig.
Han är trygg i vår lägenhet !

Så det är svårt, vissa hundar tar det tid att ensamhetsträna, andra inte.

Mitt råd är att ta det lugnt, det vinner ni på i längden genom en trygg hund.
 
Sv: Hur länge var ni hemma med valpen?

innan 6 mån var det bara i nödfall valpen lämnades (han har sällskap av 2 andra hundar och 2 katter). Nu är han 7 månader och får vara ensam några timmar i veckan max 3 åt gången då jag är på arbetsterapi, tandläkaren, terapi etc. inga längre svängar alltså. Han är dessutom en ras som inte bör lämnas ensammen utan han kräver mkt av sin familj både mentalt och fysiskt för att må bra. Han har dock inte visat några tendenser till rastlöshet då vi är borta, han har sitt mumsiga märgben (bästa barnvakten!) och ligger oftast och sover och myser. Grannarna säger att han är tyst i alla fall :) och inget har blivit söndertuggat :) *hurra*
 
Sv: Hur länge var ni hemma med valpen?

En semester räcker inte till för att kunna lämna en valp, då får du nog begära tjänstledigt!

Vi var hemma helt med valpen i fyra månader, och sen var hon ensam (hon var jätteduktig på att vara ensam) 1½ h på förmiddagen och sen gick mamma hem på lunchen och hämtade henne så hon fick vara med mamma på jobbet. När hon var cirka åtta månader började vi lämna henne längre stunder, då fick hon vara ensam 2 h på förmiddagen, sen kom mammam hem en timma på lunchen och var ute med henne och aktiverade henne, och så fick hon vara ensam tre h igen och sen kom jag hem.

Det FINNS en anledning att de senastre tre hundarna jag skaffat har varit vuxna omplaceringar, jag har helt enkelt inte möjlighet att vara hemma med en valp så länge som det krävs nu.

Och jag vet attd et finns de som är hemma med valpen i 6 veckor och sen lämnar den hemma en hel arbetsdag med snabbkiss på lunchen, men hur väl de än påstår det fungerar så tycker jag INTE om det.

Sen en fråga - hur har du tänkt lösa det när valpen sen kan lämnas och du ska jobba, gå hem på lunchen/åka hem på lunchen eller hundvakt eller hur?
 
Sv: Hur länge var ni hemma med valpen?

Jag var arbetslös och hemma i drygt ett halvår. Det behövdes helt klart. Det händer så mycket i den åldern och de är så otroligt små och ängsliga när de blir lämnade. Då är de inte så tuffa som de tror ibland =) Jag började ganska tidigt att bara gå ut ur lägenheten t.ex. till tvättstugan eller till postlådan och ökade efter hand. sedan måste man ju komma ihåg att bara för att de blir rumsrena så blir inte kissblåsan fullstor på en gång. De har fortfarande samma behov av att kissa/bajsa mycket ofta så av den anledningen skall man inte heller lämna dem någon längre stund. Ofta kommer ju behoven efter sömn, lek och mat och är man inte hemma när sovstunden är över och behovet sätter in så är det inte så schysst mot valpen som man tragglat med för att få den att förstå att det är utomhus man gör sina behov. Jag jobbade knappt halvtid sedan och hade tur att ha min bästa vän som hundvakt. Det har gått tio år nu sedan han var valp och jag har fortfarande samma hundvakt och det har varit en enorm trygghet för både mig och min hund.
 
Sv: Hur länge var ni hemma med valpen?

Min var med mig överallt till han var runt året. Jag var sjukskriven och anpassade mig helt efter min hund. Hade inget annat för mig heller för den delen.... :o

Han är fortfarande med mig nästan överallt.....
 
Sv: Hur länge var ni hemma med valpen?

Jag är alltid hemma 2 veckor för att introducera en ny valp i flocken. Sedan har jag ju tillgång till både hundgårdar med varma kojor och andra hundar, så det brukar inte vara några problem. Har man inte det skall man räkna med att första året behövs hundvakt mer eller mindre heltid. Har man en vintervalp bör den dessutom inte vara ute i hundgård några länge stunder, för det tar ett tag innan pälsen värmer ordentligt och de har en förmåga att somna där de för tillfället råkar befinna sig.

Mitt råd till dig är: Ta dig ledigt minst 3-4 veckor, och introducera valpen de sista 2 hos någon trevlig hundvakt. Du kommer att behöva det för att hunden skall må bra.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Hur länge var ni hemma med valpen?

Först var jag hemma med henne i nästan två månader, sedan gick mamma och syster på sommarlov. Så 4 månader var vi hemma på "heltid", och lämnade henne bara kortare stunder för att träna ensamhet. Under hösten har vi ökat upp till att hon är ensam en stund på förmiddagen (då hon ändå sover som ett murmeldjur), sedan kommer pappa och hämtar henne så får hon följa med på jobbet. Och nu har jag börjat plugga på distans, så nu har hon matte hemma på heltid igen :)
 
Sv: Hur länge var ni hemma med valpen?

Hundarna har varit med mig på jobbet. Har varit ledig 1-2 v. för att vi ska lära känna varann ordentligt och sedan har jag tagit med dem till jobbet.

Hade jag inte haft den möjligheten hade jag definitivt varit hemma tills valpen var minst 6 mån och sedan hittat antingen hundvakt eller dagis.
 
Sv: Hur länge var ni hemma med valpen?

Jag var hemma 6 månader då jag var arbetslös och inte lyckades få något jobb. De första 4 månaderna sökte jag inte ens jobb (hade ingen a-kassa och bodde hemma hos mina föräldrar).

Sambons föräldrar skaffade en valp ganska nyligen och hon var redan ett halvår när de köpte henne. Henne var de hemma med en vecka och det var samma med mina föräldrars första hund. Jag hade höstlov när vi köpte honom och då var han 6 månader. Sen joggade jag hem (2km enkel väg) varje lunchrast för att gå ut med honom och se att han mådde bra. Sambons föräldrar jobbar bara halvtid så de lämnar aldrig sina hundar ensamma mer än max 3.5 timme öht. De har dessutom hundarna i hundgård med uppvärmd friggebod som hundarna kan gå in och ut ur som de vill.

Min hund är aldrig ensam nu heller (annat än korta stunder, max 3 timmar och då är hon i hundgården. Hon är 7 år nu) eftersom jag jobbar natt och sambon jobbar dag.

Mvh Anna
 
Sv: Hur länge var ni hemma med valpen?

Ca 1 år innan jag började lämna lite längre stunder. Först vid 1.5 år har jag känt hundarna varit mogna nog att vara ensamma längre stunder på ungefär 3-4 timmar. Innan dess har dom haft tendenser till att ha sönder saker, skälla etc = separationsångest och ej mogna att vara ensamma. Vet inte om det är olika från ras till ras- har en väldigt ägarbunden ras...
 
Sv: Hur länge var ni hemma med valpen?

Åh, en wheaten!! Världens bästa ras! :love: ;)

Vi trixade lite med våra arbetstider, så vi kunde vara hemma länge innan vi började lämna honom.

Vi tränade att ha honom ensam mycket korta perioder som långsamt förlängdes. När vi började jobba mer normalt var han väl ca 6 månader lite drygt. Då var han hemma själv ca två timmar innan någon kom hem.

Lycka till!
 
Sv: Hur länge var ni hemma med valpen?

Vi "jobbade om" varandra då killen var liten. Jag arbetade som djurskötare (två pass om dagen) och sambon arbetar tre-skift och var det så att det körde i hop sig någon gång så fick Wille antingen följa med mig till ladugården eller så svängde jag förbi hos mamma och pappa för att lämna honom där. Eftersom jag hade det jobb jag hade så var det sällan han blev ensam, såsmåningom kunde det bli någon timme här och där om jag skulle åka runt fem och sambon kom hem vid sex.
I år fyller han fyra och det är ytterst sällan som han är ensam i mer än fyra timmar åt gången. Inträffar det så är det för att jag är på skolan, sambon jobbar fm, pappa är borta på något sammanträde (han är vanligtvis hemikring då han är lantbrukare), mamma är på arbetet och supersnälla grannen är borta. Det är inte så ofta som oddsen är så dåliga och tur är väl det.
 
Sv: Hur länge var ni hemma med valpen?

Är arbetslös och för en gångs skull glad åt det då jag just nu har en 10 veckors lagotto hemma......planerar att vara hemma ett tag till, dock tränar vi redan lite tid ensam, tex. när jag går och hämtar posten, slänger sopor osv.
 

Liknande trådar

Hundträning 10-veckorsvalp skäller på f a män. Svansen går, hon är inte intresserad av lek eller godis riktigt, men det påminner om ett: "ge mig...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 370
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 243
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 860
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp