Hur lär jag hästen att stegra?

Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag bara svarade på det någon annan skrev, jag rog int ein hoppningen. Tycket bara att denna persons jämförelse var dålig.

Om du läser tråden så kommer du att upptäcka att det var den person du höll med som drog in hoppning, och t.o.m dressyr (?), som "farliga" saker att jämställa med stegring. Det har några av oss reagerat på.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Alla har vi vi olika åsikter, även i vad man tycker ärv farligt eller så. Ex för mig är det farligaste inom ridsport för min del, fälttävlan, skulle aldrig utsätta mig och min häst för det. Och det är min åsikt, medan andra tycker stegring är värst, exempelvis.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Fälttävlan är farligt, men berättigar inte att lära hästen att stegra, så där bara på kul. Samt att försöka lära ut det via nätet.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag skulla eldrig lära ut stegring via nätet heller. Och många har inte stegring bara för kul.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

SUCK!
Jag har varit hos Tobbe Larsson alla vet vem han är. För det mästa, när man lär en häst tricks så måste men veta vad man gör. Man kan lixom inte bara en dag " ska lära min häst stegra " men om det. Jag råkade göra så, men min häst mår bra. Och kan en häst stegra så om ni inte visste så blir den starkar och kan hoppa högre. Min arab hoppar 150cm han är 159cm sj. Så jag är FÖR stegring då det stäker ryggmusklerna.

Vet man inte vad man sknackar om så skriv inte, det blir lixom bara tråkigt att man ska förstöra för andra som försöker. Då betyder det att man inte kan sj. Lägg av med det, vissa hästar ramlar bak, men då har man inte tagit in rätt imfo vad man ska FÖRST gör innan man börja träna något sådan.

Smartatst sätt att träna stegring är att leka med hästen, bussa sånt. Sen så lär hästen att bugga innan man lär den stegra, då hästen träcker ut ryggen musklerna och tränar de.

Där har ni några tipps, jag är inget proff men jag vet vad jag gör!
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag är sjuuuukt less på idioter som gör dumma saker med sina hästar.

Dina inlägg och hela din inställning är så omogen så jag hoppas dina föräldrar stoppar dina tokiga idéer innan det händer en olycka.:mad:

Heter det inte "man lär av sinna mistag, OFTAST brytter hästen inte ens nacken. Var får du all denna dumma imfo ifrån?

Om du är så ducktig rytter skriv inte, du bara förstår för oss andra som försöka. Och du som inte kan. Lägg av! Bli vuxen någon gång. Hennes häst, hennes ANSVAR!
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Fälttävlan är farligt, men berättigar inte att lära hästen att stegra, så där bara på kul. Samt att försöka lära ut det via nätet.

Fälltävling är lika farlig som att lära hästar tricks om du/ni inte visste det, dock tycker jag fälltävling är farligar!
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag slås av en sak efter att ha läst dina och någon annans inlägg. Tänk vad perfekt att lära hästen stegra. Då kommer den hux flux att kunna hoppa hus, göra piruetter och jag vet inte allt. Och här sitter vi och tränar och stärker våra hästar ridmässigt i åratal. När lösningen helt enkelt är - stegra. Volilá!
Att sedan hästen kan slå över och bryta nacken och kanske klämma ihjäl en ev. ryttare, ja, det är liksom sådant man får ta. För hästen bryter ju OFTAST inte nacken.

Jag hoppas att du med tiden får mer erfarenhet och rutin och förstår vilka krafter du har att göra med.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

OFTAST brytter hästen inte ens nacken.

Så det är helt ok att riskera att hästen slår runt för oftast går det bra? Det kan hända så otroligt mycket mer när en häst går runt, skador på rygg halskotpelare med mera. Det är ungefär som att säga att det är ok att dyka i den grunda delen av simbassängen för oftast bryter man inte ens nacken man får bara lite huvudvärk.

Om du är så ducktig rytter skriv inte, du bara förstår för oss andra som försöka. Och du som inte kan. Lägg av! Bli vuxen någon gång. Hennes häst, hennes ANSVAR!

Är du vuxen själv? Din grammatik och din stavning är ganska underlig. Om du vill lära din häst att stegra så är det inget som hindrar dig men ett tips i all välmening, skriv och stava lite bättre då blir det lättare att förstå dig
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag får känslan av att denna person är båda ung och inte svensk pga stavning och gramatik. Inte bara det att det stavas dåligt, det fattas ord och meningarna är inkorrekt uppbyggda så därför utgår jag ifrån att denna person inte är svensk.


Att säga att det går bra Oftast är ju inte särskillt vettigt råd... Det är snarare avskräckande för den som har lite kunskap. Dvs den som är redo att börja lära sin häst att stegra borde av dessa ord bli avrådd att inte göra det...
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag skulle aldrig under några omständigheter lära min häst att stegra! Har ett sto nordistravare. I början när jag fick henne tyckte jag att de va skitballt att stegra och man kunde få fräna kort osv. Jag lärde henne aldrig att stegra vilket jag är mkt glad över!! I början av sommaren så tog hon till stegring när det inte passade henne. Och nu får jag kämpa för att hon ska ge sig. Jag håller på med horsemanship o försöker lära henne enligt dom metoderna. Med det är svårt som bara den! Och så sent som för 2 veckor sedan :O så var det en tjej inhyrd i mitt stall hon frågade mig hur man skulle göra och jag svarade att det berättar jag inte för det är skit farligt. Då har hon tränat den här hästen till att stegra bakom min rygg! Så när jag skulle rida till den så stegra han bara och även när jag hanterade honom från marken, och då så får 2 veckor sedan skulle hon visa sin mamma vad hästen lärt sig o jag såg även detta ifrån stallet (hon var på paddocken o visade) då slog hästen över! Nu kan jag säga att hon ångrar sig väldigt grovt.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag får känslan av att denna person är båda ung och inte svensk pga stavning och gramatik. Inte bara det att det stavas dåligt, det fattas ord och meningarna är inkorrekt uppbyggda så därför utgår jag ifrån att denna person inte är svensk.

Må så vara men det blir svårt att förstå inlägg som skrivs med så mycket fel tycker jag i alla fall.

ps grammatik ds :D
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag är för bockningar, för det måste ju stärka ryggmusklerna om något! Tänk så rund o fin ryggen blir när hästen bockar!:D

Usch, jag vet, nu var jag dryg, men jag kunde inte låta bli..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Säg det till den extremt otränade ponnyn som står i vårat stall. Det är säkert jobbigt att stegra men han vet att ställer han sig blir matte rädd och går in. Det gör att han ställer sig så fort man börjar kräva det minsta lilla av honom. Matte går av jag blev förbannad och klådde upp honom. Skitkul (not) det känns att behöva spöa upp ponnyn men där har gärnsen gått för länge sedan.
Den ponnyn står på bakbenen bara man gör en halvhalt :crazy:
Hästar ska stå på alla 4 att lära in sådant här beteende och som du gör tala om hur man gör på nätet är oförsvarbart :mad:.

Ja som sagt så skrev jag att jag har svårt att tänka mig att en välhanterad, väluppfostrad häst som lärt sig stegra börjar göra detta i tid och otid. Den hästen du skriver om låter allt annat än väluppfostrad (eller ännu värre: den kanske har ont någonstans).

Att lära in stegring på det sättet jag beskrev tar jäkla massa tid, så är man lite oansvarig och okunnig lär man knappast lyckas utan ger nog upp rätt snart :D så jag ser inte direkt några större risker med min lilla beskrivning.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

För mig är det en stor skillnad mellan levad och stegra. I en levad "sitter" hästen med bakbenen kraftigt vinklade medan vid stegring är bakbenen betydligt rakare. Därför är risken större att hästen slår runt vid en stegring, vid levad kan hästen lättare hålla balansen då tyngdpunkten är mycket lägre. Och levad kommer ju ur samling och koncentration medan stegring är en mer explosiv rörelse och därför mer oförutsägbar

Så visst lära hästarna levad är väl helt ok dock ganska svårt då det kräver mycket muskler och träning men jag tycker inte de två rörelserna ska ses som samma sak

Javisst är det skillnad och levad tror jag i många fall är mer utvecklande för hästen att lära sig (just på grund av att det lärs in genom en hög grad av samling och kräver enorm kroppskontroll) och det var därför jag skrev det - för att TS ska få upp ögonen för detta.

För övrigt kan väl en stegring se ut både på det ena o andra sättet. En levad ser däremot alltid ut på just det sättet som du beskriver det - det finns liksom vissa krav för att det ens ska kallas levad.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

OT men:

Såg för ett tag sen en youtube-film med en dressyrtränare som longerade en häst och slog den gång på gång med pisken för att den skulle bocka - det stärker ju som du sa rygg och bakdel. :cool:
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

KL
Jag skrev att jag var intresserad av hur man lärde hästen att stegra,
men då menade jag inte att jag ville lära mig det- för jag tycker det är onödigt.
Däremot var jag lite intresserad av hur man egentligen gjorde det, för jag har ingen aning (som jag skrev) och det skulle vara lite kul att veta hur andra har gjort det- även om jag inte vill lära någon häst att stegra.
Jag skulle aldrig lära en häst det om jag inte var väldigt erfaren!
Hoppas ni fattar :p
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

SUCK!
Jag har varit hos Tobbe Larsson alla vet vem han är. För det mästa, när man lär en häst tricks så måste men veta vad man gör. Man kan lixom inte bara en dag " ska lära min häst stegra " men om det. Jag råkade göra så, men min häst mår bra. Och kan en häst stegra så om ni inte visste så blir den starkar och kan hoppa högre. Min arab hoppar 150cm han är 159cm sj. Så jag är FÖR stegring då det stäker ryggmusklerna.

Vet man inte vad man sknackar om så skriv inte, det blir lixom bara tråkigt att man ska förstöra för andra som försöker. Då betyder det att man inte kan sj.

Menar du verkligen att Tobbe har sagt till dig att du ska lära hästen stegra för att den kan hoppa högre då? :eek: Och att man ska använda stegring som ett sätt att träna ryggmusklerna istället för att stärka den genom ridning?
Nu är det iofs många år sedan jag hade häst i grannstallet till Tobbe (där han bodde då alltså) men jag har svårt att tänka mig att han skulle uppmana vem som helst till detta?

Och, det är nog inte för att vara tråkiga som folk försöker avråda från sånt här, utan det är en säkerhetsfråga. Vill nån lära sin häst stegra- fine. OM den människan inte behöver sälja hästen någon gång. För kanske första köparen får veta om detta, glömmer berätta för nästa osv...och plötsligt har man en farlig häst som kanske får vandra runt från ställe till ställe och inte blir så bra behandlad. Det är nog till stor del av omtanke för hästen som folk avråder till detta.

Efter att ha haft en häst som stegrar när hon inte får som hon vill så kan jag säga att det är INGET att vilja lära en häst.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Visst alla får göra som dom vill med sin häst men ska berätta en sak...
TS
Min häst ställde sig nästan jämt i början när jag hade fått hem henne, en gång ramlade hon nästan baklänges. Hon testade mig (för nu gör hon det aldrig) & det kan säkert din häst också göra efter du har lärt din häst det, för har du kunskapen att ta utav för att inte få din häst att göra det med dig på ryggen?
Jag kan säga att jag inte har kunskapen för att göra trickträning alls, kanske "vacker hov" eller något, men skulle inte lära in det heller för hon har en tendens att "vifta" med frambenen när hon står i stallgången och är nervös...Vill inte uppmuntra hennes dåliga beteende...

Tänk på din häst ev. nästa ägare, kommer du berätta att den stegrar eller håller du det hemligt att din häst kan stegra?? Jag tror inte så många vill ha stegrande hästar, jag vill inte ha det i alla fall......
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Man kan lixom inte bara en dag " ska lära min häst stegra " men om det. Jag råkade göra så, men min häst mår bra. Och kan en häst stegra så om ni inte visste så blir den starkar och kan hoppa högre.

Men herregud! Så du menar för att du istället för att rida din häst ordentligt och göra övningar som stärker ryggen, så stegrar du den bara? Och varför skulle stegring vara specifikt för att hästen skall hoppa högre? Är det någon supermetod som andra, mindre riskabla metoder inte skulle kunna ersätta?

Fälltävling är lika farlig som att lära hästar tricks om du/ni inte visste det, dock tycker jag fälltävling är farligar!
Behöver det inte nödvändigtsvis vara. En duktig ryttare, men rätt häst som tävlar/tränar fälttävlan kan knappast leva farligare än en människa som inte har full kontroll på sin häst vid "trick".

Ursäkta, men ärligt talat så tror jag inte du heller har en aning om vad du pratar om, som det verkar. Och att sitta o säga åt folk att växa upp kan du vänta med ett tag tror jag.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 933
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 665
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 632
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 963
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp